EDT6105 Eğitim Sistemi TasarımıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT6105 Eğitim Sistemi Tasarımı Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ŞEFİKA FEZA ORHAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders, eğitimde sistem yaklaşımı; eğitim sisteminin betimsel, deneysel ve perspektif
yaklaşımı; öğrenme çıktılarının tanımı; girdi, eğitim sistemlerinin yapı unsurları, eğitim
sistemlerinin girdileri, eğitim sistemlerinin dinamik özellikleri içeriğini kapsayan bir derstir.
Dersin amacı sistem ve sistem yaklaşımını açıklayarak, eğitimde sistemsel değişim
süreçlerini ve eğitim teknolojisiyle bağlantılarını ortaya koymaktır
1

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıda yer alan davranışları kazanmış olacaksınız:
1.Sistem kavramı, çeşitleri, özelliklerini bilir.
2.Eğitim ve sistem arasındaki ilişkiyi açıklar
3.Eğitim Sistemi neden açık bir sistemdir açıklar.
4.Girdi, süreç ve çıktı çembersel ilişkiyi eğitim açısından açıklar.
5.Sistem yaklaşımı kavramını açıklar.
6.Sistem yaklaşımı modellerini bilir.
7.Eğitimde sistem yaklaşımı ve eğitim teknolojisi ilişkisini kavrar, açıklar.
8.Alan ile ilgili makaleleri okur yorumlar
9.Uluslararsı kuruluşların eğitim sistemleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili raporlarını araştırır ve sunar.
10.Türk eğitim sistemine yönelik raporları okur ve değerlendirme raporları yazar.

Dersin İçeriği

*Tanışma, hedefler, dersin amacı, ders izlencesi, yararlanılacak kaynaklar 1. Temel kavramlar
2. Sistem ve Sistemsel Yaklaşımı
• Sistem
• Açık Sistemler
• Kapalı Sistemler
3. Genel Sistem Teorisi
4. Sistemsel Yaklaşım
5. Eğitim ve sistem arasındaki ilişki nedir?
6.Eğitim Sisteminin özellikleri.
7. Bir sistem olarak eğitimin girdi, süreç, çıktı analizi
8. Eğitim Sistemi ile diğer sistemler Arasındaki İlişkiler
9.Eğitim Sistemi Tasarımı
9.1. Eğitim sistemlerinin tasarlanması ne demek ve tasarım sürecinin temel ilkeleri nelerdir?
10.Eğitimde Sistemik Değişim
11. Eğitimde Sistemik Değişim: Dijital Dönüşüm


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Temel kavramlar
2) 2. Sistem ve Sistemsel Yaklaşımı • Sistem • Açık Sistemler • Kapalı Sistemler 3. Genel Sistem Teorisi 4. Sistemsel Yaklaşım Ders İçi tartışma 1. Sistem nedir? 2. Açık ve kapalı sistem özellikleri açısından nasıl farklılaşır? 3. Sistemsel yaklaşım nedir, özellikleri nelerdir?
3) 5. Eğitim ve sistem arasındaki ilişki nedir? 6.Eğitim Sisteminin özellikleri. 7. Bir sistem olarak eğitimin girdi, süreç, çıktı analizi 8. Eğitim Sistemi ile diğer sistemler Arasındaki İlişkiler Ders Tartışma Soruları 1. Eğitim Sistemi neden açık bir sistemdir? 2.Eğitim sisteminin alt sistemleri nelerdir? 3. Eğitim sisteminin diğer sistemlerle ilişkisi nedir? 4.Açık sistem olan eğitim kurumlarının (okulların) yaşaması neye bağlıdır?
4) 9. Eğitimde Paradigma Değişikliği Süreci • Eğitim Sistemi Tasarımı (İhtiyaç Ana Kaynak 1: Comprehensive Systems Design: A New Educational Technology
5) 9.Eğitim Sistemi Tasarımı 4. Banathy'e göre SD Yaklaşımı ne sunuyor, bu yaklaşım nedir? 5. Mevcut sistemi değerlendirirken ne tür sorular sormalıyız? 6. Şekil 1'i açıklayınız
6) 9.1. Eğitim sistemlerinin tasarlanması ne demek ve tasarım sürecinin temel ilkeleri nelerdir? 2.Principles of educational system design C.M. Reigeluth
7) 10.Eğitimde Sistemik Değişim Ana Tartışma Sorusu: • Sistemik dönüşümsel değişim, okul sistemlerinin Bilgi Çağı'nda başarılı olması için neden gerekli görülmektedir? • Eğitimde sistemik değişim sürecinde değişimde rol alacak insanların değişimi kabul ya da red etmesinin altında yatan neden nedir ?
8) Ne öğrendik ? Sizce Banathy (1993) ve Reigeluth'un (1993) makaleleri (değişim yaklaşımı) arasındaki temel fark nedir?
9) Eğitimde Sistemik Değişim: Dijital Dönüşüm Ne anlama geliyor ? Eğitim sektörü bu değişime nasıl uyum gösterebilir ? 1.Dijital Dönüşüm ilk olarak kim tarafından kullanılan bir kavramdır, ne zaman kullanılmıştır, nasıl tanımlanmıştır ? 2. Aynı kavram bugün nasıl tanımlanmaktadır ?
10) Eğitimde Sistemik Değişim: Dijital Dönüşüm
11) Eğitimde Sistemik Değişim: Dijital Dönüşüm: Yapay Zeka Kullanımı ANA SORU: Yapay zeka ve eğitimde gelişen uygulamalar ve fayda-risk değerlendirmesi ile ilgili rapor ne sunuyor ve politika yapıcılara getirdiği öneriler nelerdir ?
12) Eğitimde Sistemik Değişim: Dijital Dönüşüm: Yapay Zeka Kullanımı İtslearnig Yüklenecek Belgeler: Rapor, pp sunusu ve tartışma soruları Hazırlığınızı arkadaşlarınıza sunacaksınız. 1. gruptan tüm gruba: RAPOR 1'i okuyun ve grup olarak sunumunuzun bir özetini hazırlayın (sizin için neyin önemli olduğunun altını çizin ve neden önemli olduğunu açıklayın ve araya sorular koyun). Raporun mesajlarını belirtin. Sunumunuz sırasında sorularınızı arkadaşlarınıza sorarak bir sunum yapacaksınız
13) Technology Planning Models in Schools 1. Mcnab(1999)TPM adım adım açıklanacaktır. 2. Bölüm 27/3-5 özetlenecek Bölüm 27/6 Teknoloji Uygulama Planlarının Geliştirilmesi bir model çerçevesinde adım adım açıklanacak. Bölüm 27/7 çok kısa özet Bölüm 27/8 Teknoloji Uygulama ve Entegrasyonunun Değerlendirilmesi çerçevesinde adım adım açıklanacak
14) 3.OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series ANA SORU: Rapora göre “Eğitimin geleceği ve 2030 yeterlilikleri ile getirdikleri öngörüler nelerdir ?”

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1.Alkan,C. (1996) Eğitim Teknolojisi, Anı Yayıncılık
2. Reigeluth C.M., Banathy B.H., Olson J.R. (eds) Comprehensive Systems Design:A New Educational Technology
3. Reigeluth C.M. (1993) Principles of Educational Systems Design. In: Reigeluth C.M., Banathy B.H., Olson J.R. (eds) Comprehensive Systems Design: A New Educational Technology. NATO ASI Series (Series F: Computer and Systems Sciences), vol 95. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-58035-2_3
4.Systems Design: A Creative Response to the Current Educational Predicament Bela H. Banathy
5.Badrul Kahn and Charles M. Reigeluth Educational Systems Design (ESD): An Integrated, Disciplined Inquiry in Schools of Education EDUCATİONAL TECHNOLOGY/June 1993
6.Baykal, A. Eğitim Tasarımı Nereden Nereye?
7.Göker, A. (2002). Türkiye’de 1960’lar ve sonrasındaki bilim ve teknoloji politikası tasarımları niçin [tam] uygula[ya]madık? TÜBA Çalışma Grubu Raporu, Ankara

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 40
Rapor Teslimi 5 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. 4
2) Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. 4
3) Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme 5
4) Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme 3
5) Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme 2
6) Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme 4
7) Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme 3
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 4
9) Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 3
10) Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. 3
11) Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. 3
12) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 4