TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MED1011 | Tıpta Felsefe ve Etik I | Güz | 2 | 2 | 3 | 2 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HIDIR KADİRCAN KESKİNBORA |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. TUĞRUL ÖZKARACALAR Prof. Dr. HIDIR KADİRCAN KESKİNBORA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | 1) Tıptaki temel felsefi ve ahlaki meselelerin kavranması. 2) Tıp felsefesi ve etiğindeki kimi argümanların kavranması ve değerlendirilmesinde kullanılacak eleştirel yeteneklerin geliştirilmesi. 3) Tıp felsefesi ve etiği konularında derinlikli ve karşısındakine saygılı tartışmaların cesaretlendirilmesi. 4) Akademik ve tıbbi ortamlardaki iletişim becerilerinin geliştirilmesi. 5) Davranış bilimlerine giriş. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Tıp ve bilim arasındaki kavramsal ilişki. • Sağlık ve hastalık arasındaki kavramsal ayırım. • Tıp Etiği Kavramları • Tıp Tarihinde Önemli Kavram ve Olaylar • Tıbbi teşhis, tedavi ve araştırmadaki felsefi ve ahlaki konular. |
Bu ders tıp felsefesi ve etiğindeki kimi temel fikirleri ele alır. Öncelikle, tıbbın yapısı ele alınacaktır. İkinci olarak, sağlık ve hastalık kavramları eleştirel olarak gözlemlenecektir. Sağlık nedir, hastalık nedir ve tıbbi bir gerçeklik var mıdır soruları ele alınacaktır. Ayrıca tedavi edici müdahelenin doğası ve doktor-hasta ilişkisinin ahlaki boyutu analiz edilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Zihin felsefesi ve tıp felsefesine giriş; Tıp tarihine giriş; iletişim becerileri | - |
2) | Zihin felsefesi; Tıp Etiği; sözel ve sözel olmayan iletişim | - |
3) | Sözel ve sözel olmayan iletişim örnekler; Tıp tarihi | - |
4) | Zihin felsefesi - Bilinç problemi; ilk hekimler | - |
5) | Özgür irade ve determinizm; İlk hekimler | - |
6) | Müze ziyareti | - |
7) | Sağlık ve hastalık kavramları; Tıp dünyasından önemli bilim insanları; Tıp ve Kültür | - |
8) | Sağlık ve hastalık kavramları; Tıp dünyasından önemli bilim insanları; Tıp etiği | - |
9) | Esenlik teorileri; İslam Coğrafyasında tıp alanından önemli bilim insanları | - |
10) | Esenlik teorileri; İslam Coğrafyasında tıp alanından önemli bilim insanları; İletişim becerileri: Hasta öyküsü alma | - |
10) | Esenlik teorileri; İslam Coğrafyasında tıp alanından önemli bilim insanları; İletişim becerileri: Hasta öyküsü alma | - |
11) | Tıbbi ontoloji (Varlık Felsefesi); Tıp Etiği prensiplerine giriş: İyilik, Zarar vermeme | - |
12) | Klinik tıpta kesinsizlik ; Behavioral Sciences: Life Cycles | - |
13) | Klinik tıpta kesinsizlik; Behavioral Sciences: Life Cycles | - |
14) | Tıp Etiği prensipleri: Özerkliğe Saygı, Adalet; Genetik ve Etik; | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Fred Gifford et al., Philosophy of Medicine (Handbook of the Philosophy of Science, Volume 16). - Michel Foucault, History of Madness. - Michel Foucault, The Birth of the Clinic. The Limits of medical paternalism / Heta Häyry Medieval and early Renaissance medicine : an introduction to knowledge and practice Great Discoveries in Medicine/ William Bynum, Helen Bynum |
Diğer Kaynaklar: | Fred Gifford et al., Philosophy of Medicine (Handbook of the Philosophy of Science, Volume 16). - Michel Foucault, History of Madness. - Michel Foucault, The Birth of the Clinic. The Limits of medical paternalism / Heta Häyry Medieval and early Renaissance medicine : an introduction to knowledge and practice Great Discoveries in Medicine/ William Bynum, Helen Bynum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 15 |
Uygulama | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 6 | 2 | 12 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 1 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 50 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 3 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 3 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | 2 |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | 3 |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | 3 |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | 3 |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | 5 |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | 5 |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | 4 |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | 5 |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | 5 |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | 1 |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | 3 |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | 1 |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | 5 |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | 5 |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | 1 |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | 1 |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | 5 |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | 3 |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | 3 |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | 5 |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | 1 |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | 5 |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | 5 |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | 1 |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | 1 |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | 1 |