AİLE DANIŞMANLIĞI (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ALD5001 | Aile Danışmanlığı Kuramları | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ARZU BUYRUK GENÇ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. AYŞE MELTEM BUDAK Prof. Dr. ÖZLEM KARAIRMAK TEKDURMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, aile danışmanlığı alanındaki temel kuramları tanıtmak, bu kuramların tarihsel gelişimini, temel kavramlarını, terapötik süreçteki uygulamalarını ve danışma sürecine katkılarını incelemektir. Ayrıca öğrencilerin bu kuramları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri ve vaka analizlerinde uygulayabilmeleri hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; . Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; Aile danışmanlığının tarihsel gelişimini açıklar. Aile danışmanlığında kullanılan temel kuramları tanımlar. Her kuramın temel kavramlarını, tekniklerini ve danışma sürecindeki rolünü açıklar. Kuramlar arası benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırır. Kültürel bağlamda aile yapılarının kuramlarla ilişkisini değerlendirir. Vaka örnekleri üzerinde kuramların nasıl uygulanabileceğini gösterir. Aile danışmanlığında etik ilkeleri kuramsal yaklaşımlar bağlamında tartışır. Kuramların güçlü ve sınırlı yönlerini eleştirel bakışla değerlendirir. Kuramlardan birini seçerek ayrıntılı bir vaka formülasyonu yapar. Kendi danışmanlık tarzına uygun kuramsal yaklaşımı belirler ve gerekçelendirir. |
Aile Danışmanlığına Giriş ve Tarihsel Gelişim Aile Sistemleri Kuramı: Temel İlkeler Bowen Aile Sistemleri Kuramı Stratejik Aile Terapisi (Jay Haley, Cloe Madanes) Yapısal Aile Terapisi (Salvador Minuchin) Deneyimsel Aile Terapisi (Virginia Satir, Carl Whitaker) Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri Çözüm Odaklı Kısa Süreli Terapi Anlatı (Narratif) Terapi Çok kültürlü aile yapıları ve kültürel duyarlılık Aile danışmanlığında etik ilkeler ve sınırlar Kuramların Karşılaştırılması ve Uygulamalı Vaka Analizi Genel Değerlendirme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Aile Danışmanlığına Giriş ve Tarihsel Gelişim | |
2) | Aile Sistemleri Kuramı: Temel İlkeler | |
3) | Bowen Aile Sistemleri Kuramı | |
4) | Stratejik Aile Terapisi (Jay Haley, Cloe Madanes) | |
5) | Yapısal Aile Terapisi (Salvador Minuchin) | |
6) | Deneyimsel Aile Terapisi (Virginia Satir, Carl Whitaker) | |
7) | Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Çözüm Odaklı Kısa Süreli Aile Terapisi | |
10) | Öyküsel Terapi | |
11) | Çok kültürlü aile yapıları ve kültürel duyarlılık | |
12) | Aile danışmanlığında etik ilkeler ve sınırlar | |
13) | Aile danışmanlığı kuramlarının karşılatırılması ve vaka analizleri | |
13) | Aile danışmanlığı kuramlarının karşılatırılması ve vaka analizleri | |
14) | Genel Değerlendirme | |
14) | Genel Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Goldenberg, I., & Goldenberg, H. (2013). Family Therapy: An Overview (8th ed.). Cengage Learning. Nichols, M. P., & Davis, S. D. (2022). Family Therapy: Concepts and Methods (12th ed.). Pearson. İkiz, F. E. (Ed.) (2022). Aile Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi. Gladding, S. T. (2018). Family Therapy: History, Theory, and Practice (6th ed.). Pearson. |
Diğer Kaynaklar: | Goldenberg, I., & Goldenberg, H. (2013). Family Therapy: An Overview (8th ed.). Cengage Learning. Nichols, M. P., & Davis, S. D. (2022). Family Therapy: Concepts and Methods (12th ed.). Pearson. İkiz, F. E. (Ed.) (2022). Aile Danışmanlığı Kuramlar ve Uygulamalar. Ankara: Pegem Akademi. Gladding, S. T. (2018). Family Therapy: History, Theory, and Practice (6th ed.). Pearson. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 10 | 140 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 195 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Aile danışmanlığı alanında elde ettiği bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak ortaya konulan verileri yorumlar ve değerlendirir, alanın sorunlarını tanımlar, analiz ve sentez eder, meslekî ve etik değerler doğrultusunda çözüm önerileri geliştirir, bilgi paylaşımında bulunur ve ekip çalışmalarına katılır. | 5 |
2) | Aile danışmanlığı alanındaki bilimsel bilgi ve bulgulara, sonuçlara ulaşma, güncel literatürü takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 |
3) | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili her türlü bilgi ve teknolojilerini kullanır. | 2 |
4) | Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, beceri ve deneyimi kullanarak birey, aile ve topluma yönelik oluşan sorunlarda çözüm odaklı gerekli eğitimi yapar. | 5 |
5) | Bir aile danışmanı olarak sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 |
6) | Aile danışmanlığında etik ilkelere uygun, kültürel duyarlılığı yüksek bir danışmanlık anlayışı geliştirir. | 5 |
7) | Bireysel, çift ve aile düzeyinde yaşanan sorunları çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
8) | Aile danışmanlığı sürecinde bilimsel ölçme ve değerlendirme araçlarını etkili biçimde kullanır. | 3 |
9) | Aile içi iletişim, roller ve sınırlar gibi yapısal unsurları değerlendirme ve müdahale etme becerisi geliştirir. | 5 |
10) | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık ve girift sorunları çözmek için bireysel ve bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
11) | Aile danışmanlığı alanında araştırma yapma, veri analizi ve bilimsel raporlama konusunda yeterlilik gösterir. | 2 |