VCD2125 TypographyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İLETİŞİM VE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İLETİŞİM VE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD2125 Tipografi Güz 2 2 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Öğ.Gör. DİDEM WONG
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, en küçük parçadan bütününe tipografi tasarımını tanımak ve tecrübe etmektir. Çeşitli mecralara yönelik tipografi tasarımlarında yazının nasıl göründüğü, nasıl duyulduğu ve nasıl iletişim kurduğunu biçimsel ve anlamsal özellikleri üzerinden tipografik tasarım prensiplerini çalışarak incelemek ve uygulamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hurufat, tipografi, yazı tipi ve font kavram ve terimlerini tanımak.
2) Harflerin anatomik parçalarını tanımlamak.
3) Tipografi kültürü hakkında bilgi sahibi olmak.
4) Yazı tipi sınıflarını ayırtetmek.
5) Tipografinin temellerini anlamak.
6) Grid kullanımını deneyimlemek.
7) Sayısal dizgi uygulamak.
8) Tipografik rezonansı analiz etmek.
9) Tipografik iletişimi analiz etmek.
10) İçerikle bütünleşik tipografik tasarım becerisi edinmek.
11) Tipografi’nin basılı, hareketli, ve etkileşimli mecralarda ilgili bilgi edinmek
12) Sayısal ortamda tipografi uygulamalarında beceri edinmek.
13) Estetik kaygı ile iletişim kurabilen tipografik tasarımlar gerçekleştirmek.

