BESLENME VE DİYETETİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BES1008 | Beslenme İlkeleri II | Bahar | 2 | 4 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. GÖKÇEN GARİPOĞLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Vitamin ve minerallerin yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, yetersizliği, aşırı alım ve toksisitelerini değerlendirmek, besinlerin vitamin-mineral içeriklerini değerlendirmek. Uygulamalar: Besinlerin vitamin ve mineral içeriklerini, uygun hazırlama ve pişirme yöntemlerini öğretmek, bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkeleri çerçevesinde uygulanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrencileri besinlerin içeriği, uygun hazırlama ve pişirme yöntemleri, hazırlama ve pişirme sırasında oluşan kayıplar ile bazı temel ve geleneksel yemek tarifelerinin beslenme ilkeleri esas alınarak laboratuvar ortamında uygulanması konularında bilgilendirmek ve beceri kazandırmaktır. |
Bu dersin sonunda öğrenciler 1. Besinleri enerji, karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral içerikleri açısından değerlendirebilecektir. 2. Vitamin ve mineral kaybını önleyecek besin hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerini ayırt edebilecektir. 3. Besin işleme-saklama yöntemlerini karşılaştırabilecektir. 4. Katkı maddeleri ve etiket okuma konusunu sorgulayabilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Besin hazırlama laboratuvarının tanıtımı ve ölçü alma | |
2) | Besin hazırlama ve pişirme sırasında oluşan fiziksel ve kimyasal olaylar | |
3) | Besinlerin duyusal değerlendirilmesi | |
4) | Besinler, Besin grupları: Etler, kuru baklagiller | |
5) | Yumurta | |
6) | Süt ve ürünleri | |
7) | Tahıllar | |
8) | Sebze ve meyveler | |
9) | Ara Sınav | |
10) | Yağlar | |
11) | Katkı maddeleri ve Etiket okuma | |
12) | Besinlerin işlenerek saklanması | |
13) | Bitkisel kimyasallar | |
14) | Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı tarafından haftalık olarak verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Beslenme. Ayşe Baysal. Türkiye’ye Özgü Beslenme Rehberi Introduction to Human Nutrition. Michael J Gibney, Hester H Vorster, Frans J Kok. Understanding Food Principles and Preparation. Amy Brown. 2002. Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutririton. Martha HStipanuk.2000 Advanced Nutririton Micronutrients. Carolyn D Berdarier.1998. The Nutririton Handbook for Food Processors. CJK Henry, C Chapman. 2002. Handbook of Nutririton and Food. Carolyn D Berdarier.2002. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 33 | 33 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Beslenme ve Diyetetik alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 3 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 5 |
4) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
6) | Diğer diyetisyenlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin beslenme konusunda eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 1 |
7) | Toplumda beslenme ile ilgili problemler için daha fazla risk altında bulunan özel grupların (gebeler, emziren anneler, bebekler, adölesanlar, yaşlılar vb) beslenme durumunu değerlendirmek. | 1 |
8) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 2 |
9) | Beslenme ve diyetetik alandaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık bakım teknolojilerini kullanmak. | 1 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
12) | Diyetetik uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 1 |