CNG5105 İleri Psi. Danışma Becerileri ve TknklriBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNG5105 İleri Psikolojik Danışma Becerileri ve Teknikleri Bahar 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. RAZİYE BİLGE UZUN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. RAZİYE BİLGE UZUN
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Ders, etkili psikolojik danışmanın temel unsurlar olan terapist değişkenlerine (kişisel ve mesleki), psikolojik danışma ilişkisine ve psikolojik danışma sürecine odaklanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin vaka kavramsallaştırma ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerinde uzmanlık geliştirmeleri beklenmektedir. Öğrenciler, bu yaklaşımların uygulanmasında kültürel konuların rolünü ve bireysel farkındalığa duydukları ihtiyacı keşfederken, temel psikolojik danışma kuramlarına dayanan teknikleri ve stratejileri inceleyecek ve uygulayacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Ders kapsamında öğrenciler aşağıdaki bilgi ve becerileri kazanacaktır:
1. Temel danışmanlık becerilerini artan tutarlılık ve etkinlikle uygulayabilme.
2. Kişisel değerleri ve önyargılarıyla, kültürel dünya görüşü hakkında farkındalık gösterebilme.
3. Kuramsal bir çerçeve içinde vaka kavramsallaştırması yapabilme.
4. Temel psikolojik danışma kuramları, ilkeleri ve konularıyla ilişkili teknik ve kavramsal becerileri anlayabilme ve uygulayabilme.
5. Psikolojik danışma ilişkisindeki riski değerlendirebilme ve zorunlu raporlamayı yönetebilme.
6. Değerlendirme, hedef belirleme, amaçlar, terapötik ilişkinin kurulması, oturumun ilerlemesi ve etkili sonlandırma gibi psikolojik danışmanlığın tüm yönlerini bütünleştirebilme
7. Kişisel gelişim ve büyümeye sürekli bağlılık gösterebilme.

Dersin İçeriği

Bu ders psikolojik danışma ilişkisine ve psikolojik danışma sürecine odaklanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin vaka kavramsallaştırma ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerinde uzmanlık geliştirmeleri beklenmektedir. Derste kullanılacak öğretim yöntem ve teknikleri şunlardır: Anlatım, Örnek Olay İnceleme, Grup Çalışması, Okuma, Tartışma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2) Egan-Yardım Modeli-1
3) Egan-Yardım Modeli-2
4) Terapötik İlişki
5) Psikolojik danışmada Değerlendirme
6) Psikolojik Danışma Sürecini Yapılandırma ve Sonlandırma
7) Amaç Oluşturma
8) Müdahale Seçme (Vaka Kavramsallaştırması)
9) Müdahale Planı Oluşturma
10) Duygularla ilgili müdahaleler
11) Bilişsel Müdahaleler
12) Davranışçı Müdahaleler
13) Kültür ve Çeşitlilik
14) Psikolojik Danışma da Teknoloji kullanımı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. (Çev. Ö.Yüksel). İstanbul: Kaknüs.
2. Chen, M. & Giblin, N.J. (2017). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi: Beceriler ve Teknikler Çev edi: Çetinkaya-Yıldız, E ve Çakır-Çelebi, G.). Nobel Yayınları.
3. Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Ankara: Pegem Akademi
4. Young, M. E. (2019). Yardım Sanatını Öğrenme Temel Yardım Becerileri ve Teknikleri (Çev. G. Yüksel, M. B. Özhan, A. Büyüköze Kavas vd.) Ankara: Pegem Akademi
5. Cormier, S ve Hackney, H. (2021). Psikolojik danışma. Stratejiler ve müdahaleler (5. Baskı). (Çev. Ed.: S. Doğan ve B. Yaka). Ankara: Pegem Akademi.
6. Hacney, H. ve Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. Ankara: Mentis yayınları.
7. Dryden, W ve Reeves, A (2018). Psikolojik danışma uygulamalarında temel konular. (Çev: F.Akkoyun). Nobel Yayıncılık.
8. Kottler, J. Ve Carlson, J. (2014). Usta terapist olmak üzerine. (Çev: Ö.S. Ayas). Sola Unitas Yayıncılık
9. Yalom, I. (2002). Bağışlanan Terapi. Kabalcı Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: 1. Egan, G. (2011). Psikolojik Danışma Becerileri. (Çev. Ö.Yüksel). İstanbul: Kaknüs.
2. Chen, M. & Giblin, N.J. (2017). Bireyle Psikolojik Danışma ve Terapi: Beceriler ve Teknikler Çev edi: Çetinkaya-Yıldız, E ve Çakır-Çelebi, G.). Nobel Yayınları.
3. Erford, B. T. (2019). Psikolojik Danışmanların Bilmesi Gereken 40 Teknik. (Çev. A. Uz Baş) Ankara: Pegem Akademi
4. Young, M. E. (2019). Yardım Sanatını Öğrenme Temel Yardım Becerileri ve Teknikleri (Çev. G. Yüksel, M. B. Özhan, A. Büyüköze Kavas vd.) Ankara: Pegem Akademi
5. Cormier, S ve Hackney, H. (2021). Psikolojik danışma. Stratejiler ve müdahaleler (5. Baskı). (Çev. Ed.: S. Doğan ve B. Yaka). Ankara: Pegem Akademi.
6. Hacney, H. ve Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri. Ankara: Mentis yayınları.
7. Dryden, W ve Reeves, A (2018). Psikolojik danışma uygulamalarında temel konular. (Çev: F.Akkoyun). Nobel Yayıncılık.
8. Kottler, J. Ve Carlson, J. (2014). Usta terapist olmak üzerine. (Çev: Ö.S. Ayas). Sola Unitas Yayıncılık
9. Yalom, I. (2002). Bağışlanan Terapi. Kabalcı Yayıncılık

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 40
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 4 40 160
Rapor Teslimi 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 210

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 5
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 4
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 4
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 5
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 2
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 1
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 1
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 1
12) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 1
13) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 2
14) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 1
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 1
16) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 1