İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISM6006 | İnsan Sistem Mühendisliği | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders insan bileşenleri içeren sistemlerin tasarımı üzerinde durulmaktadır. İnsan Sistem Mühendisliği kavramlarını tanıtır. İnsan Sistem Entegrasyonu ve İnsan Faktörleri Mühendisliği diğer insan merkezli tasarım yaklaşımlarının yanı sıra tartışılacaktır.. İnsan merkezli sistemlerin modellenmesi ve analizi projeleri yer alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler: - Ergonomi ve insan faktörlerinin ilkelerini ve uygulamalarını kavrayabilecekler, - Mühendislik uygulamasında ergonomi ve insan faktörlerinin önemini etkin bir şekilde anlayabilecekler - Sınıf içinde tanıtılan ergonomi ve insan faktörleri araç ve kavramlarını bir hizmet öğrenimi yoluyla uygulayabilirler. |
Ders kapsamında açıklanacak olan konulardan bazıları: antropometri, kas-iskelet sistemi, biyomekanik, psikofizik, iş fizyolojisi ve mühendisler ile endüstriyel sağlık uzmanlarının karşı karşıya bulunduğu ortak sorunlara uygulanan mühendislik güvenliği. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İnsan Sistem Mühendisliğine Giriş | Vakalar ve ders notları |
2) | Ergonomi Kavramı | Vakalar ve ders notları |
3) | Risk analizi ve dizaynı | Vakalar ve ders notları |
4) | İş yeri Dizaynı | Vakalar ve ders notları |
5) | Statik iş dizaynı | Vakalar ve ders notları |
6) | Tekrarlı görev tasarımı | Vakalar ve ders notları |
7) | Elle Yapılan Görevler | Vakalar ve ders notları |
8) | Fiziksel iş Kapasitesi | Vakalar ve ders notları |
9) | Mental İş Yükü | Vakalar ve ders notları |
10) | Bilişsel Ergonomi | Vakalar ve ders notları |
11) | İş yeri güvenliği | Vakalar ve ders notları |
12) | İnsan Faktörü ve Sürdürülebilirlik | Vakalar ve ders notları |
13) | İnsan Sistem Mühendisliğinde güncel konular | Vakalar ve ders notları |
14) | Genel tekrar | Vakalar ve ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | The Human Factor, 1st Edition by Kim Vincente Introduction to Ergonomics, Third Edition by R.S. Bridger (optional) |
Diğer Kaynaklar: | Haftalık olarak vakalar dağıtılacaktır- Cases will be distributed weekly |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Rapor Teslimi | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 24 | 24 |
Rapor Teslimi | 1 | 120 | 120 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 291 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | |
2) | - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | |
3) | -Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |
4) | - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. | |
5) | -Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. | |
6) | - Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. | |
7) | - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. | |
8) | - Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. | |
9) | - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. | |
10) | - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |
11) | - Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | |
12) | - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. | |
13) | - Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. | |
14) | - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | |
15) | - Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | |
16) | - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |