STT5204 Doğaçlamada Yeni YaklaşımlarBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar SES TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZLİ, CAZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
SES TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZLİ, CAZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
STT5204 Doğaçlamada Yeni Yaklaşımlar Bahar 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. YEŞİM PEKİNER
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. İBRAHİM ŞEVKET AKINCI
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencinin basit bir caz standardı üzerinde solo çalma becerisini geliştirmeyi amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste, hard bop ve bebop türünde doğaçlamak için, arpeggio'lar II-V-I patternleri, cümleleme, senkopasyon, arpeggio, pentatonik, blue note'lar ve akor gamları gibi genel bilgileri pratiğe dökme yöntemleri yanı sıra diğer müzisyenlerle etkileşim içinde olma yöntemleri geliştirilecektir.

Dersin İçeriği

Dikey ve yatay yaklaşımlar 1
1) Dikey ve yatay yaklaşımlar
2) C Blues
3) Blue note'lar
4) Play- along'dan bir blues üzerine çalma

Akor seslerini çalma
1) 1. dersin kısa tekrarı
2) Her vuruşta akor seslerini çalma. Maj7, Dom7, -7 ve -7b5 akorları üzerine çalma. Basit bir standard üzerine uygulama (Blue Monk, Solar, Blue Bossa)

Akor seslerinde gerilim sesleri
1) 1. ve 2. derslerin kısa tekrarı
2) Akor seslerine gerilim seslerini ekleme
3) 2. ders'te .alınan standard'ların üzerine uygulama

Modelar
1) Mode'lar (İonian, Dorian, Phrygian, Lydian, Mixolydian, Aeolian ve Locrian) ve mode'larda renk seslerini vurgulama. Hedef nota kavramı
2) Soru cevap

Akor gamları blues’a uygulama
1) Lydian b7, diminüe ve mixo b9, #9, b13 gamları
2) Akor gamlarını blues'a uygulama
3) Soru- cevap devam.

Blues ve akor gamlarını harmanlama
1) Blues gamını ve akor gamlarını harmanlama- ''My Funny Valentine''
2) Arpeggio ve gerilim sesleriyle akor gamlarını harmanlayarak doğaçlama
3) Altere ve tam ton gamı.
Aralıklarla hedef noktaya yaklaşma
1) Aralıklarla hedef notaya yaklaşma konsepti
2) Bebop'a giriş. Charlie Parker lick analizi.
3) Charlie Parker lickleri
4) Ödev: Solar- Miles Davis solosu analizi

Voice-leading
1) Genel Tekrar.
2) Miles Davis- Solar solo analizi
3) Pacing
4) Voice- leading

Melodik cümleleme
Pacing
1) Charlie Parker lick'lerini uygulama
2) Melodik Cümleleme
3) Laid back çalma
4) Ritmik çeşitleme
5) Pacing- devam
6) Ödev: öğrencinin seçimi solo transkripsiyonu

Ritmik varyasyonlar
1) Pat Metheny kromatik yaklaşım sesleri ve uygulama
2) 4 notalı motifler
3) Ritmik varyasyonlar- tek nota sonra iki nota ve her seferinde bir nota ekleyerek doğaçlama
4) Pacing devam

Solo Transkripsiyon
1) Solo transkripsyon analizler

Ritmik Motif geliştirmek
1) Anticipation eklemek
2) Ritmik motif geliştirmek
3) Bir tondan diğerine aynı ritmik motif'i transpoze etmek
4) Solo uzunluğu ve solo yükseltme

Özgür Caza giriş
1) Kromatik yaklaşım sesleri.
2) Özgür caz'a giriş
3) Kolektif doğaçlama

Özgür Doğaçlama
1) Özgür doğaçlama- ritim, melodi ve akor dizisi olmadan sadece dokularla doğaçlama

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Improvisation: Its Nature And Practice In Music Derek Bailey 1993 ISBN-10: 0306805286
ISBN-13: 978-0306805288
-How to Improvise; Hal Crook (Berklee Press) Hal Crook 1991 ISBN-10: 3892210314
ISBN-13: 978-3892210313

Technique development in fourths for jazz improvisation Ramon Ricker 1983 ISBN-10: 0769230245
ISBN-13: 978-0769230245
David Baker's Techniques of Improvisation: A Comprehensive Method for All Musicians, Vol. 1: The Lydian Chromatic Concept David Baker 1987 ASIN: B000VINZ9Y
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı