GTE5102 Yaratıcılık ve Yaratıcı DüşünmeBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar ÜSTÜN ZEKALILAR VE YETENEKLİLER EĞİTİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
ÜSTÜN ZEKALILAR VE YETENEKLİLER EĞİTİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GTE5102 Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI
Dersin Amacı: Dersin amacı yaratıcılık, yaratıcı düşünme, yaratıcı düşünme teknikleri gibi yaratıcılıkla ilgili temel kavram ve yöntemleri tanıtmak, yaratıcı düşünmenin dört boyutunu geliştirmeye yönelik etkinlikleri ele almak, bu etkinlikleri uygulamaya yönlendirmeye ve üretmeye yönlendirmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme sürecini tanımlar.
Yaratıcılığın geliştirilmesinin önemini açıklar.
Yaratıcılık kuramlarını karşılaştırır.
Yaratıcı düşünme tekniklerini bilir.
Yaratıcı düşünme tekniklerini uygular.
Yaratıcılığı geliştirecek etkinlikleri seçer.
Yaratıcılığı geliştirecek etkinlikler oluşturur.

Dersin İçeriği

Ulusal ya da uluslar-arası kapsamda yaratıcı düşünme teknikleri ve yaratıcılık eğitimlerinin ele alınması; haftalık okuma yüklenimleri ve sınıfta tartışmalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersi, kapsamını, işleyişini ve gerekliliklerini tartışma Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık
2) Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcı Düşünme Yeteneklerinin Tartışılması Padlet Uygulaması Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
3) Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcı Düşünme Yeteneklerinin Tartışılması Padlet Uygulaması Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
4) Yaratıcılık Kuramlarının ele alınması ve karşılaştırılması Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
5) Yaratıcılık Kuramlarının ele alınması ve karşılaştırılması Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
6) Yaratıcılık Kuramlarının ele alınması ve karşılaştırılması Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
7) Yaratıcılığın Önemi Yaratıcı Kişilerle ilgili Bazı Genel Bilgiler Yaratıcı Kişilerin Özellikleri Yaratıcı Liderler Kahoot uygulamasının Tanıtılması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları
8) Yaratıcılığın Önemi Yaratıcı Kişilerle ilgili Bazı Genel Bilgiler Yaratıcı Kişilerin Özellikleri Yaratıcı Liderler Kahoot uygulamasının Tanıtılması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları
9) Yaratıcı Düşünmenin Engeller Zihin Tasarımı Testinin Uygulanması Mindmup Uygulamasında Zihin Haritası Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları
10) Yaratıcı Düşünmenin Dört Boyutunun Geliştirilmesi Renzulli Markers Uygulamaları 4 Tane Beyin Fırtınası tekniği ve Uygulaması Beyin Fırtınası kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları Renzulli Markers 1-2-3-4
11) Yaratıcı Düşünmenin Dört Boyutunun Geliştirilmesi Renzulli Markers Uygulamaları 4 Tane Sinektik Tekniği Tondoo Uygulaması Sinektik Tekniği kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları Renzulli Markers 1-2-3-4
12) Yaratıcı Düşünmenin Dört Boyutunun Geliştirilmesi Renzulli Markers Uygulamaları 4 Tane SCAMPER Tekniği SCAMPER Tekniği kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları Renzulli Markers 1-2-3-4
13) STAMPS Zorlanan ilişkiler Tekniği Yaratıcı Organizasyonlar Tekniği Nitelik Listeleme Tekniği Nitelik Listeleme Tekniği kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları Renzulli Markers 1-2-3-4
14) Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Altı Şapkalı Düşünme Tekniği kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Yaratıcı Sorun Çözme Tekniği Yaratıcı Sorun Çözme Tekniği kullanılan Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Oluşturulması Dönütler ve Dönem Değerlendirmesi Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
2-Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları
3-Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
4- Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık

Diğer Kaynaklar: 1-Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
2-Kırık Mum Boyalar, Dr. Robert Alan Black, Nobel Yayınları
3-Yaratıcılık Notlar, Yrd.Doç.Dr. Ayşin KAPLAN SAYI
4- Yaratıcılık Gelişimi Ve Geliştirilmesi; Uğur SAK; Vize Yayıncılık

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 25 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1 - Bilgi Teorik - Kavramsal 1) Lisans düzeyindeki yeterliliklere dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2) 2 - Beceriler Bilişsel - Pratik 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek bilgiyi yorumlayabilmek ve yeni bilgiler yaratabilmek, 3) Alanında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözebilme.
3) İletişim ve Sosyal Yeterlilik 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alan içi ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel biçimde, nicel ve nitel verilerle destekleyerek sistematik olarak aktarabilme. 2) Toplumsal ilişkileri ve bu ilişkilere yön veren normları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek için harekete geçebilmek.
4) Öğrenme Yeterliliği 1) Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilme ve öğrenmelerine yön verebilme.
5) Alana Özel Yetkinlik 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri denetleyebilme ve öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili alanlarda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında içselleştirdiği bilgi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 5
6) Bağımsız Çalışma ve Sorumluluk Alma Yetkinliği 1) Alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık ve öngörülemeyen sorunların çözümüne yönelik yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözülmesini gerektiren ortamlarda liderlik edebilme.