CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM5002 | Hemşirelik Bilişimi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, sağlık bilişimi terminolojisi ile hemşirelik bilişimi kavram ve uygulamalarının bilişim teknolojilerindeki gelişmeler ışığında tanıtılarak, hemşirelik verilerinin oluşturulması, kullanılması, saklanması, yönetilmesi, enformasyona ve bilgiye dönüştürülmesi konularında bilgi kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler: 1. Sağlık bilişimine ilişkin temel kavramları bilir, 2. Hemşirelik bilişimin temel kavramları ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur, 3. Sağlık alanında kullanılan temel bilgisayar becerilerini öğrenir, 4. Türkiye’deki e-sağlık ve tele-sağlık uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur, 5. Klinik bilgi sistemleri, Hemşirelik kodlama ve sınıflama sistemleri hakkında bilgi sahibi olur, 6. Veri bütünlüğü, ortak hemşirelik terminolojisi kullanımı ve elektronik hasta kaydında önemini kavrar, 7. Sağlık verilerinin güvenliği ve etik açıdan önemini kavrar, 8. Bilgi, bilişim ve bilgi teknolojilerinin hemşirelikteki önemini kavrar, 9. Hemşirelikte bilgi yönetimi için gerekli becerileri kazanır. 10. Hasta bakımında ve izleminde kullanılan bilgi teknolojileri alanındaki yenilikleri takip edebilir. |
Bilişim, hemşirelik bilişimi ve sağlık bilişimi alanında temel kavram ilke ve uygulamalar ile günümüzde kullanım alanlarına yönelik bilgileri içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İzlencesinin İncelenmesi Dersin tanıtımı ve önemi | |
2) | Temel kavramlar; Bilgisayar Bilimi ve Bilgi bilimi Bilgi İşleme Araçlarının Verimli Kullanımı Bilgisayar okuryazarlığı, Bilgi okuryazarlığı Enformasyon, Enformasyon Bilimi ve Enformasyon Sistemlerine Giriş | |
3) | Makale tarama On-line kütüphane çalışması | |
4) | Sağlık kuruluşlarında karar verme süreçleri ve bilişim sistemlerini kullanma Sağlıkta bilgi yönetimi ve büyük veri Sağlıkta Veri ve Bilgi, Sağlık Kayıtları Sağlık Organizasyonlarında Bilgi Yönetimi Sağlık Bilişim Standartları Veri madenciliği ve sağlık bilişimi uygulamaları | |
5) | Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bilişimi ve Bilişim Hemşireliği Bilgi Teknolojilerinin Hemşirelikte Kullanım Alanları, Hemşirelik Bilişimi Uygulamaları Hemşirelik Kayıtlarının İçeriği, Bilişim hemşireliği, (Nasıl olunur? Rol ve sorumlulukları, Türkiye ve düyadan örnekler.) | |
6) | Tele sağlık ve tele hemşirelik Dünyada ve Türkiye’de e-sağlık ve tele-sağlık uygulamaları | |
7) | Kodlama, Sınıflama ve İsimlendirme Sistemleri Hemşirelik kodlama sistemleri NANDA Hemşirelik Tanıları Sınıflaması (North American Nursing Diagnosis Association) OMAHA Sınıflama Sistemi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | RESMİ TATİL – BAYRAM (ders yapılmayacak) Telafi ders 29.05.2024 Çarşamba yapılacak | |
10) | Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması (Nursing Intervention Classification /NIC) Hemşirelik Bakımı Sonuçlarının Sınıflaması (Nursing Outcomes Classification-NOC) | |
11) | ICNP (Hemşirelik Uygulamaları için Uluslararası Sınıflandırma- International Classification for Nursing Practice) Klinik Bakım Sınıflaması (Clinical Care Classification) | |
12) | RESMİ TATİL Telafi ders 04.05.2024 Cumartesi yapılacak | |
13) | Gelecekte Bilim, Teknoloji, Sağlık ve Hemşirelik Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Yapay zeka, … Metaverse | |
14) | Sağlık Verilerinin Güvenliği, Etik ve Sağlık Bilişimi | |
15) | 10 Nisan 2024 Çarşamba günü yapılması gereken dersler yapılacaktır Sağlık ve Hemşirelik Bilişiminin Geleceği Teknoloji ve Hemşirelik Dersin değerlendirilmesi | |
15) | Hemşirelik Eğitiminde bilişim (Simülasyon) |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Kitaplar: • Hussey P, Kennedy MA (2021). Introduction to Nursing Informatics. Springer International Publishing. • J. Mantas; A. Hasman; M.S. Househ (2022) Informatics and Technology in Clinical Care and Public Health. IOS Press. ISBN: 978-1-64368-250-1, 978-1-64368-251-8. Technology., Database: EDS Publication Finder • Katarzyna Wac, Sharon Wulfovich (2021) Quantifying Quality of Life Incorporating Daily Life into Medicine. Springer ISSN 1431-1917 ISSN 2197-3741 (electronic). • Rotegård, Ann Kristin. Nursing Informatics 2018 : ICT to Improve Quality and Safety at the Point of Care • Ball, Marion J.. (2011). Nursing Informatics. Springer. • http://www.saglik.gov.tr/Kts/belge/1-39881/saglik-bilisim-standartlari.html Diğer gerekli makaleler ve bilimsel içerikli yazılar It’slearning aracılığıyla sizlere ulaştırılacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 4 | 15 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 189 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 5 |
4) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 2 |
8) | Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 5 |
9) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 5 |
10) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 5 |
11) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. | 2 |
12) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 4 |