TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW1001 | Hukukun Temelleri I | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL PAMUK |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi İSMAİL PAMUK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı, öğrencilere hukuk kavramlarında sağlam bir temel sağlayarak, onların gelecekteki mesleki kariyerlerinde ihtiyaç duyacakları bilgi ve becerilerle donanmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Dersi almakla öğrenciler aşağıdaki kazanımları edineceklerdir: 1. Toplumsal yaşamda sosyal düzen normlarının önemi ve rolü; 2. Diğer sosyal davranış kurallarının (ahlak kuralları, dini kurallar ve görgü kuralları) temel özellikleri ve bunların hukuki kurallarla ilişkisi; 3. Türkiye Cumhuriyeti'nde laikleşme tarihi ve dini meselelerin hukuki düzenlemelerle nasıl ele alındığı; 4. Hukuki kuralların diğer sosyal düzen kurallarından ayıran özellikleri; 5. Hukuki kuralların uygulanma prosedürü ve ispat yükü, karineler ve yorumlama gibi kavramlar; 6. Hukukun kaynakları ve temel nitelikleri; 7. Türk yargı teşkilatı ve mahkemelerin yetkileri, özellikle yüksek mahkemeler; 8. Dünya hukuk sistemleri ve ayırt edici özellikleri; 9. Kamu hukuku ile özel hukuk ayrımının temeli; 10. Kişiler hukukunun temel ilkeleri; 11. Aile hukukunun temel ilkeleri ve kurumları; 12. Miras hukukunun temel ilkeleri; 13. Eşya hukukunun temel ilkeleri; ve 14. Borçlar hukukunun temel ilkeleri. |
1. Hukuk ve Diğer Sosyal Davranış Kuralları • Toplum ve Düzen (Bölüm I) 2. Hukuk ve Diğer Sosyal Davranış Kuralları: Sosyal Düzen • Ahlaki Düzen, Dini Düzen ve Görgü Kuralları (Bölüm II) 3. Hukuk ve Diğer Sosyal Davranış Kuralları • Hukuki Kuralları (Normları) Diğer Davranış Kurallarından Ayıran Özellikler (Bölüm III) • Hukuki Kuralların Uygulanması (Bölüm IV) 4. Hukukun Kaynakları 5. Türk Yargı Sistemi 6. Dünya Hukuk Sistemleri • Hukuk Dalları: Giriş (Bölüm I) • Kamu Hukuku ve Özel Hukuk (Bölüm II) • Özel Hukuk (Bölüm IV) 7. Kişiler Hukuku • Gerçek Kişiler ve Tüzel Kişiler (Dernekler ve Vakıflar) 8. Aile Hukuku 9. Miras Hukuku 10. Eşya Hukuku 11. Borçlar Hukuku |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Ders izlencesi, sınıf kuralları ve ders gereksinimlerinin tartışılması. 2. Hukuk ve Diğer Sosyal Düzen Kuralları: -Toplum ve Düzen | Rona Aybay, An Introduction to Law ( 4. Ed. pp.1-10 and New ed. pp. 21-25) |
2) | Hukuk ve Diğer Sosyal Düzen Kuralları: 1. Ahlak Kuralları 2. Din Kuralları 3. Nezaket Kuralları | Rona Aybay, An Introduction to Law ( 4. Ed. pp.7-24 and New ed. pp. 26-46) |
3) | 1. Hukuk Kurallarının Diğer Sosyal Düzen Kurallarından Ayırıcı Özellikleri 2. Hukuk Kurallarının Uygulanması | Rona Aybay, An Introduction to Law ( 4. Ed. pp.25-48 and New ed. pp. 47-73) |
4) | Hukukun Kaynakları | Tuğrul Ansay & Don Wallace, Introduction to Turkish Law (Seventh Edition) p. 1-19 |
5) | Türk Yargı Teşkilatı | 1. Öğretim Üyesi tarafından verilecek ders notu. 2. Yüksek Mahkemelerin Internet Sayfaları |
6) | 1. Dünya Hukuk Sistemleri 2. Hukukun Dalları ve Kamu Hukuku-Özel Hukuk Ayırımı | Rona Aybay, An Introduction to Law ( 4. Ed. pp. 53-57 and New ed. pp. 77-85 and 85-91 and 136-140) |
7) | Ara sınavların ne zaman yapılacağı Üniversite Yönetimi tarafından planlanmakta ve kararlaştırılmaktadır. Bu haftanın 7. hafta olmaması durumunda bir sonraki hafta konuları 7. Hafta işlenecektir. | |
8) | Kişiler Hukuku (Gerçek Kişiler) | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7th Edition (pp. 91-102) |
9) | Kişiler Hukuku (Tüzel Kişiler) | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7. Edition (pp. 105-121) |
10) | Aile Hukuku | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7th Edition, (pp. 123-147) |
11) | Miras Hukuku | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7th Edition, s. 149-161) |
12) | Eşya Hukuku | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7th Edition, s. 163-175) |
13) | Borçlar Hukuku | Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law, 7th Edition (pp.177-203) |
14) | Eksik kalan konuların tamamlanması ve final sınavı için genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | -Rona Aybay, An Introduction to Law -Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law,7th Edition -Notes that will be issued by the instructor |
Diğer Kaynaklar: | -Rona Aybay, An Introduction to Law -Tuğrul Ansay & Don Wallance Jr, Introduction to Turkish Law,7th Edition -Notes that will be issued by the instructor |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 46 |
Final | 1 | % 54 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 46 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 54 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 154 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 3 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 1 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | 2 |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 1 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | 2 |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 2 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 2 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 2 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 2 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 2 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 2 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 2 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 2 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 2 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |