Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Hücresel (eritrositler, lökositler, plataletler ve bağışıklık sistemi hücreleri) ve hücresel olmayan kan bileşenlerini tanımlamak ve fonksiyonlarını bilmek, ayrıca kan hücrelerinin ve vücut sıvılarının fonksiyonlarını bilmek
2. Kan hücreleri ve lenfoid organların gelişimini, yapısal özelliklerini ve ilgili hastalıkları bilmek. Dolaşım sisteminin fonksiyonlarını ve ilgili hastalıklarını tanımlayabilmek
3. Kardiyovasküler system, kalbin iç ve dış yüzeyinin gelişimini tanımlamak,, koroner damarların histoloji ve anatomisini tanımlamak, kalp sinirleri ve kardiyak iletim mekanizmasını tanımlamak
4. Kalp kasındaki sinyal iletisini tanımlamak, kalbin ritmil uyarılmasını, kalp döngüsü ve kalp seslerini tanımlamak, kardiyak fonksiyonların düzenlenmesi, kas kasılmasının biyokimyası, elektrokardiyografi, düze kaslar, vasküler sistem, kan akımının düzenlenmesi, kan basıncının kısa ve uzun dönem düzenlenmesi, kan basıncının ve kan akımının ölçümünü bilmek
5. Respiratuvar sistem ve bileşenlerinin gelişiminin tanımlanması, paranazal sinüsler, farenks, respiratuvar sistemin gelişimi, larenks, trakea, akciğerler, plevra, mediastinum ve bileşenlerinin, diyaframın yapısını ve fonksiyonlarını tanımlamak
6. Respiratuvar mekaniği tanımlamak, akciğer kapasitesini ve hacmini bilmek, gaz transportu ve solunumun düzenlenmesini tanımlamak. Solunumun ve solunum reseptörlerinin genetic kontrolünü bilmek
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Kan ve kemik iliği hücrelerinin histolojisi. Kan, kan hücreleri ve vücut sıvılarının bileşimi özellikleri ve fonksiyonları. Kalbin anatomisi, kalp kapakları. Kalp kasında sinyal iletisi |
- |
2) |
Kalp damarlarının anatomisi, kardiyak iletim sistemi. Dolaşım sistemi görüntülemesi, Kalp ve kalp döngüsünün ritmik uyarılması. Kardiyak debi, kardiyak fonksiyonların düzenlenmesi. Kas kasılmasının biyokimyası ve ekokardiyografi |
- |
3) |
Kalbin büyük damarlarının ve perikardın anatomisi. Kalp, lenfatik sistemin ve kan damarlarının histolojisi, kardiyovasküler sistemin gelişimi. Kalp fizyolojisi, elektrokardiyografi, pulmoner fonksiyon. Bacak iskemisinde hücre tedavileri Lenfositler ve MHC proteinleri. Immunoglobulin molekülleri ve amtikor çeşitliliğinin genetik temeli |
- |
4) |
Respiratuvar sistem ve bileşenlerinin anatomisi ve histolojisi Kavum nazi, paranazal sinüsler, farenks, Üst solunum sistemi görüntülemesi. Larenksin bileşenleri ve fonksiyonları. Düz kaslar, vasküler sistem, kan akımının ve kan basıncının düzenlenmesi, kapiller sıvı değişimi, lenfatik dolaşım ve ödem. Respiratuvar mekaniği: akciğer hacmi ve kapasitesi. Kan basıncı ve akımının ölçümü |
- |
5) |
Larenksin bileşenleri ve yapısı, alt ve üst solunum sisteminin histolojisi ve görüntülenmesi. Trakea, akciğerler, plevra, mediastinum, üst solunum sisteminin ve diyafragmanın anatamisi, solunumun düzenlenmesi, gaz alışverişi ve taşıması, solunumun genetik kontrolü. Ders kurulu sınavı. |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. |
|
2) |
Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. |
|
3) |
Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. |
|
4) |
Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. |
|
5) |
Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. |
|
6) |
Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. |
|
7) |
Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. |
|
8) |
Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
|
9) |
Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. |
|
10) |
Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. |
|
11) |
Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. |
|
12) |
Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. |
|
13) |
Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. |
|
14) |
Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. |
|
15) |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. |
|
16) |
Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. |
|
17) |
Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. |
|
18) |
Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. |
|
19) |
Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. |
|
20) |
Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. |
|
21) |
Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. |
|
22) |
Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. |
|
23) |
Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. |
|
24) |
Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. |
|
25) |
Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. |
|
26) |
Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. |
|
27) |
Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. |
|
28) |
Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. |
|
29) |
Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. |
|
30) |
Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. |
|
31) |
Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. |
|
32) |
Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
|