TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED2001 | Doku Hasarı ve Konak Cevabı | Güz | 3 | 2 | 4 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET OZANSOY |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HANİFE YASEMİN KESKİN ERGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrenciler için klinik bilimlere giriş niteliğinde olan ikinci yılın bu ilk ders kurulunun amacı, vücut yapı ve işlevlerindeki ne türden değişimlerin hastalıklara neden olacağını açıklamaktır. Bu kurul ayrıca hastalıkların tanısında kullanılan mikrobiyolojik, patolojik, biyokimyasal, genetik ve diğer laboratuvar tanı araçlarının ve görüntüleme tekniklerinin önemini vurgulamayı hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders kurulu sonunda öğrenciler o İnsan hayatındaki mikroorganizmaların önemini ve başlıca mikobiyal patojenleri tanımlayabilecek o Hücre, doku ve organ düzeyinde hasarın mekanizmalarını açıklayabilecek o İlaçların etkileri ve etkileşimleri ve farmakokinetik ve farmakodinamiklerini tarif edebilecek o Yara bakımını açıklayabilecek ve gerçekleştirebilecek o Epidemiyoloji ve koruyucu tıbbı tanımlayabilecek o Radyoloji ve nükleer tıpta kullanılan tanı tekniklerini listeleyebilecek o Mikrobiyolojik, patolojik, biyokimyasal ve diğer laboratuvar tanı tekniklerini gerçekleştirmek için gerekli becerileri kazanabilecek o Hastalıkların tanısında önemli genetik yaklaşımları sıralayabilecek o Enfeksiyon hastalıklarına neden olan mikroorganizmaları adlandırıp ve enfeksyion hastalıklarının önemini dikkate alarak davranabilecek o Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun insan sağlığı için önemini açıklayıp ve gerekli olduğunda uygun teknikleri hatırlar ve uygulayabilecek o Hastalıkların tanı ve tedavisi için gerekli tanı araçlarını ve görüntüleme yöntemlerini sıralayabilecektir. |
Bu blokta, hücresel, doku ve organ hasarının başlıca mekanizmaları; hastalıkların tanısında kullanılan mikrobiyolojik, patolojik, biyokimyasal, genetik tanı ve görüntüleme yöntemleri ve başlıca farmakolojik prensiplere yer alacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Pataloji, mikrobiyoloji ve farmakolojiye giriş; Klinik laboratuvar. Organizasyon, hedefler ve pratik; İlaç uygulama yolları | - |
2) | Hasara hücresel yanıt: dejenerasyon, nekroz, apoptoz; Hücresel adaptasyon: hiperplazi, hipertrofi, atrofi ve metaplazi; Klinik onkolojiye giriş | - |
3) | İnflamasyonun kimyasak aracıları; Laboratuvar sonuçlarının yorumlanması; neoplazi, Yara bakımı | - |
4) | İyileşme; yara bakımı; Doz etki ilişkisi, ilaç etkileri ve etkileşimlerini değiştiren faktörler; Viroloji ve mikolojinin temelleri | - |
5) | Kimyasal ve viral karsinogenez; Tümör kinetiği ve ilerleyişi; Epidemiyoloji, koruyucu tıp; Sterilizasyon ve dezenfeksiyon | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to Pharmacology 12th Edition, Elsevier Books Microbiology, Lippincott's Illustrated Reviews Series, LWW Harpers Illustrated Biochemistry, Lange Medical Book Human Molecular Genetics, T&F |
Diğer Kaynaklar: | Sobotta Atlas of Human Anatomy, Elsevier Books Color Textbook of Histology 3e, Elsevier Books Clinical Anatomy by Regions, LWW Clinically Oriented Anatomy, LWW |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 100 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 77 | 1 | 77 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 10 | 1 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 20 | 1 | 20 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |