VCD4145 Ubiquitous Computing and InteractionBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İLETİŞİM VE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İLETİŞİM VE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD4145 Yaygın Hesaplama ve Etkileşim Güz
Bahar
2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Opsiyonel Program Bileşenleri: VCD4133 Information Technology Design
Dersin Amacı: Bu ders yaygın bilişim sistemleri ve mobil bilişim uygulamalarını tasarım odaklı bir çerçeveden ele alarak, öğrencilere bu sistemlerin özelliklerine ve geliştirilme süreçlerine kullanıcı merkezli bir yöntemlerle yaklaşma becerisini edindirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
-Yaygın bilişim sistemlerinin teori ve felsefesini anlamak ve buna dayalı olarak fikir üretmek
-Yaygın bilişim alanındaki etkileşim ve arayüz tasarımlarını tartışabilmek ve değerlendirmek
-Bir tasarımı sözlü, yazılı ve görsel sunumlar halinde ortaya koymak ve dökümante etmek
-Bilişim teknolojilerinin yaşamın her alanına nüfuz ettiği bir topluma yönelik olarak fikir üretebilmek
-Veri ile ilişkili uygulamalar gerektiren gelenekselin dışında kalan durumlarda, veri işleyen cihazlar için etkileşim konseptleri ve arayüzler tasarlayabilmek
-Bilişim teknolojilerinin etkileşimli sistemlerin tasarımında ne şekilde ele alınıp kullanılabileceğini anlamak
-Donanım, yazılım ve diğer tasarım materyallerine dair bilgileri çeşitli araçların tasarımına uyarlamak
-Konsept tasarımı aşamasından itibaren bir yaygın bilişim sisteminin tasarımını gerçekleştirmek

Dersin İçeriği

Veri işleme ve transfer etme maliyetlerinin düşmesi ile, Yaygın Bilişim Sistemleri (UbiComp) de etkileşim tasarımının ilgi alanına girmiştir. Etkileşim sadece masabaşında bir kişisel bilgisayarın önünde gerçekleşmekten çıkıp, cihazlar ve enformasyonla bezenmiş bir dünyada hareket eden bireyin tüm faaliyetlerini kapsayacak hale gelmiştir. Bu ders, Yaygın Bilişim Sistemleri çerçevesinde tasarım yöntemleri, kullanıcı deneyimi, toplum ve gündelik üzerindeki etkiler gibi konulara odaklanır. Yaygın Bilişim Sistemleri’nin askeri amaçlı kullanımları, dersin kapsamı dışındadır. Öğrenme süreci ders anlatımları, literatür seminerleri, öğrencilerin gerçekleştireceği sunumlar, bireysel ve grup projelerinden oluşmaktadır. Öğrenciler telekonferans/e-öğrenme sistemleri üzerinden derslere ve sunumlara katılabilirler. Bireysel ve grup projeleri çevrimiçi işbirliği uygulamaları ve öğrenme yönetim sistemleri üzerinden gerçekleştirilecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ubicomp'a Giriş, Yaygın bilişim sistemlerinin kökenleri, kullanıcı deneyimi ve etkileşim tasarımına dair genel konseptler
2) Ubicomp için genel tasarım ilkeleri Yaygın bilişim etkileşim tasarımında metaforların kullanımı
3) Ubicomp Çerçevesinde Etkileşim Tasarımı Metodları Gözlem, fikir bulma, simülasyon ve eskizleme
4) Veri Aletlerinin Tasarım İlkeleri Alet kavramı, tasarım ilkeleri ve zorlukları
5) Öğrenci Sunumları: Veriye Dayalı Mekan Ekranları
6) Öğrenci Sunumları: Arttırılmış Gerçeklik ve Mash-up
7) Mekana Dayalı Ubicomp Etkileşim Tasarımı Whirlpool Centralpark Proje Analizi Proje : Akıllı Ev için Tasarım
8) Proje Sunumları: Akıllı Ev için Tasarım
9) Ubicomp'ta Enformasyon : Malzeme olarak enformasyon, enformasyon gölgeleri, proje analizleri / Proje: Enformasyona dayalı cihaz tasarımı
10) Enformasyona dayalı cihaz tasarımı Projesi Sunumları ve Kritikleri
11) Servis Avatarı Olarak Ubicomp Cihazları: Bir çevrimiçi servisin arayüzü olamak üzere araç tasarımı / Proje: Çevrimiçi Hizmetler için Ubicomp Etkileşim Tasarımı
12) Proje Sunumları: Çevrimiçi Hizmetler için Ubicomp Etkileşim Tasarımı
13) Bağlama Duyarlı Sistemler: Bağlama Duyarlılık ve Mobil Sistemler
14) Ubicomp oyunları: Oyun amaçlı kullanım için bağlama duyarlı mobil cihazlar ve ortam teknolojileri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kuniavsky, M., 2010, Smart Things: Ubiquitous Computing User Experience Design: Ubiquitous Computing User Experience Design. Elsevier.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Sunum 2 % 20
Projeler 4 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 13
Sunum / Seminer 3 18
Proje 6 33
Final 1 10
Toplam İş Yükü 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. 3
2) Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. 4
3) Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. 5
4) Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. 4
5) Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. 2
6) İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. 2
7) Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. 4
8) Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. 3
9) Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. 4
10) Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. 1
11) Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. 3
12) Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. 1
13) Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. 3
14) Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. 4