BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BES4077 | Gıda Katkı Maddeleri | Güz | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CAN ERGÜN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders, gıda katkı maddelerine ilişkin temel bilgi kazandırmayı amaçlar. Gıda katkı maddelerinin tanımı, genel özellikleri, sınıflandırılması, gıda sanayinde kullanım alanları, toksikolojik değerlendirmeleri ve yasal düzenlemeleri kapsamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Gıda katkı maddelerini tanımlar, 2. Gıda katkı maddelerinin kullanım amaçlarını ve alanlarını öğrenir, 3. Gıda katkı maddelerinin sınıflandırılmalarını öğrenir, 4. Gıda katkı maddeleri ile ilgili toksikolojik değerlendirmeleri yorumlar ve sağlık üzerine etkilerini değerlendirir. |
Bu dersin içeriği gıda katkı maddelerinin genel özellikleri ve sınıflandırılması, kullanım alanları ve kullanım amaçları, toksikolojik değerlendirmeleri ve sağlık üzerine etkileri, yasal düzenlemeler vb. ile ilgili konulardan oluşmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş - Gıda Katkı Maddelerinin Tanımı | |
2) | Gıda Katkı Maddelerinin Kullanım Amaçları, Toksikolojik Değerlendirmeler, Sınıflandırılması | |
3) | Antioksidanlar | |
4) | Asitliği Düzenleyiciler | |
5) | Emülgatörler | |
6) | Gıda Koruyucuları | |
7) | Gamlar | |
8) | Seminer | |
9) | Ara sınav | |
10) | Lezzet Maddeleri, Lezzet Arttırıcılar | |
11) | Renklendiriciler | |
12) | Tatlandırıcılar | |
13) | Un İşleme Ajanları, Şelat Ajanları, Topaklanmayı Önleyiciler ve Diğerleri | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak dersin öğretim üyesi tarafından dağıtılacaktır / Weekly distributed by the course lecturer |
Diğer Kaynaklar: | 1- Altuğ, T. 2001. Gıda Katkı Maddeleri. Meta Basım, İzmir. 2- Demirci, M. 2014. Gıda Kimyası. 7. Baskı. Gıda Teknolojisi Derneği Yayın No: 40. İstanbul. 3- Bilişli, A. 2009. Gıda Kimyası. Sidaş Medya Limited Şti., İzmir. 4- Tayar, M. ve Çıbık, R. 2013. Gıda Kimyası. Dora Basım Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Bursa. 5- Çakmakçı, S. ve Çelik, İ. 2004. Gıda Katkı Maddeleri. Atatürk Ünv. Zir. Fak. Ders Yay. 6- Aksoydan, E. 2012. Gıda Katkı Maddeleri ve İnsan Sağlığına Etkileri. Mikado Yay. vb. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Küçük Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 156 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 2 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 4 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 2 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 1 |