EKONOMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LOG4432 | Ulaşım Ekonomisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUBA TORU DELİBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencileri ulaştırma ekonomisinin temel kavram, teori, model ve yöntemleri ile tanıştırmak ve öğrencilerin bu aletleri güncel kentsel ulaştırma politikası problemlerinin analiz ve çözümünde kullanmasını sağlamaktır. Ders bu amaçla, talep ve maliyet analizi, fiyatlama, regülasyon, piyasa yapısı, toplu taşıma analizi, ağ ekonomisi, dışsallıklar, ulaştırma yatırım analizi gibi konuları ele alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ulaştırma ekonomisindeki temel kavram, teori, model ve yöntemlerin bilgisi. Ulaştırma ekonomisindeki güncel soru, sorun ve politikaların bilgisi. Lojistik ve tedarik zinciri yönetimindeki güncel soru ve sorunların bilgisi. Ulaştırma sektörünün yapısını, piyasanın ve lojistik hizmetlerin durumunu tanımlamak ve analiz edebilmek. Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmak Küreselleşmenin gereksinimlerini ve önemli sorunlarını kavramak Küreselleş ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. İş süreçlerini ayırt edebilme ve süreçlerin lojistik yönetiminde verimlilik artışındaki önemini kavramak. |
I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Neden Ulaştırma Ekonomisi? / Ulaştırma Talebinin Kaynağı / Nakliye Talebi / Yolcu Ulaştırma Talebi II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ. / Kavramlar. / Sabit Maliyetler. / Araç Maliyetleri. / Ulaştırma Araçlarının İşletmenin Maliyeti. III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ. / Ulaştırma Yatırımları. / Etkin Fiyatlama. / Ulaştırma Hizmetleri Harcamaları. IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ. / Ulaştırmada Piyasa Gücü. / Piyasa Düzenlemeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | ULAŞTIRMA TALEBİ / Neden Ulaştırma Ekonomisi? | Textbook |
3) | I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Ulaştırma Talebinin Kaynağı | Textbook |
4) | I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Nakliye Talebi / Yolcu Ulaştırma Talebi | Textbook |
5) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Kavramlar | Textbook |
6) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Sabit Maliyetler | Textbook |
7) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Araç Maliyetleri. / Ulaştırma Araçlarının İşletmenin Maliyeti | Textbook |
8) | Genel Değerlendirme ve Özet | |
9) | Ara Sınav | |
10) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Ulaştırma Yatırımları | Textbook |
11) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Etkin Fiyatlama | Textbook |
12) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Ulaştırma Hizmetleri Harcamaları | Textbook |
13) | IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ / Ulaştırmada Piyasa Gücü | Textbook |
14) | IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ / Piyasa Düzenlemeleri | Textbook |
15) | Genel Değerlendirme ve Özet | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Principles of Transportation Economics, Kenneth D. Boyer, Michigan State University ISBN-10: 0321011031 |
Diğer Kaynaklar: | . |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 9 | 90 |
Ödevler | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 159 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bir dünya vatandaşı olarak, küresel ekonomik, siyasi, toplumsal ve ekolojik gelişmelerin ve eğilimlerin farkındadır. | |
2) | Küresel ve yerel dinamiklerin gerektirdiği teknolojik ilerlemeyi yakınen takip edecek ve öğrenmeyi sürdürebilecek donanıma sahiptir. | |
3) | Temel iktisadi ilkeleri ve analiz yöntemlerini özümser ve günlük olayları değerlendirirken kullanır. | |
4) | Ekonomi ile ilgili problemleri tanımlarken, bunları analiz ederken ve bulduğu sonuçları ilgili paydaşlarla paylaşırken nicel ve istatistiksel araçları kullanır. | |
5) | Ekonomik birimlerin var olan kısıtlar ve teşvikler altında karar alma aşamalarını anlar, bu kararların etkileşimlerini ve olası gelecek etkilerini inceler. | |
6) | Dijital teknolojilerin kullanıldığı yeni iş yapma biçimlerini ve yeni piyasa yapılarını kavrar. | |
7) | İktisadi ve toplumsal problemleri eleştirel bir yaklaşımla ele alır ve analitik çözümler geliştirir. | |
8) | Analitik çözüm üretmek ve nicel araştırma yöntemlerini kullanmak için gerekli matematiksel donanıma sahiptir. | |
9) | Katkıda bulunduğu çalışmalarda bireysel ve toplumsal refahı birlikte ve etik bir bakış açısıyla gözetir. | |
10) | Ekonomik problemleri disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır ve farklı disiplinlerden yararlanarak çözüm arar. | |
11) | Bir takımın parçası olarak katkıda bulunduğu çalışmalarda özgün ve yenilikçi fikirler üretir. |