İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH4907 | Mühendislik Tasarım İlkeleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AMIR NAVIDFAR |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. FERHAN EGEMEN OKUTUR |
Dersin Amacı: | Yeni teknoloji, malzeme ve üretim süreçlerinin varlığı, bunun yanında iş hayatındaki yoğun rekabet ortamı tasarım eylemini değişikliğe uğratmıştır. Dolayısı ile günümüzde tasarım disiplini ürün, servis, süreç ve deneyim tasarımını kapsayan ve sosyal, ekonomik ve çevresel bağlamlardan bağımsız düşünülemeyecek karmaşık bir yapı içerisinde bulunmaktadır. Mühendislik Tasarımı Temelleri dersi mühendislik ekonomisi, proje planlaması, tasarımın mesleki ve sosyal boyutu, optimizasyon gibi konuları içerip, disiplinler arası ve karmaşık sürecin yönetilmesine dair bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) strateji geliştirme, ürün geliştirme, problem çözme ve kara verme becerilerini kazanır 2) ürün/hizmet geliştirme süreçlerinde kullanılan teknik ve becerileri geliştirir. 3) tasarımı iş ortamları için fark yaratma, inovasyon ve değer yaratımı aracı olarak kullanma algısını geliştirir 4) tasarım ve diğer organizasyonel birimleri birbirleri ile ilişkilendirir 5) eleştirel, analitik,değerlendirmeci ve aktarıcı yeterlilikler sergiler 6) ekip çalışması becerileri sergiler |
Bu ders yenilikçi ürün/hizmet geliştirme süreçlerine disiplinlerarası bir katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Ders tasarım ve tasarım süreçlerinde temel yaklaşımlar -yenilikçi ürün/hizmet geliştirmedeki araçlar ve yaklaşımlar- ile başlayıp yenilikçi ürün ve hizmet yaratımı ile sonuçlanacak uygulamaya dayanan çalışmalar -kullanıcıları anlamak, konsept geliştirme, ürün geliştirme, üretim için tasarım üzerinden devam edecektir. 1) Tasarım mühendisliğine giriş - 2) Tasarım ve mühendislikle ilgili tanımlar, Dönem projesine giriş 3) Tasarım süreci - Problemi tanımlama 4) Tasarım süreci - Problem hakkında bilgi toplama ve iletişim 5) Tasarım süreci - Problemin gereklilikleri ve fikir geliştirme 6) Tasarım süreci - Yaratıcılık, yaratıcı düşünme teknikleri 7) Tasarım süreci - Tasarımın detaylandırılması 8) Ara rapor teslimi-Tasarımın detaylandırılması 9) Tasarım seçeneklerinin değerlendirilmesi-Karar verme süreci 10) Ergonomi 11) Tasarım süreci - prototip, modelleme ve sunum yöntemleri Tasarım yönetimi 12) Tasarım yönetimi -Tasarımda Mühendislik ekonomisi 13) Tasarımda mesleki uygulamalar ve etik 14) Tasarımda yenilik |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tasarım seçeneklerinin değerlendirilmesi-Karar verme süreci | Video izlenmesi |
1) | Tasarım mühendisliğine giriş | |
2) | Tasarım ve mühendislikle ilgili tanımlar, Dönem projesine giriş | Film izlenmesi |
3) | Tasarım süreci - Problemi tanımlama | Makale okuması |
4) | Tasarım süreci - Problem hakkında bilgi toplama ve iletişim | Ürün araştırması |
5) | Tasarım süreci - Problemin gereklilikleri ve fikir geliştirme | Film izlenmesi |
6) | Tasarım süreci - Yaratıcılık, yaratıcı düşünme teknikleri | makale okuması |
7) | Tasarım süreci - Tasarımın detaylandırılması | Film izlenmesi |
8) | Ara rapor teslimi-Tasarımın detaylandırılması | makale okuması |
10) | Ergonomi | Ürün araştırması |
11) | Tasarım süreci - prototip, modelleme ve sunum yöntemleri Tasarım yönetimi | Film izlenmesi |
12) | Tasarım yönetimi -Tasarımda Mühendislik ekonomisi | makale okuması |
13) | Tasarımda mesleki uygulamalar ve etik | makale okuması |
14) | Tasarımda yenilik | Video izlenmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Barry Hyman (2003) Fundamentals of Engineering Design, Pearson Nigel Cross (2008) Engineering Design Methods: Strategies for Product Design, Wiley Pahl G, Beitz W, Feldhusen J, Grote KH (2007) Engineering Design; A Systematic Approach, Springer Burdek, B. E. 2005. Design: The History, Theory and Practice of Product Design, Birkhäuser Architecture. Ulrich, K. & Eppinger, S. 2011. Product Design and Development, McGraw-Hill/Irwin. Kumar, V. 2012.101 Design Methods: A Structured Approach for Driving Innovation in Your Organization, Wiley. Best,K. 2007. Design Management: Managing Design Strategy, Process and Implementation, AVA Publishing SA.Barry Hyman (2003) Fundamentals of Engineering Design, Pearson |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | 126 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 198 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilecek, | |
2) | Gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar ve kullanıcı ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz edebilecek, farklı bilgi ve düşüncelerle sentezleyebilecek ve bunları yaratıcı mekânsal çözümler üretmek üzere kullanabilecek, | |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilecek, | |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çizim ve sunum teknolojilerinden en az bir tanesi yetkin olarak kullanabilecek, | |
5) | İç mimarlık alanında yürüttüğü tasarım, uygulama ve araştırma calışmalarını raporlama, sunma ve bunları uzman yada uzman olmayan kişilere görsel, yazılı yada sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru biçimde aktarma yetkinliğini kazanabilecek, | |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini ve evrensel tasarım ilkelerini benimseyip ön planda tutacak, | |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olabilecek, | |
8) | İç mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslar arası değerlerin farkında, gelişmeleri takip eden ve bu alanlardaki etik ve estetik konularda bilgi sahibi olacak, | |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemelere, standartlara ve ilkelere hâkim; ve mesleki etik, görev ve sorumluluklarının farkında olabilecek, |