MED4003 Gynecology and Obstetrics IBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
TIP
Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MED4003 Jinekoloji ve Obstetrik I Güz 4 6 7 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. TOLGA TAŞÇI
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. MELİKE YAVUZ
Dersin Amacı: Kadın Hastalıkları ve Doğum stajının amacı, Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’nda (UÇEP) belirtilen hedefler doğrultusunda, öğrencilerin birinci basamakta sık görülen jinekolojik ve obstetrik hastalık ve durumları yönetebilmeleri için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazanmalarını sağlamak; acil durumları ayırt etmek, ilk müdahaleleri yapmak ve gerektiğinde uzmana yönlendirmek; kadın sağlığı ve üreme sağlığına yönelik koruyucu sağlık hizmetlerini bilmek ve uygulamak; sağlıklı cinsel yaşam konusunda danışmanlık yapabilmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Programın sonunda öğrenciler şunları yapabilmelidir:
1. Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’nda belirtilen öğrenim düzeylerine göre staj programında yer alan kadın hastalıkları ve doğuma özgü hastalıkları sıralamak.
2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’nda yüksek öğrenim düzeyine sahip jinekolojik ve obstetrik hastalıkların klinik ve laboratuvar bulgularını açıklamak.
3. Acil müdahale gerektiren obstetrik ve jinekolojik durumları açıklamak.
4. Birinci basamakta sık görülen jinekolojik hastalıkların tanı, tedavi, izlem ve sevk kriterlerini tanımlamak.
5. Jinekoloji ve obstetri ile ilgili belirtileri ve durumları sıralamak.
6. Birinci basamakta normal doğumun takip basamaklarını sıralamak.
7. Sağlıklı ve riskli gebelik kriterlerini tanımlamak.
8. Üreme sağlığı ve cinsel sağlığın temel kavramlarını açıklamak.
9. Cinsel yolla bulaşan hastalıkları ve korunma yöntemlerini açıklamak.
10. Acil müdahale gerektiren jinekoloji hastalarını tanımak ve sevk kriterlerini sıralamak.
11. Birinci basamakta uzun süreli takip ve kontrol için gerekli bilgileri göstermek.
12. Gebe ve jinekoloji hastalarında belirlenmiş anamnez formatına uygun genel ve problem odaklı anamnez almak.
13. Gebe ve jinekoloji hastalarının kapsamlı fizik muayenesini yapmak ve kaydetmek.
14. Anamnez ve fizik muayene bulgularını kullanarak ön tanı listesi oluşturmak.
15. Jinekolojik ve obstetrik hastalıkların kesin tanısı ve ayırıcı tanısı için gerekli görüntüleme ve laboratuvar testlerini istemek.
16. Gebe ve lohusa kadınları takip etmek.
17. Doğumla ilgili temel uygulamaları yapmak.
18. Doğum sonrası anne bakımını sağlamak.
19. Gerekli durumlarda jinekolojik ve obstetrik hastaları uygun koşullarda sevk etmek.
20. Yenidoğanın doğum sonrası stabilizasyonunu sağlamak.
21. Hayatı tehdit eden jinekolojik ve obstetrik hastalıklarda acil temel ve ileri yaşam desteği basamaklarını uygulamak.
22. Bildirimi zorunlu hastalıkları eksiksiz ve usulüne uygun olarak bildirmek.
23.Cinsel yolla bulaşan hastalıklarda hasta ve eşine etkili tedavi düzenlemek.
24. Ulusal Çekirdek Eğitim Programı’nda belirtilen öğrenim düzeylerine göre çeşitli temel uygulamaları yapmak (Kadın Hastalıkları ve Doğum 4. Sınıf Log-book).
25. Jinekolojinin tıp uygulamaları arasındaki önemini kavramak.
26. Temel jinekolojik muayenelerin hastalıkların tanısına katkısını fark etmek.
27. Hekimlik mesleğine uygun şekilde giyinmek ve fiziksel görünüm sergilemek.
28. Jinekolojik ve obstetrik hastalar ve aileleriyle etkili ve empatik iletişim kurmak.
29. Sağlık ekibiyle etkili iletişim kurmak.
30. Meslektaşlar ve sağlık profesyonelleriyle etkili çalışma ilişkileri kurmak ve sürdürmek.
31. Hasta mahremiyetine saygı göstermek.
32. Hastalıkları kanıta dayalı tıp uygulamaları çerçevesinde ele alarak tedavide bilimsel yöntemin önemini kavramak.
33. Hasta bakımı ve yönetimi sırasında ortaya çıkan klinik soruları araştırmak için kütüphane ve kaynaklarını kullanmak.
34. Günümüz sağlık ortamında maliyet-etkin sağlık hizmetinin, kalite güvencesinin ve uygulama kılavuzlarının önemini kavramak.

