HEM3075 Tamamlayıcı Bakım YaklaşımlarıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3075 Tamamlayıcı Bakım Yaklaşımları Bahar 2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Sağlıklı ve hasta bireylerde yaygın kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri hakkında genel bir bakış açısı ile kuramsal bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamak, bu yöntemlerin yarar ve zararlarını değerlendirmek, bakım uygulamalarına nasıl entegre olabileciğini keşfetmelerini

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Tamamlayıcı ve alternatif tedavi uygulamalarını holistik yaklaşım çercevesinde önemini bilir.
2 Dünyada ve Türkiye’de yaygın kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yaklaşımlarını sırayabilir.
3 Bilişsel-davranışsal terapiler, zihin-beden tıbbı, biyolojiye dayalı terapiler , enerji terapileri, manüplatif ve bedene dayalı sistemleri sınıflandırır.
4 Hemşirelik bakım uygulamalarında tamamlayıcı ve alternatif tedavi yaklaşımlarını etki mekanizmasını açıklar.
5 Seçilmiş tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerin yararları ve zararlarını bilir.

Dersin İçeriği

Dünya'da ve Türkiye'de tamamlayıcı ve alternatif( TAT)bakım yaklaşımları, tanımları, tarihsel gelişimi, bilişsel davranışsal terapiler( grup terapileri, bireysel terapiler, hipnoz, dans, gevşeme egzersizleri, nefes egzersizleri, meditasyon, yoga), dini yaklaşımlar, enerji yaklaşımları (reiki, biyoterapi, refloksoloji, biyoenerji, akupunktur) manüplatif yaklaşımlar (masaj, akupressur), alternatif tıbbi sistemler (Çin tıbbı, homeopati, şiroprakti, Ayurvedik tıp) biyolojik yaklaşımlar (vitaminler, multivitaminler, aromaterapi) ilaç bitki etkileşimlerini, hemşirelik bakım, araştırma ve uygulamalarında TAT yaklaşımlarını içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Dünya'da ve Türkiye'de Tamamlayıcı ve Alternatif Bakım Yaklaşımlarına Genel Bakış, Tarihsel gelişim
3) Bilişsel Davranışsal Terapiler 1
4) Bilişsel Davranışsal Terapiler 2
5) Enerji Yaklaşımları 1
6) Enerji Yaklaşımları 2
7) Manüplatif Yaklaşımlar
8) Alternatif Tıbbi Sistemler 1
9) Alternatif Tıbbi Sistemler 2
10) Biyolojik Yaklaşımlar 1
11) Biyolojik Yaklaşımlar 2
12) İlaç-Bitki Etkileşimleri
13) Son Karar, TAT Yaklaşımları Kullanılmalı mı?
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1.Topuz, E.(2005) Kanserde alternatif ve tamamlayıcı tıp (bilimsel yaklaşım),İstanbul:İletişim yayınları2-Mıcozzi, M.(2011), Fundamentals of complementary and alternative medicine, United States: Saunders Elsevier

2.Mıcozzi, M.(2011), Fundamentals of complementary and alternative medicine, United Stated: Saunders Elsevier

3-Snyder, L. (Ed.) (2007), Complementary and alternative medicine, ethics, the patients and the phsician, United States:humanapress

4-Araz, A., Harlak, H., & Meşe, G. (2007). Sağlık davranışları ve alternatif tedavi kullanımı. TSK koruyucu hekimlik bülteni, 6(2).

5-Kav, S., Hanoğlu, Z., & Algıer, L. (2008). Türkiyede kanserli hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerinin kullanımı: literatür taraması. Uluslararası hematoloji-onkoloji dergisi, 18(1).

6-Neldner, K. H. (2000). Complementary and alternative medicine. Dermatologıc clınıcs, 18(1).

7-Papas, S., & Perlman, A. (2002). Complementary and alternative medicine. Medical clinics of North America, 86(1).

8-Turan, N., Öztürk, A., & Kaya, N. (2010). Hemşirelikte yeni bir sorumluluk alanı: Tamamlayıcı terapi. Maltepe Üniversitesi hemşirelik bilim ve sanat dergisi, 3(1).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve elektrik-elektronik mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya elektrik-elektronik mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve (eğer Türk vatandaşı ise) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; elektrik-elektronik mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.