LAW3601 Informal Economy and Black MoneyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3601 Kayıt Dışı Ekonomi ve Karapara Güz 0 2 1 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLSEN GÜNEŞ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. GÜLSEN GÜNEŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Kayıtdışı Ekonominin ve karapara olgusunun çeşitli ülkelerdeki ve ülkemizdeki görünümünün ve kapsamının ortaya konarak bu alanı ilgilendiren hukuksal kuralların irdelenmesi ve değerlendirilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Benzeri terimlerle birlikte ele alınan kayıtdışı ekonomi terimini tartışır.

II. Kayıtdışılığın ölçülebilirliğini ayırteder.
III. Kayıtdışı ekonomi alanının sınırlarını tanır.
IV. Alan ile ilgili hukuksal kurallara erişir.
V. Alan ile ilgili yargısal kararlara erişir.
VI. Alanda mücadele eden devlet örgütlerinin ve uluslararası bazı örgütleri ayırtederek bunların faaliyetlerini ve raporlarını değerlendirir.

VII. Akademik ve bilimsel formatta hazırlayacağı ve konusunu kendisinin belirleyeceği ödevde yeni olguları araştırır ve değerlendirir.

Dersin İçeriği

Kayıt Dışı Ekonomi Kavramı ve Benzerlerinden
Ayırt edilmesi, Kayıt Dışı Ekonominin Ölçüm Yöntemleri ve Çeşitli Ülkelerdeki Oranı, Kayıt Dışı Ekonomiye Yolaçan Nedenler, Kayıt Dışı Ekonominin Genel Kapsamı, Yeraltı Kayıt Dışı Ekonomi, Yerüstü Kayıt Dışı Ekonomi, Karapara ve Aklanması, Karapara Aklama Aşamaları, Karapara Aklama Yöntemleri, Karapara Aklama ile Mücadele Yöntemleri, Karapara Aklama ile Mücadele Eden Örgütlerden Mali Suçları Araştırma Kurulu (MASAK) ve Financial Action Task Force (FATF-Mali Eylem Görev Gücü)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kayıtdışı Ekonomi Kavramı ve Benzerlerinden Ayırtedilmesi
2) Kayıtdışı Ekonominin Ölçüm Yöntemleri ve Çeşitli Ülkelerdeki Oranı
3) Kayıtdışı Ekonomiye Yolaçan Nedenler
4) Kayıtdışı Ekonominin Genel Kapsamı
5) Yeraltı Kayıtdışı Ekonomi
6) Yerüstü Kayıt Dışı Ekonomi
7) Kara Para ve Aklanması
8) Tekrar
9) Kara Para Aklama Aşamaları
10) Kara Para Aklama Yöntemleri
11) Kara Para Aklama ile Mücadele Yöntemleri
12) Karapara Aklama ile Mücadele Eden Örgütlerden Mali Suçları Araştırma Kurulu (MASAK) ve Financial Action Task Force (FATF-Mali Eylem Görev Gücü)
13) Ödev Değerlendirme
14) Ödev Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler