DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MBG3004 | Genetik | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE KANDEMİŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Bulunmuyor. |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı genetikteki kavram ve kurallar ile biyolojik bilimlerdeki uygulamalarının öğrenilmesini sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Derse giriş, genetikteki temel kavramları tanımlar. 2. Genetik materyal olarak DNA'yı tartışır. 3. Gen yapısı ve fonksiyonu gözden geçirir. 4. DNA`daki varyasyonların sonuçlarını tartışır. 5. Mendel genetiğini tanımlanır. 6. Kromozomların kalıtımda nasıl görev aldıklarını belirler. 7. Mendel dışı genetik ile Mendel genetiğinin farkını açıklar. 8. Genomiksin ve genomik sekansların haritalanmasını tarif eder. 9. Genomiksin dinamik yönlerinin tanımlar. 10. Genetik ile kanser arasındaki ilişkiyi tartışır. 11. Biyolojik popülasyonların genetik yapısını nitelendirir. 12. Adaptasyon ve evrim ile ilgili teorileri tartışır. |
Biyolojinin bir alanı olan genetik, genlerin, kalıtımın ve canlı organizmalar arasında gözlenen varyasyonları inceler. Dersin içeriği, genlerin moleküler yapısı ve fonksiyonu, bir organizma ya da hücre düzeyinde gen davranışları (örneğin dominantlık ve epigenetik), bir kuşaktan sonraki kuşaklara kalıtım paterni, belli bir populasyondaki gen dağılımı, varyasyon ve değişiklikleri gibi konuları kapsamaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genetik, Giriş | Okuma |
2) | Genetik Materyal olarak DNA | Okuma |
3) | Gen Yapısı ve Fonksiyonu | Okuma |
4) | DNA Mutasyonu, DNA Tamiri ve Transpozable Elemanlar | Okuma |
5) | Mendel Genetiği | Okuma |
6) | Kalıtımın Kromozomal Temeli | Okuma |
7) | Mendel Dışı Genetik I | Okuma |
8) | Mendel Dışı Genetik II | Okuma |
9) | Genomiks: Genomların Haritalanması ve Sekanslanması ve Ökaryotlarda Genetik Haritalama | Okuma |
10) | Fonksiyonel ve Karşılaştırmalı Genomiks | Okuma |
11) | SNP`ler ve GWAS | Okuma |
12) | Kanser Genetiği | Okuma |
13) | Populasyon Genetiği | Okuma |
14) | Moleküler Evrim | Okuma |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be supplied weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. iGenetics: A Molecular Approach with Mastering Genetics, Peter J. Russell, Third Edition, Pearson Education Inc., 2010 (ISBN-13: 978-0-321-56976-9) 2. Concepts of Genetics, William S. Klug, Michael R. Cummings, Tenth Edition, Pearson Benjamin Cummings, 2011 (ISBN-13: 978-0321732330) 3. Genes X, Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick Jones & Bartlett Publishers, 2009 (ISBN-13: 978-0763766320) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Laboratuar | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınavlar | 1 | 19 | 19 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 175 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. |