Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse genel bakış |
|
2) |
Demokratikleşme nedir? Demokratikleşmeyi çalışırken kullanılan temel araçlar nedir? Rejimler nasıl sınıflandırılabilir? Demokratik bir rejimin temel esasları nedir? |
Required reading:
• Democratization-Chapter 2 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
Required reading:
• Democratization-Chapter 3 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
3) |
Demokrasinin ölçümüne dair yaklaşımlar, temel demokrasi indeksleri |
Required reading:
• Democratization-Chapter 3 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
4) |
Demokrasi ve demokratikleşmenin klasik ve modern teorileri |
Required reading:
• Democratization-Chapter 6 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
5) |
Demokratikleşme ne zaman ve nasıl başarısızlığa uğrar? |
Required reading:
• Democratization-Chapter 17 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
6) |
Demokratik politik kültürün analizine dair genel çerçeve |
Required reading:
• Dieter Fuchs. 2007. “The Political Culture Paradigm.” In Russell J. Dalton and Hans-Dieter Klingemann (eds.), The Oxford Handbook of Political Behavior. Oxford: Oxford University Press, pp. 161-184.
|
7) |
ARA SINAV |
|
8) |
Politik kültür çalışmalarının klasiği: “The Civic Culture” kitabı |
Required readings:
• Gabriel A. Almond and Sidney Verba. 1963. The Civic Culture. Princeton: Princeton University Press. esp. chapters 1, 2, 13.
• Gabriel Almond, 1980. “The Intellectual History of the Civic Culture Concept.” In Gabriel Almond and Sidney Verba, eds., The Civic Culture Revisited. Boston: Little Brown, pp. 1-36.
|
9) |
Demokratik bir rejimin sürdürülebilmesinde temel bir faktör olarak politik kültür |
Required reading:
• Democratization-Chapter 9 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
10) |
Çözülmesi hala beklenen bir konu: toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği, kadın hakları ve demokrasi |
• Democratization-Chapter 10 (C. W. Haerpfer, P. Bernhagen, R. F. Inglehart, C. Welzel, Oxford University Press, 2009).
|
11) |
Din, dindarlık ve demokrasi |
• Samuel P. Huntington. 1993. “The Clash of Civilizations.” Foreign Affairs 72(3): 22-49.
• Pippa Norris and Ronald Inglehart. 2003. “Islamic Culture and Democracy: Testing the ‘Clash of Civilizations’ Thesis.” In Ronald Inglehart (ed.). Human Values and Social Change. Leiden: Brill, 5-33.
• Yilmaz Esmer, “Is There and Islamic Civilization?” in Ronald Inglehart (ed.) Human Values and Social Change. Leiden: Brill,
|
12) |
Yükselen popülizm ve demokrasi: Demokrasi yükselen popülizm dalgasından kurtulabilir mi? |
Required readings:
• Yascha Mounk, 2018 The People vs. Democracy: Why Our Freedom is in Danger and How to Save It? Cambridge: Harvard University Press, 41-61.
• Rick Shenkman, “The Shocking Paper Predicting the End of Democracy,” Sept 08, 2019, Politico.
|
13) |
Türk politik kültürü |
• Y. Esmer, A. Okcuoglu, S. Kurutas, “Political Culture: A Tale of Two Civilizations” in E. Canan Sokullu, ed., Turkey in Transition: Politics, Society and Foreign Policy. Peter Lang, 2020, 81-100.
|
14) |
KONU TEKRARI & SORU-CEVAP |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. |
|
2) |
Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. |
|
3) |
Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. |
|
4) |
Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. |
|
5) |
Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. |
|
6) |
Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. |
|
7) |
Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. |
|
8) |
Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. |
|
9) |
Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. |
|
10) |
Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. |
|
11) |
Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. |
|
12) |
Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. |
|
13) |
Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. |
|
14) |
Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. |
|
15) |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. |
|
16) |
Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. |
|
17) |
Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. |
|
18) |
Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. |
|
19) |
Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. |
|
20) |
Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. |
|
21) |
Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. |
|
22) |
Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. |
|
23) |
Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. |
|
24) |
Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. |
|
25) |
Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. |
|
26) |
Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. |
|
27) |
Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. |
|
28) |
Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. |
|
29) |
Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. |
|
30) |
Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. |
|
31) |
Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. |
|
32) |
Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
|