TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TLT2004 | Klinik Laboratuvar Uygulamaları II | Bahar | 2 | 2 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZLEM UNAY DEMİREL Dr. Öğr. Üyesi SEYDA İĞNAK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Laboratuvar |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; Mikrobiyoloji laboratuvarında yapılan tüm işlemleri teorik ve uygulamalı olarak açıklamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Serolojik yöntemleri uygular 2) Mantar ve parazit laboratuvar tanı yöntemlerini uygular 3) Preperat boyama yöntemlerini (Gram, ARB...) yapar 4) Ekim, kültür ve antibiyogram yapar. 5) Besiyeri hazırlar ve döker, besiyeri çeşitlerini bilir. 6) Hasta kaydı yapar, mikrobiyolojik örnek toplar. |
Hasta kaydı yapılması, mikrobiyolojik örnek toplama kuralları, Ekim yöntemleri, Besiyeri hazırlama ve dökme, besiyeri çeşitleri, Gram boyama, ARB boyama, Mikroskopi, Kültür antibiyogram 1 (Aerop bakteriler, Anaerop bakteriler), Mantar çalışmaları, Gaita analizleri (parazit), Seroloji (ASO,CRP,RF), BACTEC, Mikrobiyolojide moleküler biyolojik yöntemler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Referans değer kavramı ve yorumlanması | Yok |
2) | Otomatize tam kan sayım cihazı parametreleri ve yorumlanması | Yok |
3) | Periferik kan yayması yapılması ve retikülosit çalışılması | Yok |
4) | Preanalitik dönem hata kaynakları | Yok |
5) | Postanalitik dönem hata nedenleri | Yok |
6) | Hasta başı test cihazları: Glukometre kullanımı | Yok |
7) | Hasta başı test cihazları: Bilirubinmetre ve hematokrit ölçümü | Yok |
8) | Hasta başı test cihazları: Kan cihazı kullanımı | Yok |
9) | Mikrobiyoloji lab işleyişi (BACTEC ve Vitek cihazlarının kullanımı) | Yok |
10) | Kültür ekimi ve mikrobiyolojik hızlı tanı testlerinin uygulanması | Yok |
11) | Tüm idrar analizinin basamakları, otomatize idrar cihazı uygulaması ve mikroskobi pratiği | Yok |
12) | Analitik dönem hataları | Yok |
13) | Kalite kontrol ve kalibrasyon kavramları | Yok |
14) | İç kalite kontrol ve dış kalite kontrol tanımları ve kuralları | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir. Weekly distributed by the course lecturer. 2- Temel ve Klinik Mikrobiyoloji, Prof.Dr. Şemsettin Ustaçelebi |
Diğer Kaynaklar: | 1- Laboratory Test Hanbook, Jacobs, De MOtt, Oxley, 5th ed. 2001 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 13 | 130 |
Ödevler | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi laboratuara özgü tıbbi terim ve terminolojiye hakim olabilmek | 5 |
2) | Tıbbi laboratuarın her alanındaki testleri ilgili testlerin analizlerini yapabilecek bilgiye sahip olmak | 5 |
3) | İnsan vücudunun metabolizması ve çalışma prensibi hakkında hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi laboratuarın her alanındaki testler ve sonuçları ile metabolizma arasındaki ilişkiyi kurabilecek bilgiyi ve düşünsel yapıyı kazanmak | 5 |
4) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilmek ve sonrasında dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme | 5 |
5) | Testlerin uygulaması sırasında oluşan hataları ayıklamak ve oluşan sorunları giderebilmek | 5 |
6) | Mesleki yetki ve sorumluluklarına sahip olmak | 5 |
7) | Mesleki etik kurallar çerçevesinde laboratuar çalışmalarını düzgün ve uygun şekilde yapabilmek | 5 |
8) | Tarihi ve sosyal değerlere saygılı, sağlık hizmetlerinin uygun şekilde yürütülebilmesi açısından sağlık personeli ve hasta ile etkili iletişimi kurabilen, gerektiğinde sağlık personeli ile takım çalışmasını yapabilen sorumluluk bilincine sahip olabilmek | 5 |
9) | Hayat boyu yeni bilgilere ve değişimlere açık bir birey olabilme ve ülke ve dünyada değişen teknolojik gelişmelere ayak uydurabilme kabiliyetinin gelişmesi | 5 |