GTE5101 ÜstüZekallarEğ.veYetenekGeliştrmeyeGirişBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GTE5101 Üstün Zekalılar Egitimi ve Yetenek Geliştirmeye Giriş Güz 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ENİSA MEDE
Dersin Amacı: Bu ders,üstün zekâ/ özel yeteneklilerin eğitiminde konusunda bütünsel bir bakış açısı kazandırmayı ve üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerle sınıf içinde yapılan uygulamalara ilişkin bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların eğitimine duyulan gereksinimlerin gerekçelerini açıklar.
Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların gelişim özelliklerini açıklar.
Üstün zekâ/ Özel yetenek olan öğrencilerin tanılama yöntemlerini açıklar.
Üstün zekâ/ Özel yetenek olan bir çocuğun eğitimindeki uygulamaları araştırıp, sunar.
Üstün zekâ/ Özel yetenek olan bir çocuğa ihtiyacına göre hangi öğretim yönteminin uygun olduğuna karar verir.
Üstün Zekâlı/özel yetenekli çocuğa yönelik Zenginleştirilmiş Eğitim Planı Hazırlar.

Dersin İçeriği

Ulusal ya da uluslar-arası kapsamda üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitimlerinin ele alınması; haftalık okuma yüklenimleri ve sınıfta tartışmalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
1) Dersi, kapsamını, işleyişini ve gerekliliklerini tartışma Zeka, Yetenek ve Üstün Zeka Kavramlarının Ele alınması
2) Üstün zekâlı/özel yetenekli çocukların özellikleri ve tanılanması Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları
3) Kullanılan Testler Raven SPM Plus Wisc-R, Standford Binet Testi, TKT Yaratıcı Düşünme Testinin anlatılması ve uygulanması Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları.
4) Kullanılan Testler Raven SPM Plus Wisc-R, Standford Binet Testi, TKT Yaratıcı Düşünme Testinin anlatılması ve uygulanması Cohen, R.J. (2014). Psikolojik Test v Değerleme. Nobel Yayınları.
5) Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
6) Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
7) Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
8) Üstün Zekalı/özel Yetenekli Çocukların Evde Eğitim Uygulamaları Düşünme Becerileri, Yaratıcılık-Sosyal Duygusal Gelişimin Desteklenmesi Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
9) ARA SINAV
10) Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
11) Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
12) Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
13) Okullarda Dikkat Edilecek Hususlar Zenginleştirme Kursları Destek Eğitim Odaları Yetenek Keşfi ve Yönlendirilmesi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
14) Önerilen yönem teknik ve uygulamaların eleştirel bir biçimde irdelemesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
2-Kaya&Ogurlu (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
3- Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
4- Yılmaz, D. (2015) Üstün Yetenekliler İçin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Nobel Yayınları
5-Mendaglio, S.&Peterson, J.S.(2016). Çev: Aziz Yıldırım.Üstün Yetenekliler Danışmanlık Modelleri, Nobel Yayıncılık.
6- Eriş, B.(2013). Her Çocuk Üstün Yeteneklidir. Alfa Yayınları
7-Ek Okuma: Eriş, B.(2017). Anne Beynim Aç
8-Sekman, M.& Eris, B.(2017). Çocuklar Nasıl Başarır?
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 25 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 4
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme. 5
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme 2
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 3
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 1
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 1
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 1
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 1
9) Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 1
10) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 1
12) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 1
13) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 4
14) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 1
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 1
16) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 1