SOC3072 Sociology of MigrationBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC3072 Göç Sosyolojisi Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR
Dersin Amacı: Küreselleşme ve onunla birlikte ortaya çıkan yeni siyasal ve ekonomik gelişimlerin dünyadaki insan hareketlerinin hızını, niteliğini ve yönünü önemli ölçüde değiştirmeye başlamasının irdelenmesi. Yeni nüfus hareketlerinin son dönemlerde sadece ulus devletlerin değil, Birleşmiş Milletler, Avrupa Birliği, Uluslararası Çalışma Örgütü ve İnsan Hakları örgütleri gibi ulus üstü örgütlerin de öncelikli konularından biri haline gelmesinin açıklanması. Türkiye örneği de dikkate alınarak, uluslararası göçteki güncel gelişmelerin ele alınması.
Bu derste küreselleşme ve nüfus hareketlerinin doğası, yarattıkları algı ve sonuçlarını incelenecektir. Popülâsyon göçleri-hem evrensel hem de yerel ölçekte, başlangıç ve bitiş noktalarında- toplumları değiştirme gücüne sahiptir. Bu ders sosyo-politik bir bakış açısıyla göçün ana hatlarını, konseptlerini, süreçlerini, eğilimlerini ve sorunlarını ele alacaktır. Dersin hedefi öğrencilere dünyada ve Türkiye'de göç ile ilgili -makrodan mikroya - ekonomik, politik, kültürel ve ailevi bağlamlarda daha iyi bir anlayış kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu çok zorlayıcı ama aynı zamanda mükâfatlandırıcı bir derstir. Sizden beklenen derse hatırı sayılır derecede zaman ve enerji harcamanızdır. Karşılığında; küreselleşme, göç modelleri, ilgili yasal yapılar ve akademik tartışmalar hakkında net bir anlayış ve uluslararası göç çalışmaları hakkında bilgi kazanmış olacaksınız.

Dersin İçeriği

Bu ders beş ana bölüme ayrılır:
(i) Küreselleşme ile ilgili Tarihsel ve Teorik Çerçeveler
(ii) Küreselleşen Dünyada Uluslararası Göç
(iii)Haklar & Kimlikler
(iv) Göç Politikaları ve Sosyal Dönüşüm
(v) Türkiye'de Göç Çalışmaları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: General books
Castles, Stephen and M. Miller. The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World (Basingstoke: Macmillan, 2003)* (Useful overview; pp. refs are to 3rd edition)
Cohen, Robin. The New Helots: Migrants in the International Division of Labour (Aldershot: Gower 1987) HM 1450.C6 (Covers some of Term 1)
Cohen Robin. Global Diasporas: An Introduction (London: Routledge, 2001)

Diğer Kaynaklar: Reference Books
The following reference books contain useful entries on nearly all parts of the course, but they are usually far too expensive to buy. Consult in library, following up some of the bibliographies.
Chaliand, Gérard and Jean-Pierre Rageau The Penguin Atlas of Diasporas (Harmondsworth: Penguin 1995
Cohen Robin (ed) The Cambridge Survey of World Migration (Cambridge: Cambridge University Press, 1995)*
Cohen, Robin (ed) Theories of Migration, Cheltenham: Edward Elgar, 1996
Hoerder, Dirk Cultures in Contact: World Migrations in the Second Millennium Durham: Duke University Press, 2002)
Hoerder, Dirk and Leslie Page Moch (eds) European Migrants: Global and Local Pespectives (Boston 1996)
Kritz, Mary M., Lin L. Lim and Hania Zlotnik (eds) International Migration Systems: a Global Approach (Oxford 1992)
Massey, D. S. and J. E. Taylor (eds) International Migration: Prospects and Policies in a Global Market (Oxford: Oxford University Press, 2004
Pan, Lynn (ed) The Encyclopaedia of the Chinese Overseas (1999)
Segal, Aaron An Atlas of International Migration (London: Hans Zell, 1993)
Simon, Rita J. and Caroline B Brettall International Migration: The Female Experience Totowa: ??, 1986)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 3 % 25
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 5 5
Ödevler 3 5 15
Ara Sınavlar 1 10 10
Rapor Teslimi 1 40 40
Toplam İş Yükü 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler