ETI5311 Ürün AnlambilimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ETI5311 Ürün Anlambilimi Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi RENK DİMLİ ORAKLIBEL
Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrencilerin ürünlere birer metin olarak yaklaşması, onlarda gömülü olan anlamları sadece işlevsel ve değişim değerleriyle değil, aynı zamanda gösterge değeriyle değerlendirmesi ve bu bağlamda çeşitli ürün semantiği kuramlarını da göz önünde bulundurarak ürün ve kullanıcı arasındaki iletişim ve ilişkiyi sorgulaması beklenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ürün anlambilim ve göstergebilim kuramları hakkında anlayış geliştirirler.
2) Ürün kimliğini okuma ve kurgulama yetisi kazanırlar.
3) Görsel gösterge sistemlerini kodlama ve kod çözme yeteneği geliştirirler.
4) Ürün kullanıcı ilişkisini farklı perspektifklerden (işlevsel, duygusal, sosyal, kültürel, vb.) değerlendirme yetisi kazanırlar.
5) Okuma materyalleri yazma, anlama ve eleştirel olarak değerlendirme yeteneği geliştirirler.
6) Tasarım kararlarını ürün anlambilimi literatürü üzeirne inşaa ederler.

Dersin İçeriği

İlk kısmı okuma ağırlıklı, ikinci kısmı ise pratiğe odaklanan bu derste öğrenciler, ilk olarak ürünlere yüklenen anlamları farklı açılardan değerlendirip, ürünlerin sosyal, tarihsel ve kültürel referanslarını literatürdeki farklı yaklaşımları göz önünde bulundurarak okurlar. Daha sonra kuramlardan elde ettikleri bilgiler ışığında kendilerine özgü bir konsept geliştirerek teorik bilgilerini pratiğe aktarırlar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Fiske, John (1982) Introduction to Communication Studies, London: Methuen.
Barthes, Roland (1994) The Semiotic Challenge, University of California Press.
Barthes, Roland (1972) Mythologies, Hill and Wang.
Krippendorff, K. (1989). On the essential contexts of artifacts or on the proposition that ""design is making sense (of things)"". Design Issues, 5(2), 9-39.
Lawler, A. (2007). How is Semiotics Used in Design?. A Review of Literature
Hjelm, S. I. (2002). Semiotics in product design. Report number: CID-175. ISSN number: ISSN, 1403-0721.
Krippendorff, K. (1989). Product Semantics: a triangulation and four design theories.
Krippendorff, Klaus ; Butter, Reinhart (2007) Semantics: Meanings and Contexts of Artifacts in Product Experience, eds. Hendrik N.J. Schifferstein and Paul Hekkert, New York: Elsevier pp.: 1-25.
Vihma, S. (2003). On actual semantic and aesthetic interaction with design objects. In 5th European Academy of Design Conference.
Vihma, S. (2004). Various Foundations for Design Semantics. Signification, Usability, and Interaction in DESIGN, 11.
Steffen, D. (2007). Design semantics of innovation: Product language as a reflection on technical innovation and sociocultural change. In Design Semiotics in Use Conference.
Krippendorff, K. (2005). The semantic turn: A new foundation for design. crc Press.



Diğer Kaynaklar: "Butter, R. (1989). Putting theory into practice: an application of product semantics to transportation design. Design Issues, 5(2), 51-67.
Crilly, N., Moultrie, J., & Clarkson, P. J. (2004). Seeing things: consumer response to the visual domain in product design. Design studies, 25(6), 547-577.
Feijs, L., & Kyffin, S. (2005). A taxonomy of semantic design knowledge.Design and semantics of form and movement, 71.
Mattozzi, A. (2009). A model for the Semiotic Analysis of Objects. in S. Vihma & T. Karjalainen (eds.), Design Semiotics in Use. Helsinki University of Art and Design Press. Helsinki, 2009.
Solis-Muñiz, H., & Rust, S. (2010). Constructing a message by product design: The concept of product language in theory and practice. Design and semantics of form and movement, 98."

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir.
6) Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir
9) Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur.