ÜSTÜN ZEKALILAR VE YETENEKLİLER EĞİTİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GTE5101 | Üstün Zekalılar Egitimi ve Yetenek Geliştirmeye Giriş | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE |
Dersin Amacı: | Bu ders,üstün zekâ/ özel yeteneklilerin eğitiminde konusunda bütünsel bir bakış açısı kazandırmayı ve üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerle sınıf içinde yapılan uygulamalara ilişkin bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimlerin gerekçelerini açıklar. Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların gelişim özelliklerini açıklar. Üstün zekâ/ Özel yetenek olan öğrencilerin tanılama yöntemlerini açıklar. Üstün zekâ/ Özel yetenek olan bir çocuğun eğitimindeki uygulamaları araştırıp, sunar. Üstün zekâ/ Özel yetenek olan bir çocuğa ihtiyacına göre hangi öğretim yönteminin uygun olduğuna karar verir. Üstün Zekâlı/özel yetenekli çocuğa yönelik Zenginleştirilmiş Eğitim Planı Hazırlar. |
Ulusal ya da uluslar-arası kapsamda üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitimlerinin ele alınması; haftalık okuma yüklenimleri ve sınıfta tartışmalar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. |
1) | Dersi, kapsamını, işleyişini ve gerekliliklerini tartışma Zeka, Yetenek ve Üstün Zeka Kavramlarının Ele alınması | |
2) | Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların özellikleri ve tanılanması | Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları |
3) | Kullanılan Testler Raven SPM Plus Wisc-R, Standford Binet Testi, TKT Yaratıcı Düşünme Testinin anlatılması ve uygulanması | Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları. |
4) | Kullanılan Testler Raven SPM Plus Wisc-R, Standford Binet Testi, TKT Yaratıcı Düşünme Testinin anlatılması ve uygulanması | Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları. |
5) | Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi |
6) | Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi |
7) | Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi |
8) | Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi | Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi |
9) | ARA SINAV | |
10) | Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. |
11) | Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. |
12) | Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. |
13) | Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi | Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. |
14) | Önerilen yönem teknik ve uygulamaların eleştirel bir biçimde irdelemesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1-Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi 2-Kaya&Ogurlu (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları. 3- Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık. 4- Yılmaz, D. (2015) Üstün Yetenekliler İçin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Nobel Yayınları 5-Mendaglio, S.&Peterson, J.S.(2016). Çev: Aziz Yıldırım.Üstün Yetenekliler Danışmanlık Modelleri, Nobel Yayıncılık. 6- Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları 7-Ek Okuma: Eriş, B.(2017). Anne Beynim Aç 8-Sekman, M.& Eris, B.(2017). Çocuklar Nasıl Başarır? |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 2 | 25 | 50 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Ödevler | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1 - Bilgi Teorik - Kavramsal 1) Lisans düzeyindeki yeterliliklere dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki uzmanlık düzeyindeki bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. | |
2) | 2 - Beceriler Bilişsel - Pratik 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek bilgiyi yorumlayabilmek ve yeni bilgiler yaratabilmek, 3) Alanında karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözebilme. | |
3) | İletişim ve Sosyal Yeterlilik 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alan içi ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel biçimde, nicel ve nitel verilerle destekleyerek sistematik olarak aktarabilme. 2) Toplumsal ilişkileri ve bu ilişkilere yön veren normları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek için harekete geçebilmek. | |
4) | Öğrenme Yeterliliği 1) Uzmanlık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilme ve öğrenmelerine yön verebilme. | |
5) | Alana Özel Yetkinlik 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri denetleyebilme ve öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili alanlarda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında içselleştirdiği bilgi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 5 |
6) | Bağımsız Çalışma ve Sorumluluk Alma Yetkinliği 1) Alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık ve öngörülemeyen sorunların çözümüne yönelik yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözülmesini gerektiren ortamlarda liderlik edebilme. |