İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD3112 | Kullanıcı Arayüzü Tasarımına Giriş | Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencileri etkin Web sayfası grafikleri tasarlama konusunda eğitmeyi amaçlamaktadır. Web geliştirme sürecinin analiz ve tasarım fazları, verilen projeler dahilinde uygulanacaktır. Buna ek olarak, öğrenciler içerik üretme ve bu içeriğin grafik tasarımının hazırlanması gibi işler için yeni teknik bilgiler de alacaklardır. Grup tartışması yolu ile yeni konspetler üretilmesi teşvik edilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Temel web teknolojileri tanımlamak 2) World Wide Web sağlayan internet teknolojileri tanımlamak 3) Web standartlarına dayalı web sitelerine uygulamak için beceri göstermek 4) Uyarlanabilir, erişilebilir ve optimize edilmiş web siteleri tasarlamak 5) HTML sayfaları oluşturmak için beceri göstermek 6) CSS kullanarak stili HTML sayfalarına becerileri göstermek 7) JavaScript'in olanakları ve sınırlarının tanımlamak 8) Web için multimedya içerik oluşturmak ve optimize etmek için beceri göstermek 9) Web sitesi tasarımlarında stardart tasarım şablonları kullanmak 10) Web tasarımında estetik ve kullanılabilirlik sorunları dengelemek için beceri göstermek |
İlk bölüm öğrencilerin, görsel bir Web tasarımı yapmanın öncesinde, “Üst düzey tasarım kararları ve tasarım stratejisi” kavramını anlamaları, paydaş gereksinimlerini analiz ederek bir web sitesi için kavramsal model oluşturma sürecini kavramalarını hedeflemektedir. İkinci bölümde web arayüzlerinin görsel tasarımına odaklanarak kavramsal modelde ortaya konan fikirlerin görselleştirilmesi ve paydaş gereksinimleri doğrultusunda açık dolaşım araçlarının tasarlanmasına ağırlık verilecektir. Öğrencilerin sayfa düzeni, renk kullanımı ve tipografi konularındaki mevcut bilgilerini web mecrasına taşımaları sağlanacaktır. Üçüncü bölüm, web sitelerinin üretimi için gerekli olan teknik bilgilerin verilmesini amaçlar. Bu bilgiler içerisinde, animasyon araçları, hypertext dili ve grafiklerin optimizasyonu yer almaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İlk toplantı: Derse giriş, ders ve öğrenci hedefleri üzerinde tartışma | |
2) | Web'in kısa tarihi. Web teknolojileri ve internet altyapısının giriş. Ödev 1: Web sitesi analizi | |
3) | HTML öğeleri, öznitelikleri ve belge yapısı. Egzersiz 1: Temel bir HTML sayfası oluşturma. Atama 1 sunumu. Ödev 2: Basit CV | |
4) | CSS Giriş: Seçiciler, tablolar ve kaskad. Egzersiz 2: Atama 2 Styling. Ödev 3: Şekillendirici Egzersiz 1 | |
5) | Semantik HTML ve erişilebilirlik. CSS kutu modeli ve konumlandırma, niteliği ve sözde seçiciler. Kaynaklar: Bir web sayfasında görüntüleri kullanma. Proje 1: Tasarım şablonları | |
6) | Kaynaklar: statik kaynaklara ve görüntü optimizasyonu. Proje 1 araştırma sunumları ve eleştirisi. | |
7) | Graceful degradation ve duyarlı tasarım. CSS @ kuralları ve medya türleri. Proje 2: Portföy sitesi | |
8) | JavaScript: programlama temelleri. Değişkenler, tipleri, diziler, karma ve işlevleri. 2. proje eleştirisi. | |
9) | JavaScript: Document Object Model (DOM). 2 proje eleştirisi. | |
10) | Javascript çerçeveler ve graceful degradation. Tarayıcı uyumluluğu. Proje 2 Tanıtım | |
11) | HTML Formları. CSS ipuçları ve hileler. Final projesi | |
12) | Metin kodlama. Dil özellikleri. Arama Motoru Optimizasyonu (SEO). Final proje eleştirisi. | |
13) | EMbed edili Multimedya. Final proje eleştirisi. | |
14) | Recap. Final proje eleştirisi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be distributed weekly |
Diğer Kaynaklar: | 1) ISO-9241-151 Ergonomics of human-system interaction — Part 151: Guidance on World Wide Web user interfaces 2) Sam Quayle, 2010, An Introduction to HTML Prototyping 3) Jennifer Tidwell, A Pattern Language for HCI Design, http://www.mit.edu/~jtidwell/ 4) Handcraft — Online prototyping tool. Alternative to Codeanywhere 5) TextMate — Recommended code editor for Mac OS X E - TextEditor — Recommended code editor for Windows Mozilla Developer Network — HTML, CSS and JavaScript reference 6) When can I use… — A good resource for checking browser compatibility of HTML and CSS features 7) A List Apart — Recommended reading on web technologies Course slides — The presentation I use in class FontSquirrel — Good resource for web-ready fonts and home of the @font-face generator 8) Google Web Fonts — Web fonts served by Google for free Code Academy — Online course for learning programming basics with JavaScript 9) InVision — Web bsed tool for building image-based mock-ups |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 8 | % 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 5 |
Ödev | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 44 |
Ödevler | 8 | 16 |
Küçük Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 2 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 4 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | 2 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 3 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 2 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 2 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 3 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 5 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 3 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 1 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |