İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ISM6003 | Sistem Modelleme ve Analizi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜL TEKİN TEMUR ASLAN |
Dersin Amacı: | Ders, deterministik ve stokastik karmaşık ve dinamik sistemler için modern bir modelleme paradigmalarını kapsar. Ayrık Simülasyon, Kuyruk Sistemleri ve Ajan Temelli Benzetim modelleri incelenecektir. Dersin odağı üretim, lojistik, güvenlik ve hizmet, askeri ve sosyal olarak farklı alanlarda farklı gelişmiş modeller kullanarak sistem analizi olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, 1) Bir sistemin ihtiyaçlarını anlayabilecek 2) Endüstriyel problemleri simüle etmek için modern yazılım paketlerini kullanabilecek 3) Sistem düşünce ve modelleme tekniklerini kullanarak karmaşık mühendislik sistemlerini tanımlayabilecek, araştırabilecek ve analiz edebilecek 4) Bir mühendislik sisteminin modellerini, mühendislik odaklı karar vermeyi kolaylaştırmaya uygunluğunu göz önüne alarak değerlendirebilecek 5) Bir mühendislik sistemi modelinin simülasyon sonuçlarını yorumlayabilecektir. |
Uygulamada Simülasyonun Önemi Simülasyonda Olasılık ve İstatistik Ayrık Simülasyon Kuyruk Sistemleri Ajan Temelli Benzetim Sistem Dinamikleri Modellemesi Crystal Ball'a ve VENSIM'e Giriş Tasarım Gereksinimleri Yapı Sistemleri Benzetim Modelleri Düşünen Sistemler İçin Modelleme ve Simülasyon |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Uygulamada Simülasyonun Önemi | |
2) | Simülasyonda Olasılık ve İstatistik 1 | |
3) | Simülasyonda Olasılık ve İstatistik 2 | |
4) | Ayrık Simülasyon | |
5) | Kuyruk Sistemleri | |
6) | Agent-based Simulation 1 | |
7) | Ajan Temelli Benzetim 2 | |
8) | Ara Sınav | |
9) | System Dynamics 1 | |
10) | System Dynamics 2 | |
11) | Introduction to Crystal Ball and VENSIM | |
12) | Benzetim Modelleri Uygulaması | |
13) | Benzetim Modelleri Uygulaması 2 | |
14) | Düşünen Sistemler İçin Modelleme ve Simülasyon |
Ders Notları / Kitaplar: | Sokolowski and Banks (editors), 2009, Principles of Modeling and Simulation, Wiley. Cloud and Rainey (1998). Applied Modeling and Simulation. McGraw-Hill. Law and Kelton (1999). Simulation Modeling and Analysis. McGraw-Hill. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 209 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | |
2) | - Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | |
3) | -Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme. | |
4) | - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme, özgün bir konuyu araştırabilme, kavrayabilme, tasarlayabilme, uyarlayabilme ve uygulayabilme. | |
5) | -Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme. | |
6) | - Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olma. | |
7) | - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme. | |
8) | - Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilme ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilme. | |
9) | - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme. | |
10) | - Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | |
11) | - Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | |
12) | - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurabilme. | |
13) | - Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. | |
14) | - Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | |
15) | - Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | |
16) | - Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. |