CNG5107 Rehberlik Uygulaması IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG5107 Rehberlik Uygulaması II Bahar 0 6 3 10

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EZGİ ÖZEKE KOCABAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, süpervizyon uygulamalarıyla öğrencilerin, psikolojik danışma becerilerini kullanarak başlangıç düzeyinde psikolojik danışma uygulamalarını yürütebildikleri yaşantılar geçirmelerine olanak sağlamak, bir psikolojik danışman olarak kişisel ve mesleki gelişim motivasyonlarını arttırmak, etik ilke ve kurallara uygun uygulama örneği sunmak ve mesleki kimlik kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bu dersi alan öğrencilerin, kurmaya çalıştıkları terapötik ilişki koşullarının (empati, saygı, saydamlık, somutluk, ilişkinin şimdi ve buradalığı, yüzleştirme vs.) ve becerilerinin (etkin dinleme, soru sorma, duygu yansıtma, içerik yansıtma, özetleme, sessizlik gibi) danışanın gereksinimlerine ve süreç amaçlarına uygunluğunu fark etmek;
2. Danışan karşısındaki psikolojik danışman rolüyle geçirdiği öznel yaşantıları üzerinde durarak, süreçteki motivasyonlarına ve psikolojik yardım vermedeki engellerine ilişkin farkındalık kazanmak;
3. Grup süpervizyonlarında birbirlerinin hatalarından ve geliştirdikleri becerilerden öğrenme fırsatları yaratmak;
4. Bu dersi alan öğrencinin terapötik bir ilişkiyi başlatması, sürdürmesi ve başarıyla sonlandırması için gerekli temel psikolojik danışma becerilerini kullanmak
5. Psikolojik danışmanın danışan öyküsünü kavramsallaştırması ve uygun müdahaleleri seçmesi için psikolojik danışma kuramlarını kavramak
6. Psikolojik danışmanın terapötik ilişkide uygun mesleki sınırları korumasını sağlamak için öz-farkındalık anlayışını geliştirmek
7. Danışanlarla ilgili kriz, güvenlik ve hukuki ve etik konularla karşılaştıklarında durumu fark etme ve süpervizyon aramak
8. Problemin kavramsallaştırılması ve sonraki oturum için dikkat etmeleri gereken noktalara ilişkin değerlendirme yapmaları yönünde süpervizyon uygulamalarını yürütmek.
9. Farklı kültürel arka plana sahip danışanlarla çokkültürlü yeterlikleri geliştirmek.
10. Psikolojik danışmanın danışanlarıyla girdikleri yardım ilişkisinde onlara zarar vermeme ve iyiliklerini desteklemek için meslekte sürekli gelişim ihtiyacını tanımlayıp bu yönde motivasyon geliştirmek.
11. Çevrimiçi psikolojik danışma uygulama ilkelerini ve etik kuralları kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bireysel ve Grup Süpervizyonu, Psikolojik Danışmada İlk Görüşme ve Yapılandırma, Çevrimiçi Psikolojik Danışma, Süpervizyon İlişkisi, Süpervizyon Nedir? Ne Değildir?, Süpervizyon Alan Psikolojik Danışmanlar için Mesleki Etik ve Yasal Konular, Psikolojik Danışmada Sessizlik, Psikolojik Danışmada Bilişsel Müdahaleler, Psikolojik Danışmada Vaka Kavramsallaştırma Becerileri, Gestalt Terapi Deneyimleri: Bitmemiş Meselelerle Temas, Psikolojik Danışmada Ortak Terapötik Faktörler, Değişim Aşamaları ve Psikolojik Danışma, Empatik Tepki Becerileri: Empatiyi Aktarmak, Temel Müdahale Teknikleri, Danışanların İçindeki Çocuğu Keşfinde Sanatın Kullanımı, Bireyle Psikolojik Danışmada Yaşantısal Tekniklerin Kullanımı, Psikolojik Danışmada Yakın İlişki Problemleri, Travma, Sinir sistemi, Zihin ve Beden Dengesi, Psikolojik Danışman Özyeterliği ve Özyeterliğe Etki Eden Faktörler, Psikolojik Danışmada Psikodrama, Bilişsel Davranışçı Teknikler

Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Bireysel ve grup süpervizyonu, süpervizyon eşlikli uygulama, kendini değerlendirme, akrana geribildirim verme ve alma, grup tartışması, vaka sunumu, vakalara ilişkin raporlar ve kayıtlar, psikodrama, rol oynama, keşfetme amaçlı dışavurumcu yöntemler

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bireysel ve Grup Süpervizyonu - Psikolojik Danışmada İlk Görüşme ve Yapılandırma
2) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Çevrimiçi Psikolojik Danışma
3) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Süpervizyon İlişkisi, Süpervizyon Nedir? Ne Değildir?
4) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Süpervizyon Alan Psikolojik Danışmanlar için Mesleki Etik ve Yasal Konular
5) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Psikolojik Danışmada Sessizlik
6) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Psikolojik Danışmada Bilişsel Müdahaleler
7) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Psikolojik Danışmada Vaka Kavramsallaştırma Becerileri
8) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Gestalt Terapi Deneyimleri: Bitmemiş Meselelerle Temas
9) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Gestalt Terapi Deneyimleri: Bitmemiş Meselelerle Temas
10) Bireysel ve Grup SüpervizyonuDeğişim Aşamaları ve Psikolojik Danışma
11) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Empatik Tepki Becerileri: Empatiyi Aktarmak
12) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Temel Müdahale Teknikleri, Danışanların İçindeki Çocuğu Keşfinde Sanatın Kullanımı
13) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Bireyle Psikolojik Danışmada Yaşantısal Tekniklerin Kullanım
14) Bireysel ve Grup Süpervizyonu-Psikolojik Danışmada Yakın İlişki Problemleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Zeren, Ş. G., & Bulut, E. (2018). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik ve standartlar: Bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 63-80.
2. Pırı, S. (2011). İnternet Tabanlı Psikolojik Hizmetler ve Bu Alana Özgü Etik İlkeler: Bir Gözden Geçirme. Journal of Faculty of Letters/Edebiyat Fakültesi
3. Buyruk Genç, A., Canel, A.N., Erus, S. M., Demirci, İ., Erdem, A., Gonca Zeren, Ş. (2020). Psikolojik Danışmada Yeni Açılımlar ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma Uygulayıcılar İçin El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
4. Halbur, D.A., Halbur, K.V. (2014). Psikolojik Danışma ve Psikoterapide Kuramsal Yöneliminizi Geliştirme (Çev. Işık, Ş. ve Ergüner Tekinalp, B.) Ankara:Pegem Akademi
5. Ivey, A. E., Ivey, M., ve Zalaquett, C. P. (2013). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society. Nelson Education.*
6. Cormier, S ve Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma. Stratejiler ve müdahaleler. (Çev. Ed.: S. Doğan ve B. Yaka). Ankara: Pegem Akademi.
7. Borders, L.D. (2009). A primer on counseling supervision. (Ed. F. Korkut-Owen, R. Özyürek ve D.W. Owen). Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik, Cilt -II. (ss. 35-49) Ankara: Nobel.
8. Egan, G. (1997). Psikolojik danışmaya giriş. Kişilerarası ilişkiler kurmada ve kişisel yardım hizmetini vermede sistematik bir model. (Çev. F.Akkoyun, V. Duyan, , B. Eylen ve F. Korkut). Ankara: Form Ofset.
9. Egan, G. (1994). Yardım becerileri alıştırmaları. (Çev. Füsun Akkoyun) Ankara: Farm Ofset.**
10. Voltan-Acar, N. (2009). Yeniden terapötik iletişim kişiler arası ilişkiler.*
11. Karaırmak, Ö. (2013). Temel Psikolojik Danışma Becerileri. Kaya, A. (Ed.). (2013). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim içinde (295-322). Pegem Akademi**.
12. Egan, G. (2014). The skilled helper. A problem- management and opportunity development approach to helping. (10. Edition). Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole.
13. Egan, G. (2011). Psikolojik danışma becerileri. (Çev. Ö.Yüksel). İstanbul: Kaknüs.*
14. Eren-Gümüş. A. (1015). Soru sorma becerisinin öğretimi için görsel bir materyal oluşturma. (F. Korkut-Owen, R. Özyürek ve D.W. Owen). (Eds). Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik, Cilt III, (ss.69-92) Ankara: Nobel.**
15. Geldard, K. ve Geldard, D. (2013). Ergenler ve gençlerle psikolojik danışma. Proaktif yaklaşım. (Çev. Ed. M. Pişkin). Ankara: Nobel.
16. Hacney, H. ve Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. Ankara: Mentis yayınları.
17. Ivey, A.E., Ivey, M.B., Myers, J.E. ve Sweeney, T.J., (2013). Gelişimsel psikolojik danışma ve terapi: Yaşam boyu iyilik halini arttırmak. (Çev. Ed.: F. Korkut Owen). Ankara: Türk PDR-DER.
18. Meier, S.T. ve Davis, R.D. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler. (Çev. D.Y. Bektaş., E. Özeke Kocabaş, S. Denizli, S. Doğan). Ankara: PegemA.**
19. Nelson-Jones, R. (2012). Practical counselling and helping skills. (5. Edition). London: Sage.
20. Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri. Yardımcının el kitabı. (Çev.: G. Sart.). Ankara: Nobel.*
21. Rogers, C.R. (2011). Kişi olmaya dair. (Çev. S. Budak). İstanbul: Okuyan Us.
22. Siviş-Çetinkaya, R., ve Karaırmak, Ö. (2012). Psikolojik Danışman Eğitiminde Süpervizyon. Turkish Psychological Counseling & Guidance Journal, 4 (37). 107-121.
23. Meydan, B., ve Koçyiğit-Özyiğit, M. (2016). Süpervizyon İlişkisi: Psikolojik Danışmada Etkili Süpervizyon Sürecinin Önemli Bileşenlerinden Biri. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 225-257)**.
24. Aladağ, M. (2014). Psikolojik danışman eğitiminin farklı düzeylerinde bireyle psikolojik danışma uygulaması süpervizyonunda kritik olaylar. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 428-475.
25. Chen, M. ve Giblin, N.J. (2020). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi Beceriler ve Teknikler. (Çev. E. Çetinkaya Yıldız ve S. G. Çakır). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık
26. Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Ankara: Pegem Akademi
27. Kağnıcı, D. Y. (2019). Kültür ve psikolojik danışma. Ankara: Pegem Akademi.
28. Young, M. E. (2019). Yardım Sanatını Öğrenme Temel Yardım Becerileri ve Teknikleri (Çev. G. Yüksel, M. B. Özhan, A. Büyüköze Kavas vd.) Ankara: Pegem Akademi

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 24
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 18
Final 1 % 48
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 52
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 48
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 10 2 20
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ödevler 14 6 84
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 247

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojik danışma kuramları çerçevesinde danışana uygun amaç belirleyebilir, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini gösterebilir. 5
2) Psikolojik danışmanlar bireysel ve grupla danışma süreçlerini planlama, yürütme ve değerlendirme becerisi kazanır. 5
3) Psikolojik danışmanlar, bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 5
4) Psikolojik danışmanlar, mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 5
5) Psikolojik danışmanlar, danışanlarının gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 2
6) Psikolojik danışmanlar, teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 4
7) Psikolojik danışmanlar, araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 2
8) Psikolojik danışman uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, çalıştığı kurumun personeline, psikolojik danışma hizmeti alan bireye ve vasilerine refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 5
9) Psikolojik danışmanlar mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 5
10) Psikolojik danışmanlar, bireylere ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, yaşamda karşılaşılan sorunlar ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar. 4
11) Psikolojik danışmanlar alanındaki güncel gelişmeleri takip eder, mesleki gelişim için sürekli öğrenme tutumu sergiler. 2