ALD5001 Aile Danışmanlığı KuramlarıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar AİLE DANIŞMANLIĞI (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
AİLE DANIŞMANLIĞI (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ALD5001 Aile Danışmanlığı Kuramları Güz 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYŞE MELTEM BUDAK
Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, aile danışmanlığı alanındaki temel kuramları tanıtmak, bu kuramların tarihsel gelişimini, temel kavramlarını, terapötik süreçteki uygulamalarını ve danışma sürecine katkılarını incelemektir. Ayrıca öğrencilerin bu kuramları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri ve vaka analizlerinde uygulayabilmeleri hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
.
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;

Aile danışmanlığının tarihsel gelişimini açıklar.

Aile danışmanlığında kullanılan temel kuramları tanımlar.

Her kuramın temel kavramlarını, tekniklerini ve danışma sürecindeki rolünü açıklar.

Kuramlar arası benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırır.

Kültürel bağlamda aile yapılarının kuramlarla ilişkisini değerlendirir.

Vaka örnekleri üzerinde kuramların nasıl uygulanabileceğini gösterir.

Aile danışmanlığında etik ilkeleri kuramsal yaklaşımlar bağlamında tartışır.

Kuramların güçlü ve sınırlı yönlerini eleştirel bakışla değerlendirir.

Kuramlardan birini seçerek ayrıntılı bir vaka formülasyonu yapar.

Kendi danışmanlık tarzına uygun kuramsal yaklaşımı belirler ve gerekçelendirir.

Dersin İçeriği

Aile Danışmanlığına Giriş ve Tarihsel Gelişim
Aile Sistemleri Kuramı: Temel İlkeler
Bowen Aile Sistemleri Kuramı
Stratejik Aile Terapisi (Jay Haley, Cloe Madanes)
Yapısal Aile Terapisi (Salvador Minuchin)
Deneyimsel Aile Terapisi (Virginia Satir, Carl Whitaker)
Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri
Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi
Anlatı (Narratif) Terapi
Çok kültürlü aile yapıları ve kültürel duyarlılık
Aile danışmanlığında etik ilkeler ve sınırlar
Kuramların Karşılaştırılması ve Uygulamalı Vaka Analizi
Genel Değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aile Danışmanlığına Giriş ve Tarihsel Gelişim
2) Aile Sistemleri Kuramı: Temel İlkeler
3) Bowen Aile Sistemleri Kuramı
4) Stratejik Aile Terapisi (Jay Haley, Cloe Madanes)
5) Yapısal Aile Terapisi (Salvador Minuchin)
6) Deneyimsel Aile Terapisi (Virginia Satir, Carl Whitaker)
7) Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri
8) Ara sınav
9) Çözüm Odaklı Kısa Süreli Aile Terapisi
10) Öyküsel Terapi
11) Çok kültürlü aile yapıları ve kültürel duyarlılık
12) Aile danışmanlığında etik ilkeler ve sınırlar
13) Aile danışmanlığı kuramlarının karşılatırılması ve vaka analizleri
13) Aile danışmanlığı kuramlarının karşılatırılması ve vaka analizleri
14) Genel Değerlendirme
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Goldenberg, I., & Goldenberg, H. (2013). Family Therapy: An Overview (8th ed.). Cengage Learning.


Nichols, M. P., & Davis, S. D. (2022). Family Therapy: Concepts and Methods (12th ed.). Pearson.

İkiz, F. E. (Ed.) (2022). Aile Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi.

Gladding, S. T. (2018). Family Therapy: History, Theory, and Practice (6th ed.). Pearson.


Diğer Kaynaklar: Goldenberg, I., & Goldenberg, H. (2013). Family Therapy: An Overview (8th ed.). Cengage Learning.


Nichols, M. P., & Davis, S. D. (2022). Family Therapy: Concepts and Methods (12th ed.). Pearson.

İkiz, F. E. (Ed.) (2022). Aile Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi.

Gladding, S. T. (2018). Family Therapy: History, Theory, and Practice (6th ed.). Pearson.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ödevler 1 10 10
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 195

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Aile danışmanlığı alanında elde ettiği bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak ortaya konulan verileri yorumlar ve değerlendirir, alanın sorunlarını tanımlar, analiz ve sentez eder, meslekî ve etik değerler doğrultusunda çözüm önerileri geliştirir, bilgi paylaşımında bulunur ve ekip çalışmalarına katılır. 5
2) Aile danışmanlığı alanındaki bilimsel bilgi ve bulgulara, sonuçlara ulaşma, güncel literatürü takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 4
3) Aile danışmanlığı alanı ile ilgili her türlü bilgi ve teknolojilerini kullanır. 2
4) Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, beceri ve deneyimi kullanarak birey, aile ve topluma yönelik oluşan sorunlarda çözüm odaklı gerekli eğitimi yapar. 5
5) Bir aile danışmanı olarak sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 4
6) Aile danışmanlığında etik ilkelere uygun, kültürel duyarlılığı yüksek bir danışmanlık anlayışı geliştirir. 5
7) Bireysel, çift ve aile düzeyinde yaşanan sorunları çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendirir. 5
8) Aile danışmanlığı sürecinde bilimsel ölçme ve değerlendirme araçlarını etkili biçimde kullanır. 3
9) Aile içi iletişim, roller ve sınırlar gibi yapısal unsurları değerlendirme ve müdahale etme becerisi geliştirir. 5
10) Aile danışmanlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık ve girift sorunları çözmek için bireysel ve bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
11) Aile danışmanlığı alanında araştırma yapma, veri analizi ve bilimsel raporlama konusunda yeterlilik gösterir. 2