HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NUR6027 | Sağlık Gelişimi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Sağlık, sağlığı etkileyen faktörler, birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi ile ilgili genel kavramlar, sağlığı geliştirme modelleri, sağlığı geliştirme davranışları ile ilgili bilgileri kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Birey aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleme ve durumu açıklayabilme, 2- Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini anlayabilme, 3- Sağlığı geliştirme kavramının bireylerin kendi sağlıkları üzerinde kontrollerini artırabilmek anlamına geldiğini açıklayabilme, 4- Risk altındaki birey, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme, 5- Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde sivil toplum örgütlerinin desteğinin önemini kavrayabilme, 6- Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kullanabilme, 7- Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kendi ve birey üzerinde kullanabilme |
1- Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları, 2- Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler, 3- Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri, 4- Türkiye’de toplumun sağlık sorunları, 5- Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi, 6- Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi 7- Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi 8- İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi, 9- Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | |
2) | Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları, | |
3) | Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler, | |
4) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri. | |
5) | Türkiye’de toplumun sağlık sorunları. | |
6) | Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
7) | Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
8) | Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
9) | İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi, | |
10) | İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
11) | Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
12) | Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. | |
13) | Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi | |
14) | Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecek. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Piyal B.: Halk Sağlığına Giri?. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halk Sağlığı Dersi Kitabı, 2011. 2- Piyal B. Sağlığın Geliştirilmesi ve Bu Alandaki Başarılı Uygulamalar. 11. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Pamukkale, 2007. 3- Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın Geliştirilmesi (Health Promotıon): Dünyadave Türkiye'de Mevcut Durum İstanbulÜniversitesiTıp Fakültesi Dergisi 2009, Cilt 72, Sayı 1, Sayfa(lar) 029-035 www.saglik.gov.tr/.../sagligin-tesviki-ve-gelistirilmesi-daire-baskanligi.html 4- Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N ve ark. (1994) Sağlığı sürdürme, sağlığı geliştirme ve hemşirelik”, Hemşirelik Bülteni, 8: 32. Spradley WB (2001) Health Promotion and Wellness, Community Health Nursing Concept and Practice, Lippincott. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 257 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 4 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 5 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 5 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 5 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 5 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 5 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 4 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 4 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 5 |