CHE1051 Chemistry of LifeBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CHE1051 Yaşamın Kimyası Güz 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. BESTENUR YALÇIN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SERDAR DURDAĞI
Arş.Gör. BESTENUR YALÇIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilerin kimyadaki biyoloji ile ilgili temel kavramları öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Ders konuları, ilkeleri ve uygulamaları, nitel ve nicel tartışmaları içerir. Bunlar öğrencinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerilerine katkıda bulunur. Ders içeriğine paralel şekilde yapılan deneyler, öğrencilere ders ile ilgili konularda pratik yapma imkanı verir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yaşamın temel yapı taşlarını (atom ve moleküller) anlar.
2. Bileşikler ve kimyasal reaksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur.
3. Asitleri ve bazları tanır, vücutta ne şekilde tampon sistemler oluşturduklarını öğrenir.
4. Organik molekülleri ve temel fonksiyonel grupları tanır.
5. Biyolojik öneme sahip molekülleri tanır.

Dersin İçeriği

"Yaşamın Kimyası" dersi, kimya, organik kimya ve biyokimyanın temelleri üzerine odaklanmaktadır. Ders, laboratuvar çalışması yoluyla, öğrenilen konuları desteklemektedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Madde ve ölçümler: Maddenin halleri, elementler, bileşikler ve karışımlar. Fiziksel ve kimyasal değişimler.
2) Atomlar ve elementler: Atom altı parçacıklar; protonlar, nötronlar ve elektronlar. İyonlar, mol kavramı ve Avogadro sabiti. 1. hafta ders notları
3) Moleküller ve bileşikler: Bileşikler için basit (empirik) ve moleküler formüller, kimyasal reaksiyonların denkleştirilmesi. 1. ve 2. hafta ders notları
4) Suyun yapısı ve özellikleri. Kimyasal reaksiyonlar: Stokiyometri ve sulu çözeltilerde gerçekleşen reaksiyonlar. Deneysel verim, teorik verim ve kimyasal reaksiyonların verim yüzdelerinin hesaplanması. Çözelti konsantrasyonu ve çözelti stokiyometrisine giriş. 3. hafta ders notları
5) Çözelti stokiyometrisi. Asitlerin ve bazların tanımlanması. 4. hafta ders notları
6) Asitler ve bazlar. Suyun iyonizasyonu, pH kavramı, monoprotik ve poliprotik asitler. 5. hafta ders notları
7) Tampon çözeltiler. 6. hafta ders notları
8) Redox reaksiyonlarının biyokimyasal önemi. Oksidasyon basamaklarının bulunması, redoks reaksiyonlarının denkleştirilmesi. 7. hafta ders notları
9) Organik kimyaya giriş: Temel fonksiyonel gruplar ve organik yapıların adlandırılması. Stereoizomeri ve optik izomeri, alkanlar, alkenler, alkinler.
10) Organik kimyaya giriş: Temel fonksiyonel gruplar ve organik yapıların adlandırılması. Stereoizomeri ve optik izomeri, alkanlar, alkenler, alkinler. (Devam) 9. hafta ders notları
11) Lipidler, karbonhidratlar 9. ve 10. hafta ders notları
12) Aminoasitler, proteinler, enzimler 9. ve 10. hafta ders notları
13) Proje sunumları ve değerlendirme.
14) Proje sunumları ve değerlendirme.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Relevant course notes or hand-outs will be supplied.
Diğer Kaynaklar: 1) Chemistry: A Molecular Approach, Tro JT, 2nd Edition, Pearson Education Inc., 2011 (ISBN 13: 978-0-321-68802-6)

2) Chemistry: An Introduction to General, Organic and Biological Chemistry, Timberlake KC, 11th Edition, Pearson Education Inc., 2012 (ISBN 13: 978-0-321-74104-2)

3) Different “Chemistry” and/or “Biochemistry” books can be used as reference books.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 6 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Laboratuvar 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 105
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. 4
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. 4
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. 3
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. 3
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. 4
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. 2
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. 4
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak 2
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. 2
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. 2