Dersin İçeriği

Anormal Doğum
Anormal Vajinal Kanama (Üreme Dönemi)
Gebelikte Anormal Vajinal Kanama: Antepartum/Postpartum Kanama
Abortus
Jinekolojik Pratikte Akut Karın
Gebelikte İlaçların Olumsuz Etkileri
Ambigu Genitalya
Amniyon Sıvısı Problemleri
Uterusun Benign Hastalıkları
Vulvanın Benign Hastalıkları
Serviksin Benign Hastalıkları
Kronik Pelvik Ağrı
Kontrasepsiyon - Aile Planlaması
Ektopik Gebelik
Endometriozis
İnfertil Çiftin Değerlendirilmesi
Kadın Genital Ülserleri, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar, PID
Galaktore
Genitoüriner Travma
Gebeliğe Bağlı Hipertansiyon, Preeklampsi, Eklampsi, HELLP Sendromu
Gestasyonel/Pre-gestasyonel Diyabet
Sağlıklı Cinsel İlişki
Yüksek Riskli Gebelik
İmmün ve Non-immün Hidrops Fetalis (Gebelikte Rh Uyuşmazlığı)
İntrauterin Gelişme Geriliği, Makrozomi
İntrauterin Enfeksiyonlar
Doğum (Normal)
Menopoz
Menstrüel Döngü
Menstrüel Döngü Bozuklukları
Çoğul Gebelikler
Pelvik Kitle - Jinekoloji ve Obstetri
Pelvik Organ Prolapsusu
Perinatal Asfiksi ve Fetal Distres
Polikistik Over Sendromu
Serviksin Premalign ve Malign Hastalıkları
Overin Premalign ve Malign Hastalıkları
Uterin Tüplerin Premalign ve Malign Hastalıkları
Uterusun Premalign ve Malign Hastalıkları
Vulvanın Premalign ve Malign Hastalıkları
Preterm Doğum, Erken Membran Rüptürü
Premenstrüel Sendrom
Prepubertal ve Pubertal Dönemde Anormal Vajinal Kanama
Cinsel ve Üreme Sağlığı Hakları
Cinsel İşlev Bozuklukları
Gebelikte Sistemik Hastalıklar
Trofofoblastik Hastalıklar
Üriner İnkontinans
Uterin Miyomlar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Anormal Doğum, Anormal Vajinal Kanama (Üreme Dönemi), Gebelikte Anormal Vajinal Kanama: Antepartum/Postpartum Kanama, Abortus, Jinekolojik Pratikte Akut Karın, Gebelikte İlaçların Olumsuz Etkileri, Ambigu Genitalya
2) Amniyon Sıvısı Problemleri, Uterusun Benign Hastalıkları, Vulvanın Benign Hastalıkları, Serviksin Benign Hastalıkları, Kronik Pelvik Ağrı, Kontrasepsiyon - Aile Planlaması, Ektopik Gebelik
3) Endometriozis, İnfertil Çiftin Değerlendirilmesi, Kadın Genital Ülserleri, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar, PID, Galaktore, Genitoüriner Travma, Gebeliğe Bağlı Hipertansiyon, Preeklampsi, Eklampsi, HELLP Sendromu, Gestasyonel/Pre-gestasyonel Diyabet
4) Sağlıklı Cinsel İlişki, Yüksek Riskli Gebelik, İmmün ve Non-immün Hidrops Fetalis (Gebelikte Rh Uyuşmazlığı), İntrauterin Gelişme Geriliği, Makrozomi, İntrauterin Enfeksiyonlar, Doğum (Normal), Menopoz
5) Menstrüel Döngü, Menstrüel Döngü Bozuklukları, Çoğul Gebelikler, Pelvik Kitle - Jinekoloji ve Obstetri, Pelvik Organ Prolapsusu, Perinatal Asfiksi ve Fetal Distres, Polikistik Over Sendromu
6) Serviksin Premalign ve Malign Hastalıkları, Overin Premalign ve Malign Hastalıkları, Uterin Tüplerin Premalign ve Malign Hastalıkları, Uterusun Premalign ve Malign Hastalıkları, Vulvanın Premalign ve Malign Hastalıkları, Preterm Doğum, Erken Membran Rüptürü, Premenstrüel Sendrom
7) Prepubertal ve Pubertal Dönemde Anormal Vajinal Kanama, Cinsel ve Üreme Sağlığı Hakları, Cinsel İşlev Bozuklukları, Gebelikte Sistemik Hastalıklar, Trofofoblastik Hastalıklar, Üriner İnkontinans, Uterin Miyomlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Decherney A.H., Nathan L., Laufer N., Roman A.S. 2020). CURRENT DIAGNOSIS AND TREATMENT-OBSTETRICS&GYNECOLOGY. Twelfth edition. Mc Graw Hill

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 5 60
Uygulama 24 5 120
Arazi Çalışması 5 1 5
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 5 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 204

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. 5
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. 5
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. 5
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. 5
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. 5
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. 5
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. 5
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. 5
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. 5
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. 5
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. 5
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. 5
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. 5
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. 5
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. 5
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. 3
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. 5
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. 5
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. 5
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. 5
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. 5
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. 5
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. 5
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. 5
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. 5
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. 3
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. 5
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. 5
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. 5
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. 5
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. 5
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler 5