TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC2001 | Kentleşme | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ULAŞ SUNATA ÖZDEMİR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin yaşadıkları kentsel çevreyi eleştirel bir şekilde ele alabilmeleri için hem teorik çerçeveler hem de kentsel sosyoloji alanındaki saha çalışmaları aracılığıyla analitik araçlarla donatılmalarını amaçlamaktadır. Kentsel sosyoloji ve kentsel teori alanındaki temel temaları, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar olan gelişimlerini izleyerek inceleyeceğiz. Teorik okumalarımız, dünya genelindeki metropol yaşamının evrimi ve zorluklarıyla ilgili geniş sorulara odaklanacaktır. Küresel kentsel teorilerle ilgilenirken, ampirik vaka çalışmalarımızı özellikle Amerikan, Fransız, Alman ve Türk sosyologlar ve coğrafyacıların çalışmalarından alacağız ve özellikle İstanbul kentine odaklanacağız. Bu yerel perspektiften, kıtaları, kültürleri ve tarihsel dönemleri birleştiren bir şehirde küresel kentsel dinamiklerin nasıl tezahür ettiğini inceleyeceğiz. Öğrencilerden, haftalık okumalar sonucunda kazandıkları kavramları ve içgörüleri gerçek dünyadaki kentsel bağlamlara uygulayarak şehirde iki bireysel gözlem çalışması yapmaları beklenmektedir. Bu çalışmalar, teori ile pratiği birleştirerek, günlük olarak içinde bulunduğumuz kentsel mekanları daha derinlemesine anlamayı teşvik edecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ana Teorileri ve Teorisyenleri Belirleme: Kentsel sosyolojideki temel teorileri ve kilit teorisyenleri kapsamlı bir şekilde anlayarak, onların şehirler ve kentsel yaşam üzerine çalışmalarına yaptıkları katkıları tanıma. 2. Kentsel Bağlamlarda Vaka İncelemelerini Değerlendirme: İstanbul ve diğer küresel şehirlerin benzersiz kentsel dinamiklerine vurgu yaparak, kentsel sosyoloji teorilerini uygulayan vaka incelemelerini eleştirel bir şekilde analiz etme ve değerlendirme. 3. Akademik Okuma ve Eleştirel Analizi Geliştirme: Kentsel sosyoloji alanındaki karmaşık teorik metinler ve ampirik çalışmalarla etkileşim kurarak, güçlü akademik okuma ve eleştirel analiz becerileri geliştirme. 4. Kentsel Saha Çalışması Yapma: Kentsel alanlarda sosyolojik yöntemleri uygulayarak, kentsel mekanlar ve sosyal etkileşimler hakkında veri toplamak ve yorumlamak için küçük çaplı katılımcı olmayan ve katılımcı gözlem araştırma projeleri tamamlama. 5. Sosyolojik Tahayyülün Uygulanması: Kentsel alanların analizine sosyolojik tahayyül gücünü aktif bir şekilde uygulayarak, bireysel deneyimler, mekansal düzenlemeler ve kentsel yaşamı şekillendiren daha geniş toplumsal güçler arasındaki bağlantıları gösterme. 6. Eleştirel ve Analitik Becerileri Geliştirme: Sınıf tartışmalarına, sunumlara ve işbirlikçi öğrenmeye aktif katılım yoluyla eleştirel düşünme, sunum yetenekleri ve etkileşimi geliştirme, ders materyalini yansıtıcı bir şekilde anladığını gösterme. |
Bu ders, öğrencilerin yaşadıkları kentsel çevreyi eleştirel bir şekilde ele alabilmeleri için hem teorik çerçeveler hem de kentsel sosyoloji alanındaki saha çalışmaları aracılığıyla analitik araçlarla donatılmalarını amaçlamaktadır. Kentsel sosyoloji ve kentsel teori alanındaki temel temaları, 20. yüzyılın başlarından günümüze kadar olan gelişimlerini izleyerek inceleyeceğiz. Teorik okumalarımız, dünya genelindeki metropol yaşamının evrimi ve zorluklarıyla ilgili geniş sorulara odaklanacaktır. Küresel kentsel teorilerle ilgilenirken, ampirik vaka çalışmalarımızı özellikle Amerikan, Fransız, Alman ve Türk sosyologlar ve coğrafyacıların çalışmalarından alacağız ve özellikle İstanbul kentine odaklanacağız. Bu yerel perspektiften, kıtaları, kültürleri ve tarihsel dönemleri birleştiren bir şehirde küresel kentsel