LAW1012 Turkish Constitutional LawBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HUKUKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HUKUK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW1012 Türk Anayasa Hukuku Bahar 2 2 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili:
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MEHMET SİNAN ALTUNÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. DİDEM YILMAZ
Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: 19.yüzyıldan günümüze Osmanlı-Türk Anayasacılık gelişmelerinin incelenmesi ve geçmiş ve mevcut anayasaların sistematik şekilde irdelenmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Osmanlı – Türk anayasacılık hareketlerini tanımlar.
II. Cumhuriyet dönemi anayasalarının hazırlanışı ve içeriğini analiz eder.
III. Türk hukukunda temel hak ve hürriyetlerin gelişimi bilir ve güncel sorunlar açısından sonuç çıkarabilir.
IV. Tarihsel süreç içerisinde, siyasi iktidar yapılanmalarının özelliklerini ayırt eder; Türk hukukunda yasama-yürütme ilişkilerinin genel esaslarını tanımlar.
VI. Türk anayasaları içerisinde anayasa yargısının gelişimini bilir ve görev ve yetkilerini tanımlar.

Dersin İçeriği

1808 Sened-i İttifak, 1839 Tanzimat Fermanı, 1856 İslahat Fermanı, 1876 Kanuni Esasi ve Anayasal düzen-Anayasalı düzen ayrımı, 1909 değişiklikleri ve parlamenter rejim, Milli Mücadele dönemi kurumları, 1921 Anayasası, Cumhuriyetin ilanı ve sonrası 1924,1961 ve 1982 Anayasaları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Osmanlı’da Anayasacılık hareketleri
2) 1876 Anayasası ve 1921 Anayasası
3) 1924 Anayasası’nın hazırlanışı ve içeriği
4) 1961 Anayasasının hazırlanışı ve temel felsefesi
5) 1982 Anayasasının hazırlanışı ve temel felsefesi
6) 1982 Anayasasında Temel hak ve hürriyetler rejimi 1
7) 1982 Anayasasında Temel hak ve hürriyetler rejimi 2
8) 1982 Anayasasında Yasamanın oluşumu, görev ve yetkileri (I)
9) 1982 Anayasasında yasamanın oluşumu, görev ve yetkileri (II).
10) 1982 Anayasası'nda yürütmenin oluşumu, görev ve yetkileri (II).
11) 1982 Anayasasında yürütmenin oluşumu, görev ve yetkileri (I).
12) 1982 Anayasasında Anayasa Mahkemesi.
13) 1982 Anayasasında: Sosyal devlet, demokratik devlet, laik devlet
14) 1982 Anayasasında: Hukuk devleti

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapıkredi Yayınları, 20. Bası, 2011
Necmi Yüzbaşıoğlu, Anayasa Hukukunun Temel Metinleri, Beta Yayınları, 7. Bası, 2011
Bülent Tanör/ Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yayınları,11. Bası, 2011
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, 12. Bası, 2011
Mümtaz Sosyal, Anayasaya Giriş, İmge Yayınevi, 3. Baskı, 2011
Diğer Kaynaklar: Feroz Ahmad, Modern Türkiyenin Oluşumu, Kaynak Yayınları, 3. Baskı, 2011

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 4 64
Uygulama 16 1 16
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 3
2) Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. 4
3) Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. 5
4) Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. 4
5) Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. 5
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. 5
7) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. 3
8) Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. 5
9) Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. 5
10) Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. 3
11) Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. 3
12) Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. 4
13) Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda bilgi sahibidir.
14) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. 4
15) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. 4
16) Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. 3
17) Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir.
18) Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. 4