| AMELİYATHANE HİZMETLERİ (TÜRKÇE) | |||||
| Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey | ||
| Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
| DYZ1001 | Fizyoloji | Bahar | 2 | 0 | 2 | 5 |
| Öğretim Dili: | Turkish |
| Dersin Türü: | Must Course |
| Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
| Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FURKAN GÖZEL |
| Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi FURKAN GÖZEL |
| Dersin Amacı: | Temel fizyolojik kavramlar ve hücre seviyesinden sistem seviyesine insan vücudunun normal işleyiş esasları hakkında bilgi vermektir. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Hücrenin temel işlevlerini ve homeostatis kavramını tanımlar. 2- Hücre zarından madde taşınım prensiplerini tarif eder. 3- Farklı kas tiplerinin yapı ve işlevlerini ayrıştırır. 4- Solunan havadaki gazların dokulara nasıl taşındığını tarif eder. 5- Sindirim sisteminin bölümlerini ve özelliklerini açıklar. 6- Kardiyovasküler ve dolaşım sisteminin bölümlerini ve özelliklerini açıklar. |
| Hücrenin temel işlevleri; hücre zarından madde taşınım prensipleri, kas hücrelerinin kasılma mekanizmaları; kalbin işlevi ve kan dolaşımı; solunum gazlarının dokulara taşınması; sindirim sistemi organları ve işlevleri, besinlerin emilerek kana karışması süreci, besin ve su alımının merkezi kontrolü; sindirim ürünü atıkların vücuttan uzaklaştırılması konularında temel bilgiler sunar. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Fizyolojiye giriş, hücrelerden organlara insan vücudunun genel organizasyonu, homeostatis. | |
| 2) | Hücre membranı, hücre membranından madde geçişi | |
| 3) | Kas fizyolojisi, çizgili kas, düz kas ve kalp kası yapı ve işlevleri | |
| 4) | Kalbin yapısı ve kan damarları, kalp döngüsü | |
| 5) | Kan fizyolojisi, kan hücreleri ve işlevleri | |
| 6) | Solunum, solunum gazlarının dokular ve kan arasında taşınması Sindirim sistemi fizyolojisine giriş | |
| 7) | Mide ve duedonumda sindirim, Pankreas ve karaciğerin sindirim sistemindeki rolü | |
| 8) | Gastrointestinal kanalda sindirim ve emilim | |
| 9) | Boşaltım fizyolojisi, idrar oluşumu ve atılması | |
| 10) | Sinir sisteminin genel organizasyonu, otonom sinir sistemi | |
| 11) | Hipotalamus, besin ve su alımının kontrolü | |
| 12) | Somatik duyular ve özel duyular | |
| 13) | Hormonların genel özellikleri, etki mekanizmaları; tiroid hormonları, paratiroid hormonu | |
| 14) | Pankreas hormonları, böbreküstü bezi hormonları, cinsiyet hormonları |
| Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
| Diğer Kaynaklar: | Temel Fizyoloji, Halis Köylü, Ankara Nobel Tıp Kitapevi, 2021. Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi, Çeviri Edit. Gökbel H. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul, 2011. Tıbbi Fizyoloji Cep Kitabı, Guyton & Hall. Çeviri Edit. Solakoğlu Z. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, 2010. |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 60 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
| Sunum / Seminer | 1 | 1 | 1 |
| Ödevler | 8 | 8 | 64 |
| Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme | 2 |
| 2) | Alan terminolojisini etkin kullanabilme | 1 |
| 3) | Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme | 1 |
| 4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme | 1 |
| 5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme | 1 |
| 6) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme | 3 |
| 7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme | 2 |
| 8) | Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme | 1 |
| 9) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme | 2 |
| 10) | Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme | 2 |
| 11) | Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme | 1 |
| 12) | Ameliyathane Hizmetleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme. | 1 |