Dersin İçeriği

Ders üç kısımdan oluşur. İlk kısım ders anlatımları ile teori, terminoloji ve gerekli kurallarla tanımların aktarılmasını içerir. İkinci kısım anlatılan konunun sınıf içi uygulamalarıyla pekiştirilmesinden oluşur. Her haftanın konusu ile ilgili bir uygulama başlığı bulunmaktadır. Üçüncü kısım projelerle birlikte edinilen bilgi ve tecrübenin aktarılarak tasarım yapılmasıdır. Öğrenciler bu kısımda hem ders anlatımında öğrendikleri hem de uygulamada deneyimledikleri konuları biraraya getirerek harmanlarlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Temel tanımlara giriş: Harf nedir? Tipografinin, harfin ve yazıtipinin tanımı, Font ve font aileleri. Yok.
2) Ders sunuşu 01: Harfin Anatomisi: Yakından bakış, harfin parçalarının adlandırılması, yapıları. Tek bir harf ne derece çeşitliliğe sahip olabilir. Uygulama 01: “62den Tavşan” (Harflerin biçimsel özelliklerini keşif) 1. Projeye giriş: “Tipografik Portre” Yok
3) DS.02: Yazının Tarihi: History of Type: Tipografinin kısa tarihi ve yazılı dilin gelişimi U.02: Harf Şeması (Farklı dönemlere ait yazı tipleri üzerinden harflerin yapısının karşılaştırılması) “Tipografik Portre” Projesi üzerinde çalışma. Değerlendirme ve grup tartışması Proje ile ilgili eskiz
4) DS.03: Yazıtiplerinin Sınıflandırılması:
Yazıtipleri nasıl ayırtedilir? başka bir deyişle nasıl sınıflandırılır, gruplandırılır? hangi özelliklere göre ayrılır? U.03: “Tipografik İkizler”
(Harflerin biçimlerini çalışmak için çizilmesi) 
1. Proje teslim.
 2. Projeye giriş: “Fotografik harfler” 1. Proje ile ilgili gelişmiş eskiz
5) DS.04: Yazıtiplerinin Özellikleri: Boy, Ağırlık, Renk, karakter, Boşluk, Düzenleme... Tipografiye uygulanan tasarım temelleri U.04:” İçindekiler” (İçindekiler sayfası düzenlemesi) Fotografik harfler projesi üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması 2. proje ile ilgili eskiz
6) DS.05: Tekst olarak yazı ve Tipografik Grid
(Tekst olarak yazı konusu Robin Williams ‘ın “Mac is not a Typewriter” kitabınının özeti niteliğindedir.) Yazı sayfa düzeninde nasıl kullanılır? U.05: “Yazı Hiyerarşisi” (Aynı metine 4 farklı vurgu ile 4 farklı tasarım) Fotografik harfler projesi üzerinde çalışma Değerlendirme ve grup tartışması 1. Proje Düzeltme Teslimi 1. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi. 2. proje için gelişmiş eskiz
7) DS.06: Yazıyı Duymak, 1. Kısım:
Yazı tiplerinin karakterleri; erkek-dişil, genç-yaşlı, modern-geleneksel... Yazıyı nasıl duyarız? U.06:” Sesi Yazmak”(Belirli sesleri tipografi ile görselleştirme) 2. Proje teslim. 
3. Proje’ye giriş: “Yazı Tipi Posteri” 2. proje teslimi için hazırlık
8) Konu tekrarları Yok
9) DS.07: Yazıyı Duymak, 2. Kısım:
yazı tipleri ne çağrıştır?Aynı kelimeyi kullanarak nasıl farklı anlamlar verilir? U.07: “Bu kim”? (Yazı tiplerinden kişilik tanımlama) “Yazı Tipi Posteri” üzerinde çalışma
 Değerlendirme ve grup tartışması 2. Proje Düzeltme teslimi. 3. Proje ile ilgili eskizler. 2. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi.
10) DS.08: İmge olarak Yazı, yazı olarak imge:
Yazının varolan kullanımları U.08: “Kişisel Simge” (Kendi isminin başharflerinden simge oluşturma) “Yazı Tipi Posteri” üzerinde çalışma
 Değerlendirme ve grup tartışması 3. Proje ile ilgili gelişmiş eskiz.
11) DS.09: Mesaj olarak Yazı:
İçerik ve metnin görselleştirimesi U.09:” ...‘dan Mektup”(tanınmış biri tarafından yazılmış mektup. Seçilen ismin kişiliğine göre nasıl görünür?) Working on the “Type Specimen” Project. 3. Proje teslimi. Final Projesine giriş: Tipografik Kitap 3. proje için son haline getirilmiş çalışmalar
12) DS.10: 3 Boyutlu Yazı: Yazının 3. boyuta taşınması, gerçek harf objeler ve sanal ortam U.10: “Harflere Oyun Alanı” (Çevrede bulunan yazı tiplerini yakalamak ve çizmek) Final Projesi üzerinde çalışma. 
Değerlendirme ve grup tartışması Final projesi için eskizler.
13) DS.11: Mecralarda Yazı
Hareketli ortamda ve etkileşimli ortamda yazı, farklı mecralardaki tipografi kullanımı için gerekli bilgiler U.11: “Morfoz” (Harflerin bir diğerine dönüşmesi) Final Projesi üzerinde çalışma. 
Değerlendirme ve grup tartışması 3. Proje düzeltme teslimi. Final projesi ile ilgili gelişmiş eskizler. 3. Proje için redo alan öğrencilerin gerekli düzeltmeleri yapması ve teslime hazır hale getirmesi.
14) DS.12: Tipografik Suçlar: Sıkça yapılan tipografi hatalarını gözden geçirme. Final Projesi üzerinde çalışma Gerekli konularda tekrar Film Gösterimi: Helvetica (Film seçimi değişiklik gösterebilir) Final projesini son haline getirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları konuyu içeren haftalardan önce öğrencilere elden ya da çevirimiçi olarak dağıtılır.

Will be submitted by the instructor on weekly basis.
Diğer Kaynaklar: 1) The Elements of Typographic Style, Robert Bringhurst, Hartley and Marcs, WA, 2002
2) The Education of a Typographer, Steven Heller, Allworth Press, NY, 2004
3) Thinking with Type, Ellen Lupton, Princeton Architectural Press, NY, 2004
4) Stop Stealing Sheep Findout How Type Works, Erik Spiekermann & E.M. Ginger, Adobe Systems Inc, CA,2003
5) Type & Tyography, Phil Baines & Andrew Haslam, Watson-Guptill, NY 2002
6) Typography Workbook, Timothy Samara, Rockport Pub., MS, 2004

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Uygulama 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Uygulama 3 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 96
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. 5
2) Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. 3
3) Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. 3
4) Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. 3
5) Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. 5
6) İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. 4
7) Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. 3
8) Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. 3
9) Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. 2
10) Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. 4
11) Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. 4
12) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. 1
13) Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. 5
14) Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. 3