dinamiklerin nasıl tezahür ettiğini inceleyeceğiz. Öğrencilerden, haftalık okumalar sonucunda kazandıkları kavramları ve içgörüleri gerçek dünyadaki kentsel bağlamlara uygulayarak şehirde iki bireysel gözlem çalışması yapmaları beklenmektedir. Bu çalışmalar, teori ile pratiği birleştirerek, günlük olarak içinde bulunduğumuz kentsel mekanları daha derinlemesine anlamayı teşvik edecektir. Dersin Öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanısıra vaka analizi, iş birlikçi öğrenme, tartışma, bireysel çalışma, saha gezisi, misafir konuşmacı, okuma, gözlem, proje, teknoloji destekli öğrenme yöntemleri şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş dersi | Ders izlencesi |
2) | Kentleşme ve Şehir Hayatı: Büyük Resim | Introduction to Urbanization and Urban Sociology Introduction to Theories of Urbanization Modern Forms of Urban Growth Poverty, Immigration, and Urbanization |
3) | İlk kent sosyologları: Şehri anlamak, Endistüriyel şehir, Şehri gözlemlemek | Lewis Mumford: “What is a City?” (1938) Michel de Certeau: “Walking in the city”(1984) Georg Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Suggested Reading: Friedrich Engels: “The condition of the working class in England - selection” (1845) |
4) | Kentsel yoğunluk sorunu ve kentsel tasarımın rolü | Urbanized |
5) | Son dönem teorisyenleri: Mekan üretimi ve şehir hakkı | Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) |
6) | Son dönem kent teorisyenleri: Mekan üretimi ve şehir hakkı | Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) |
7) | Küreselleşme ve Şehirler üzerindeki etki | Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City |
8) | Şehirdeki azınlıklar ve eşitsizlikler: Temsil ve Farklılık | Özel okumalar |
9) | Siyasi ve ekonomik seçkinler kentsel araziyi etkiliyor | Ecumenopolis: City Without Limits |
10) | Kentleşme ders etkinliği | ders gezisi |
11) | Merkez- çevre/ kamu- özel alanlar, kırsal- kentsel sürekliliği, nüfus hareketlerini ve kentsel yoksulluğu anlamak: Gecekondu | Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) |
12) | Ders tekrarı | Sunumlar |
13) | Ders tekrarı | Sunumlar |
14) | Ders tekrarı | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Bu ders için özel ders okumaları ve görsel materyaller kullanılmaktadır. Mumford: "What is a City?" (1938) Engels: "The condition of the working class in England - selection" (1845) De Certeau: “Walking in the city”(1984) Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) Richard Sennett Marshall Berman |
Diğer Kaynaklar: | Special course reader as well as visual materials. Mumford: "What is a City?" (1938) Engels: "The condition of the working class in England - selection" (1845) De Certeau: “Walking in the city”(1984) Simmel: “The Metropolis and Mental Life” (1903) Henri Lefebvre: “The right to the city” (1968) and The Production of Space David Harvey: “The right to the city” (2008) R.W.J. Boer & J. de Vries: “The Right to the City as A Tool for Urban Social Movements: The Case of Barceloneta” (2009) Saskia Sassen: “Locating Cities on Global Circuits” (2002) - Global City Herbert J. Gans: “Levittown and America” from The Levittowners (1967) Aysegul Baykana and Tali Hatukab: “Politics and culture in the making of public space: Taksim Square, 1 May 1977, Istanbul” (2010) Mills: “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul” (2006) Richard Sennett Marshall Berman |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 15 |
Arazi Çalışması | 1 | % 15 |
Ödev | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Rapor Teslimi | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 140 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 1 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |