İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TGT2006 | İlk Yardım | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. FIRAT KARA |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. ERDAL ÇALIŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Görüntüleme Merkezleri |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Temel ilk yardım ilkelerini tanımlar. 2- İlk yardım gerektiren durumları tanımlar. 3- Kazazede veya yaralı bireyi sistematik olarak baştan ayağa muayenesini yapar ve olay yeri güvenliğini sağlar. 4- Temel yaşam desteği adımlarını tanımlar ve uygular. 5- Solunum yolu tıkanmaları, boğulmalar, kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, yanma, donma ve sıcak çarpmaları, zehirlenmeler ve hayvan ısırmalarında ilk yardım girişimlerini uygular. |
Bu ders; temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda ve yaralanmalarda ilk yardım, bilinç bozukluklarında, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları, hasta ve yaralı taşıma tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, İlkyardım nedir? İlkyardım İlkeleri | |
2) | Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler | |
3) | Birincil ve ikincil değerlendirme | |
4) | Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı | |
5) | Solunum yolu tıkanıklığı | |
6) | Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım, Uzuv kopmalarında ilkyardım, Yabancı cisim batmalarında ilkyardım, Doğal delik kanamalarında ilkyardım | |
7) | Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda Ilk Yardım | |
7) | Yaralanmalarda ilkyardım, Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım | |
8) | Bilinç bozukluklarında ilk yardım, bayılma, koma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, kalp krizi ve kalp spazmında ilkyardım | |
9) | Zehirlenmelerde ilk yardım. Hayvan ısırmalarında ilkyardım | |
10) | Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım | |
11) | Sıcak ve güneş çarpmalarında, donmalarda, Suda boğulmalarda İlkyardım | |
12) | Kırıklarda İlkyardım Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım, | |
13) | Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri | |
14) | Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası) |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak dağıtılacaktır. Weekly distributed by the course lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005 2- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011. 3- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012. 4- Aygören Dirim, İlkyardım, Esin yayınları, 1999 5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme yayıncılık, 2007 6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 71 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |