MED1003 Cell, tissue and organ systemsBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MED1003 Hücre, Doku ve Organ Sistemleri Güz 3 2 4 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YASEMİN ÇANILLIOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SERDAR DURDAĞI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Hücre ve yapıtaşları, organeller, hücrelerarası ilişkiler, membran ve fonksiyonu, işlevi, pompalar, kök hücre, hücre ölümü ve patolojileri, biyoinformatik, moleküler motorlar, sinyal iletim mekanizmaları,gen ekspresyonu ve replikasyonu, epigenik ile ilgili bilgileri öğretmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu ders, insandaki değişik doku tipleri ve bu doku tiplerini oluşturan hücrelerin özellikleri ve gametogezisi ve embryolojinin ilk 3 haftasını da kapsayan bilgiler vermektedir. Ayrıca hücrenin fonksiyonel yapısı olan organeller ve membranı da açıklamaktadır. Biyolojik makromoleküller, hücre memnranının fiziksel ve fonksiyonel yapısı, transport mekanizması, hücre ve hücresel sinyalizasyondaki metabolik yolaklarını açıklamaktadır. DNA replikasyon süreci ve hücre bölünmesini de içermektedir. Hayatın başlangıcı, genlerin kalıtımı, genetik hastalıkların moleküler temelleri, gen terapisinin prensiplerini açıklamaktadır. Ayrıca bu ders kök hücre ve kök hücre tedavisinin girişini de yapmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu dersin sonunda öğrenciler hücresel yapıları, fonksiyonu, hücreler arası bağlantıları, hücre bölünmesini, kök hücre ve ilk 3 haftadaki önemli embryolojik olayları açıklayabileceklerdir.Öğrenciler patolojik yönleriyle beraber bütün yönleriyle DNAyı öğreneceklerdir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hücre, hücre döngüsü, hücre organelleri, eklemler,hücre iskeleti, epitel, membranlar, oogenesis, spermatogenesis -
2) Fertilizasyon, implantasyon, genetik metaryalin yapısı, aksiyon potansiyeli, genom, embriyolojinin 1. 2. ve 3. haftası , allasterik geçiş, kök hücreler, hücre ölümü, üst ekstremite eklemleri -
3) Prokaryotik yapı, ekstraembryonik yapılar, genomik replikasyon, ion geçirgenliği, gen ekspresyonu, sinyal iletim mekanizmaları, kök hücre, moleküler motorlar -
4) Epigenetik, DNA Hasar ve Onarım Mekanizmaları, Alt ekstremite eklemleri, İlaç Tasarımında 3D Kuantitatif Yapı-Aktivite İlişkileri Uygulaması, Kök Hücrelerin Fonksiyonları, Preimplantasyonda Genetik Düzensizlikler, hücre ölümünün klinik sonuçları -
5) Sinyal Molekülleri ve Reseptörleri, Hücre Döngüsünün Klinik Patolojileri, Sinyal İletim Mekanizmaları, Hücreler arası Sinyalizasyon, Coklu Sekans Hizalama, Embriyolojideki İnduksiyon Mekanizmaları, Homoloji Modellemesi ve Protein Mühendisliği -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sisteme yüklenmiştir
Diğer Kaynaklar: Uploaded to the system

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 90 1 90
Laboratuvar 10 1 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 50 1 50
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 154

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler