İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD2017 | Grafik Tasarım Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. NAZLI EDA NOYAN CELAYİR Öğ.Gör. DİDEM WONG |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Sanat, Kültür ve Toplum/ Görsel Kültür |
Dersin Amacı: | Bu ders boyunca grafik tasarımın önemli kilometre taşlarını oluşturan dönemleri, tasarım akımlarını ve stillerini, tasarımcılarını kronolojik ve bölgesel bir kategorilendirme ile anlamaya ve öğrenmeye çalışacağız. Görsel malzeme üzerinden konu anlatımı, tartışma ve sunumlar ile ilerleyecek derste, tasarımın toplum, teknoloji, politika, doğa ile ilişkisi geniş bir kültürel çerçevede Türkiye ile ilişkilendirilerek anlatılırken Türk tasarım tarihi de ele alınacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Grafik Tasarim disiplininin kapsamını ve kulturel, toplumsal, ekonomik, politik önemini kavramak. 2) Grafik tasarim terimlerine aşinalık kazanmak. 3) Grafik tasarımın tarihsel dönüm noktalarını kavramak. 4) Etkili tasarım hareketleri ve stilleri ile tasarımcımları tanımak. 5) Görsel haznelerini farklı tarihsel stilleri keşfederek zenginleştirmek. 6) Farklı grafik tasarım ürünlerinde kompozisyon, içerik ve kavramları mukayese etmek. 7) Günümüz grafik tasarımına kavramsal ve pratik üretim aşamasında eleşirel ve sentezleyen bir yaklaşım sergileyecek altyapiyi kazanmak. 8) Grafik tasarimi yerinde tasarim kavramlari ve tarihsel bilgileri ile tartışabilmek. |
1. Hafta: Giriş, ders içeriğine genel bakış, beklentiler 2. Hafta: “How art made the world” Belgesel Gösterimi GDC Bölüm 2 - Graphic Design and Communication sf: 9-29 GDC Bölüm 8 - Graphic Design and Art sf: 162-178 3. Hafta: Başlangıç: Tarih öncesi zamanlar, Antik Mısır, Antik Yunan: alfabeler Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 4.Hafta: Elyapımı kitaplar: 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 5.Hafta: Temeller; 17. Yüzyıl -18. Yüzyıl: Printing, Typography, Fashion 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm II - A Graphic Renaissance sf: 58-85 6.Hafta: Endüstriyel Devrim, 19. Yüzyıl: Photography; Pioneers Belgesel Gösterimi HGD Bölüm III - The Industrial Revolution sf: 126-144 7.Hafta: I. Dünya savaşı sonrası, 20. Yüzyıl: Pioneers GDC Bölüm 6 - Modernism sf: 111-135 8.Hafta: Arasınav tekrar 9. Hafta: Dergiler Post Modernism, Öncüler: GDC Bölüm 7 - Postmodernism and Globalization sf: 137-161 10.Hafta: Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day 11.Hafta: 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları 12 Hafta: 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları 13. Hafta: 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları 14. Hafta: “First Things First” Manifesto Tasarımın sorumluluğu. GDC Bölüm 4 - Sosyal, kültürel ve ekonomik fonksiyonlar sf: 57-80 Barnard, Malcom. Graphic Design As Communication. Londra: Routledge. 2005. ISBN:0415278139 Meggs, Philip B., A History of Graphic Design. 3rd Edition. NY: John Wiley & Sons; 1998. Heler, Steven. Graphic Style: From Victorian to Digital, Harry N. Abrams, 2001. Ek yazılı ders malzemesine OIS üzerinden ulaşılabilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, ders içeriğine genel bakış, beklentiler | ders içeriğne dair ön bilgi |
2) | 2. Hafta: “How art made the world” Belgesel Gösterimi GDC Bölüm 2 - Graphic Design and Communication sf: 9-29 GDC Bölüm 8 - Graphic Design and Art sf: 162-178 | okumalar |
3) | Başlangıç: Tarih öncesi zamanlar, Antik Mısır, Antik Yunan: alfabeler Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 | okumalar |
4) | Elyapımı kitaplar: 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 | okumalar |
5) | Temeller; 17. Yüzyıl -18. Yüzyıl: Printing, Typography, Fashion 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm II - A Graphic Renaissance sf: 58-85 | okumalar |
6) | Endüstriyel Devrim, 19. Yüzyıl: Photography; Pioneers Belgesel Gösterimi HGD Bölüm III - The Industrial Revolution sf: 126-144 | okumalar |
7) | I. Dünya savaşı sonrası, 20. Yüzyıl: Pioneers GDC Bölüm 6 - Modernism sf: 111-135 | okumalar |
8) | Dergiler Post Modernism, Öncüler: GDC Bölüm 7 - Postmodernism and Globalization sf: 137-161 | okumalar |
9) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day | okumalar |
9) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day | okumalar |
10) | arasınav tekrar | sınav hazırlığı |
11) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
12) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
13) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
14) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day sunumlar devam | okumalar ve sunum hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given weekly. Ek yazılı ders malzemesine OIS üzerinden ulaşılabilir. |
Diğer Kaynaklar: | Barnard, Malcom. Graphic Design As Communication. Londra: Routledge. 2005. ISBN:0415278139 Meggs, Philip B., A History of Graphic Design. 3rd Edition. NY: John Wiley & Sons; 1998. Heler, Steven. Graphic Style: From Victorian to Digital, Harry N. Abrams, 2001. Aynsley, Jeremy. A Century of Graphic Design. Hong Kong: Barron’s, 2001 Bhaskaran, Lakshmi. Designs of the Times, Mies: Rotovision, 2005 Hollis, Richard. Graphic Design: A Concise History. Londra: Thames & Hudson, 1994. Livingston, Alan & Isabella. Encyclopaedia of Graphic Design and Designers. Londra: Thames & Hudson, 1994. Lupton, Ellen. and Abbott Miller. Design, Writing, Research. Writing on Graphic Design. Londra: Phaidon, 1996. ISBN: 0714838519 Albrecht, Donald; Lupton, Ellen & Holt, Steven Skov. Design Culture Now: The National Design Triennial by, Princeton Architectural Press, 2000. ISBN: 1568982186 Noyan, Nazlı Eda. “Romantik Aşkın Yeniden Sunumu: 1965-1975 Türk Melodram Posterlerindeki Tasarım ve Anlamın İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, 1998. ____. “Grafik Tasarım ve Sinemanın Arakesitinde Türk Sinemasında Film Jenerikleri Tarihi”, Doktora Tezi, İTÜ, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 39 |
Sunum / Seminer | 1 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 93 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 2 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 2 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | 5 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 5 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 3 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 5 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 2 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 5 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 3 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 3 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 5 |