HUKUK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW2081 | Devlet Kuramı | Güz | 0 | 2 | 1 | 2 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ Prof. Dr. AYŞE NUHOĞLU Arş.Gör. MERT NOMER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Devlet Kuramı dersi, devlet nedir, ilk olarak ne zaman ortaya çıkmıştır, devletin ortaya çıkışında etkili olan dinamikler nelerdir, zaman içinde nasıl değişimlere uğramıştır, devletin unsurları nelerdir gibi sorulara yanıt arar ve bu sorulardan çeşitlenen pek çok inceleme ve değerlendirmeye kaynak oluşturur. Demokrasi, hukuk devleti, küreselleşme, post-modernizm,ideolojiler, toplumların kendi kaderlerini kendilerinin tayin hakkı gibi çeşitli kavramlar da bu çerçevede değerlendirilen bazı konuları oluşturur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Hukuk, sosyoloji ve siyasetin kesiştiği önemli hususları kavrar; - Devlet olgusunu tanımlar; - Devletin ortaya çıkmasında etkili olan dinamikleri kavrar; - İlkel toplum ve uygar toplum arasındaki farkları anlar; - Antik Yunan ve Antik Roma dönemlerinde yaşamış olan düşünürlerin ileri sürdükleri görüşlerin günümüz siyasal yaşamındaki etkilerini öğrenir; - Modern öncesi siyasal yapıları kavrar ve moderniteye geçişteki etkilerini öğrenir; - Aydınlanma yüzyılının temel felsefesinin günümüz siyasal yaşamında ve hukuk düzenindeki etkilerini kavrar; - 1789 Fransız İhtilalinin dünya siyasal yaşamındaki önemini kavrar, -Devletin öğelerini öğrenir, -Siyasal iktidarın meşruluk temelini kavrar, - Yeni iletişim teknolojilerinin siyasal sistem üzerindeki etkilerini değerlendirir, - Gözetim toplumunu tanımlar, - İdeoloji kavramını açıklar |
I. Devlet kuramının konusu ve gerekliliği, II. Devletin tanımı/İlkel toplum-uygar toplum ayrımı III. Kent Devleti IV. Feodal devlet V. Ortaçağ'da devlet ve hukuk VI. Modern devletin doğuşu VII. Modern devletin gelişimi VIII. Aydınlanma çağının üç düşünürü: Locke, Montesquieu, Rousseau IX. 1789 Fransız İhtilali ve ihtilalin toplumsal ve siyasal etkileri X. Devletin ögeleri I: İnsan topluluğu ve toprak unsuru XI. Devletin ögeleri II: Siyasal iktidar XII. Devletin meşruluk temelleri XIII. Gözetim toplumu XIV. İdeoloji XV. Genel tekrar, sorular ve cevaplar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Devlet kuramının konusu ve gerekliliği, | |
2) | Devletin tanımı/İlkel toplum-uygar toplum ayrımı | |
3) | Kent Devleti | |
4) | Feodal devlet | |
5) | Ortaçağ'da devlet ve hukuk | |
6) | Modern devletin doğuşu | |
7) | Modern devletin gelişimi | |
8) | Aydınlanma çağının üç düşünürü: Locke, Montesquieu, Rousseau | |
9) | 1789 Fransız İhtilali ve ihtilalin toplumsal ve siyasal etkileri | |
10) | Devletin ögeleri I: İnsan topluluğu ve toprak unsuru | |
11) | Devletin ögeleri II: Siyasal iktidar | |
12) | Devletin meşruluk temelleri | |
13) | Gözetim toplumu | |
14) | İdeoloji |
Ders Notları / Kitaplar: | K. Doering, Genel Devlet Kuramı (Genel Kamu Hukuku), çev. A. Mumcu, İnkilâp, İstanbul 2002. A. Şenel, Siyasal Düşünceler Tarihi, Bilim ve Sanat, Ankara 2002. K. Gözler, Devletin Genel Teorisi, Ekin, Bursa 2007. Devlet Kuramı, der. C. B. Akal, Dost, Ankara 2000. Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost, Ankara 2009. |
Diğer Kaynaklar: | G. Poggi, Modern Devletin Gelişimi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2002. P. Clastres, Devlete Karşı Toplum, Ayrıntı, İstanbul 2000. Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim, İstanbul 2001. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 56 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 3 |
2) | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | 2 |
3) | Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | 5 |
4) | Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
5) | Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 3 |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 2 |
7) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | 2 |
8) | Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
9) | Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
10) | Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | 4 |
11) | Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | 2 |
12) | Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | 4 |
13) | Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda bilgi sahibidir. | 2 |
14) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
15) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | 3 |
16) | Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
17) | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | 3 |
18) | Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. | 4 |