BME3432 Clinical EngineeringBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BME3432 Klinik Mühendislik Bahar 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ENGİN BAYSOY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Hastane organizasyonu. Tıbbi cihaz sınıflandırması. Bir sağlık merkezindeki klinik mühendisinin sorumlulukları. Bir sağlık merkezinde tıbbi cihazların yönetilmesi. Satın alma (tedarik) politikaları. Tıbbi cihaz bakım ve kalibrasyon prosedürleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki kazanımlara sahip olurlar;
- Öğrenci standart bir hastanenin bölümlerini ve organizasyonunu bilecektir.
- Öğrenci tıbbi cihaz sınıflandırmasının nasıl yapılacağını bilecektir.
- Öğrenci tıbbi cihaz bakım ve kalibrasyon işlemlerinin nasıl yapılacağını bilecektir.
- Öğrenci tıbbi cihaz tedariğini yapabilecektir.
- Öğrenci, tıp merkezleri için IT çözümlerini (özel yazılım sistemleri) bilecektir.
- Öğrenciler tıp merkezlerindeki belirli bölümler için gerekli altyapılar hakkında bilgi sahibi olacaktır.
- Öğrenciler, tıbbi cihazlarla ilgili tehlikelere karşı risk yönetimi konularının farkında olacaklardır.

Dersin İçeriği

- Giriş ve ders programı
- Standart bir hastanenin bölümleri ve organizasyonu. İşlevsellik, risk ve kullanım açısından tıbbi cihaz değerlendirmesi.
- Tip I, II, III tıbbi cihazlar
- CE İşareti, FDA, JCI, ECRI, MDD ve MDR arasındaki farklar
- Tıbbi cihaz bakımı, risk değerlendirmesi, muayene ve koruyucu bakım, kalibrasyon prosedürleri.
-Tıbbi cihaz tedariki. İhale sürecinin aşamaları, teknik şartnameler, idari şartnameler, ilk testler ve değerlendirme.
- PACS, PACS, HIS, RIS, LIS ve post processing programları gibi tıp merkezleri için IT çözümleri.
- Cerrahi, radyoloji, odyoloji vb. sağlık merkezlerindeki belirli bölümler için temel altyapılar.
- Proje Sunumları

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş ve ders içeriği. Klinik mühendisliğinin tanımı ve klinik mühendislerinin görevleri.
2) Standart bir hastanenin bölümleri ve organizasyonu. İşlevleri, risk ve kullanım açısından tıbbi cihaz değerlendirmesi.
3) Tip I, II, III tıbbi cihazlar
4) Tip I, II, III tıbbi cihazlar
5) CE İşaretleme, FDA, JCI, ECRI, MDD ve MDR arasındaki farklar.
6) Tıbbi cihaz bakımı, risk değerlendirmesi, muayene ve önleyici bakım, kalibrasyon prosedürleri.
7) Tıbbi cihaz bakımı, risk değerlendirmesi, muayene ve önleyici bakım, kalibrasyon prosedürleri.
8) Tıbbi cihaz tedariki. İhale sürecinin aşamaları, teknik şartnameler, idari şartnameler, ilk testler ve değerlendirme.
9) Sağlık merkezleri için kullanılan PACS, PACS, HIS, RIS, LIS programları gibi yazılımlar.
10) Cerrahi, radyoloji, odyoloji vb. dahil olmak üzere tıp merkezlerindeki belirli bölümler için gerekli altyapılar.
11) Cerrahi, radyoloji, odyoloji vb. dahil olmak üzere tıp merkezlerindeki belirli bölümler için gerekli altyapılar.
12) Kodlar ve Standartlar, Elektrik Güvenliği; Radyasyon güvenliği; Biyolojik güvenlik; Kimyasal güvenlik; Mekanik güvenlik; Termal güvenlik; Ultrason güvenliği
13) Öğrenci Sunumları (Risk yönetimi)
14) Öğrenci Sunumları (Risk yönetimi)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları / Lecture Notes,
Diğer Kaynaklar: None

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 1 15 15
Küçük Sınavlar 2 4 8
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 127

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak.
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak.
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak.
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. 5
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. 5
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. 5
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. 5
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak 4
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.