TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED2004 | Gastrointestinal Sistem ve Metabolizma Bozuklukları | Bahar | 3 | 2 | 4 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET OZANSOY |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. YEŞİM NEĞİŞ Dr. Öğr. Üyesi HANİFE YASEMİN KESKİN ERGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu kurulun sonunda, öğrenciler, gastrointestinal sistem ve metabolik hastalıklar ve bu sistem ile ilişkili hastalıkların gelişimini altında yatan mekanizmalar ve patogenezi, bu hastalıkların belirti ve semptomları, risk faktörleri, korunma, tanı ve tedavi prensipleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Gastrointestinal sistem ve metabolic hastalıklar ile ilgili moleküler ve genetik mekanizmaları ve patolojik süreçleri tanımlamak 2. Gastrointestinal sistemi etkileyen mikroorganizmalar ve enfeksiyon mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak 3. Gastrointestinal sistem ve metabolik hastalıkların gelişiminde rol oynayan risk faktörleri ve koruyucu önlemler hakkında bilgi sahibi olmak 4. Gastrointestinal sistem hastalıklarının belirti ve semptomları hakkında bilgi sahibi olmak 5. Gastrointestinal sistem ve metabolik hastalıklarının tanısı, tedavi yaklaşımı ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak |
Bu komite gastrointestinal sistem ve metabolik hastalıkların patogenezi altında yatan moleküler ve genetik mekanizmaların tanımlanmasını, bu hastalıkların epidemiyolojisi, klinik ve radyolojik tanı ve tedavilerine yönelik yaklaşımları içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gastrointestinal sistem hastalıklarının genetik ve moleküler mekanizmalarına giriş, bu hastalıkların semptom ve belirtileri, patolojik ve radyolojik tanı yöntemleri | - |
2) | Metabolik yolaklardaki hasarlardan meydana gelen metabolik hastalıklar, bu hastalıkların genetik ve moleküler mekanizmaları, diabetin ve dislipideminin pathogenezi | - |
3) | Yemek borusu, mide, kolon ve ince bağırsak hastalıkları, bu hastalıkların klinik ve radyolojik özellkileri, belirti ve semptomları, bu hastalıkların tedavi yaklaşımları ve tedavide kullanılan ilaçların farmakolojik özellikleri | - |
4) | Karaciğer, pankreas ve safra sistemi hastalıkları, bu hastalıkların klinik ve radyolojik özellkileri, belirti ve semptomları, bu hastalıların tedavi yaklaşımları ve ilaçların farmakolojik özellikleri | - |
5) | Gastrointestinal sistem hastalıklarını etkileyen bulaşıcı organizmaların klinik temeli ve patogenezi; bu hastalıkların tedavi yaklaşımları ve kullanılan ilaçların farmakolojisi | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Textbook of Physiology, Guyton and Hall Basic Pathology (Stanley L. Robbins, Arcia Angel, Vinay Kumar) CURRENT Diagnosis & Treatment Gastroenterology, Hepatology, & Endoscopy, Second Edition 2012 (LANGE CURRENT Series) Norton Greenberger, Richard Blumberg, Robert Burakoff , Physiology of the Gastrointestinal Tract (Johnson, Alper, Christensen, Jacobson, Walsh) Infectious Diseases (Bannistar, Begg, Gillespie) Histology and Cell Biology : An Introduction to Pathology (Abraham L. Kierszenbaum) Biochemistry, Stryer, 4th Ed., Freeman Biochemistry, Zubay, 3rd Ed., WCB Harper's Biochemistry, Murray, Granner, 23rd Ed., Lange Interscience, New Jersey 2003 |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 100 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 77 | 1 | 77 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 10 | 1 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 30 | 1 | 30 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 135 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |