MED2025 Leadership and Management in MedicineBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MED2025 Tıpda Liderlik ve Yönetim Bahar 2 0 2 2
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. YEŞİM NEĞİŞ
Dersin Amacı: "Bu dersi kısaca ""Tıp dünyasında Etkin İletişim Kullanmayı ve Yönetimsel Becerileri Kazanmayı Hedefleyen Lider Yetiştirme Programı"" olarak tanımlayabiliriz. ""Lider olunur mu, doğulur mu"" sorusuna ""Liderler yetiştirilebilir! "" düşüncesinden yola çıkarak, Tıp alanında liderlerin eğitim yoluyla sahip oldukları nitelikleri etkin kullanmalarını kazandırmayı hedeflemekteyiz. Öyle ki dünyanın hemen hemen çoğu gelişmiş ülkesinde bu eğitimler 1950'li yıllardan itibaren verilmektedir. Tarihçesine baktığımızda ise Yunan antik çağda Aristo'nun çalışmaları ile başlamış günümüze değin ulaşmıştır.

Bu sebeplerden dolayı bu ders, Türkiye ve dünya kültürel iş sağlık sektörü ortamında görev üstlenecek geleceğin liderlerinin çok boyutlu (düşünsel, fiziksel ve duygusal) becerilerini geliştirebilmesine katkı sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Derste, hitabet ve beden dili eğitiminin yanısıra yönetim, liderlik, insanlar arası ilişkiler, stratejik düşünme konularına bütüncül bir şekilde ve teori ve pratiğin sentezine dayalı olarak değinilecektir. Böylece, öğrenciler araştırmalarla, projelerle ve takım çalışmasıyla sosyal ve iş hayatı ortamında iletişimi ve yönetimsel becerileri aktif ve uygulamalı olarak öğrenebilecekler.
"

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Dersin İçeriği

"1. Tıp dünyasında Etkin İletişim Becerileri
2. Sağlık Sektöründe Liderlik ve Yönetici Kavramları
3. Türkiye'de Yönetim ve Sağlık Sektöründe İşleyişi
4. Dünya Sağlık Sektörünün İşleyişine Yönelik Temel Bilgiler
"

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Tanışma ve giriş Hitabetin Tarihçesi Konuşma Planının Hazırlanması Dinleyici Motivasyonu Dinleyici Kitle Kontrol, Yönlendirme ve İlgiyi Sürdürme Yöntemleri Soru sorma, Tekrar etme Susma ve Yönlendirme İktibas ve Örnekleri Grup Etkinliği Video ve Görsellerin Sunumu
2) "Sağlık Sektöründe Beden Dilinin Önemi Büst, Jest ve Mimik Kullanımı Beden Dilinde Slogan Yaratma Çalışması Beden Dilinde Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler Türkiye ve Dünya Liderlerinden Beden Dili Örnekleri Giyim ve Tarz Üslubu Görseller Üzerinde Tartışma Sunum "
3) "Tıp Kongre ve Konferansları: Stres ve Heyecan Yönetimi; Bedensel Tepkilerin Nedenleri ve Azaltma Yolları (el ve ayak titremesi, ağız kuruluğu, öksürme...vb) Kürsü Korkusu (Topofobya) Sosyal Ortam Tetkikleri Gündem Takibi ve Bilgi Birikimi Bireysel Kürsü Kullanımı Etkinliği Sunum "
4) "Hastane / Sağlık Alanında Lider ve Yönetici Kavramları Tanım Farklılıklar ve Benzerlikler Yönetim Becerileri Vizyoner Kimdir? Konuk Konuşmacı Sunum "
5) "Hastane ve Sağlık Alanında İnsan Kaynakları Yönetimi İK Departmanları İşlevleri Kurumsal Kimlik ve Kültür Kazandırımı Alumni Çalışmaları Konuk Konuşmacı Sunum "
6) Türkiye ve Uluslar arası Sağlık Sektörü, Benzerlik veya Farklılıklar, Öğrenci Araştırmaları ve Sunumu
7) "Sağlık Sektöründe Zaman Yönetimi İş Planlama - Düzenleme Seçici Olma Zaman Planlaması; etkin ve verimli kullanabilme Durum İncelemesi Sunum "
8) "Doktor – Hasta Diyaloglarında Motivasyon Yönetimi Tanım ve Teoriler Uygulamalar Video ve görsel Kullanımı Konuk Konuşmacı Sunum "
9) "Sağlık Sektörü / Hastane / Kurum vb. Kriz Yönetimi Tanım ve Teorik Bilgi Türler; Etmenler Yönetim Yöntemleri Örnek Vakalar Konuk Konuşmacı Sunum "
10) "Sağlık Sektörü / Kurumsal Risk Yönetimi ve Uygulamaları Tanım Türler ; Etmenler Yönetim Yöntemleri Örnek Vakalar Konuk Konuşmacı Sunum "
11) "Sağlık Sektöründe Pazarlama / Marketing Stratejileri Tanım ve Gereklilikleri Geliştirme Yöntemleri Devlet ve Özel Sektör Sağlık Kuruluşları Pazarlama Yöntem Karşılaştırmaları Örnek Çalışmalar Sunum "
12) Üniversiteler , Tıp Fakülteleri ve Afiliye Hastanelerin İşleyişi
13) Tüm öğrenci sunumların tamamlanması
14) Genel Değerlendirme ve Soru Cevap, Tartışma ve Sunum Dosyalarının Teslimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: The art of pitch - Peter Coughter ; The 5 levels of Leadership - John Maxwell ; Perception Management - Ali Saydam ; Master Of Management - Adrian Wooldridge, Bir dakika Yöneticisi - Kenneth Blanchard
Diğer Kaynaklar: Konuşma Sanatı Leon Fletcher ;

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 45
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 1 16
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 5
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 5
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 3
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 2
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 2
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. 2
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. 2
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. 2
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 2
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. 2
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. 2
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. 2
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. 2
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 2
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 2
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 2
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 2
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 2
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler