BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BME3432 | Klinik Mühendislik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Biyomedikal Mühendislerinin hastane ortamında çalışmaları söz konusu olduğunda, tıbbi cihaz seçimi, tıbbi cihaz envateri hazırlanması ve riski yüksek cihazların sınıflandırılması, kabulü, koruyucu bakım ve kalibrasyonu ve kullanımdan alımı; tıbbi cihazların güvenli kullanımı ve hasta güvenliği; tıbbi cihaz standartları ve hastane akreditasyonu konularında bilgi sahibi yapmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler için kazanımlar; - Tıbbi cihaz sınıflandırılması, belgelendirilmesi, kullanım riskleri ve olası kazaları öğrenmek ve yorumlamak, - Tıbbi cihaz standartlarına erişim, yorum getirme ve kullanabilme becerisine sahip olmak, - Sağlık kuruluşlarında klinik mühendisliği birimini kurarak tıbbi cihaz kalibrasyon, test ve performans ölçüm prensiplerini öğrenmek ve - Elektrik akımının fizyolojik etkilerini bilmek ve elektrik kazalarına karşı korunma yöntemlerini tanımaktır. |
Sağlık Kuruluşlarında Klinik Mühendisliği Biriminin kurulması; Teknoloji yönetimi,Ttıbbi cihazlarda güvenlik, performans ve kalibrasyon kavramları. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıbbi Cihaz Direktifleri ve (CE) İşaretleme | |
2) | Tıbbi Cihaz Güvenirliği (Banyo-küvet eğrisi, Arıza arasında ortalama zaman) ve Emniyeti. | |
3) | Yeni Teknoloji Satın Alımı, Yaşam Boyu Maliyet, Değer Analiz ve Maliyet Karşılaştırması | |
4) | Tıbbi cihaz Yönetimi; Klinik Mühendisliği Tıbbi Enstrümantasyon Programı Kurulması, Organizasyon Şeması | |
5) | Kabul Muayenesi, Koruyucu Bakım ve Kalibrasyon (ECRI Health Devices IPM System), Dışarıdan Bakım Hizmeti Alımı | |
6) | Tıbbi cihazlarda Güvenlik ve Performans Ölçümleri, Ölçüm Belirsizliği Hesaplaması, Vaka Çalışmaları | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kalite İyileştirme: Toplam Kalite Yönetimi ve Sürekli kalite Yönetimi , Klinik Mührndisliği Programı Performans Ölçümü (Benchmarking) Endikatörler, MDR ve MAUDE (FDA raporları, Tıbbi Cihaz Güvenlik Raporları (ECRI); Tıbbi Cihaz Vijilans Sistemi (Avrupa Birliği Direktifleri), Tıbbi Cihazlarla ilgili Olumsuz Vaka Raporları (NHS). | |
9) | Klinik Mühendisliği ile ilgili Standartlar | |
10) | Tıbbi Cihaz Olumsuz Vaka ve Geri Çağırma | |
11) | Kodlar ve Standartlar, Elektirk Güvenliği; Radyasyon Güvenliği; Biyolojik Güvrnlik; Kimyasal Güvenlik; Mekanik Güvenlik; Isıl Güvenlik; Ültrason Güvenliği | |
12) | Joint Commission International (JCI) Standartları; (JCI) Sağlık Kuruluşlarında Güvenli Bakım Ortamı , (JCAHO). Tanımlar; Risk Yönetimi: Tarihsel perspektif; Risk Yönetimi: Stratejiler; Risk Yönetimi: Uygulama ve Vaka Çalışmaları | |
13) | (JCAHO) Hasta Güvenliği Hedefleri | |
14) | Tıbbi Cihaz Risk Yönetimi, Risk Yönetimi: Stratejiler; Risk Yönetimi: Uygulama ve Vaka Çalışmaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Power Point presentations, Lecture Notes, Clinical Engineering, Y. David et al, CRC Press, 2003 (e-book) |
Diğer Kaynaklar: | • “Joint Commission Accreditation Standards for Hospital” JCI 1st Edition, 2014. • “How to Comply with the JCAHO Standards”, AAMI Medical Equipment management Manual, 1998-1999. • “HEALTH DEVICES Inspection& Preventive maintenance System”, ECRI, 2002. • “A Guide to Continuous Quality Improvement in Medical Imaging”, EVR, 1996. • L. Fennigkoh and B. Smith, “Clinical Equipment Management”, The Joint Commission Plant Technology & Safety Management Series, pp 5-14,No.2, 1989. • J.T. Tweedy, “Healthcare Hazard Control and safety Management, GR/ST. Lucie Press, 1998. • R.C. Fries, “Reliable Design of Medical Devices”, Marcel Dekker, 1997. • “Guideline for Establishing and Administering Medical Instrumentation Programs”, AAMI Recommended Practice, 1984. • “Devices and Dollars”, HEALTH DEVICES SPECIAL Issue, ECRI, 1988. • “Standards for Healthcare Facilities”, NFPA99 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 4 | 5 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 124 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
2) | Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. | 5 |
3) | Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. | 3 |
4) | Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. | 3 |
5) | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. | 3 |
6) | Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. | 5 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. | 2 |
9) | Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | 2 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. | 5 |
11) | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. | 4 |