PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TGT2006 | İlk Yardım | Bahar Güz |
2 | 0 | 2 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. FIRAT KARA |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. ERDAL ÇALIŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Görüntüleme Merkezleri |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Temel ilk yardım ilkelerini tanımlar. 2- İlk yardım gerektiren durumları tanımlar. 3- Kazazede veya yaralı bireyi sistematik olarak baştan ayağa muayenesini yapar ve olay yeri güvenliğini sağlar. 4- Temel yaşam desteği adımlarını tanımlar ve uygular. 5- Solunum yolu tıkanmaları, boğulmalar, kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, yanma, donma ve sıcak çarpmaları, zehirlenmeler ve hayvan ısırmalarında ilk yardım girişimlerini uygular. |
Bu ders; temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda ve yaralanmalarda ilk yardım, bilinç bozukluklarında, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları, hasta ve yaralı taşıma tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, İlkyardım nedir? İlkyardım İlkeleri | |
2) | Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler | |
3) | Birincil ve ikincil değerlendirme | |
4) | Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı | |
5) | Solunum yolu tıkanıklığı | |
6) | Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım, Uzuv kopmalarında ilkyardım, Yabancı cisim batmalarında ilkyardım, Doğal delik kanamalarında ilkyardım | |
7) | Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda Ilk Yardım | |
7) | Yaralanmalarda ilkyardım, Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım | |
8) | Bilinç bozukluklarında ilk yardım, bayılma, koma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, kalp krizi ve kalp spazmında ilkyardım | |
9) | Zehirlenmelerde ilk yardım. Hayvan ısırmalarında ilkyardım | |
10) | Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım | |
11) | Sıcak ve güneş çarpmalarında, donmalarda, Suda boğulmalarda İlkyardım | |
12) | Kırıklarda İlkyardım Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım, | |
13) | Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri | |
14) | Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası) |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak dağıtılacaktır. Weekly distributed by the course lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005 2- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011. 3- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012. 4- Aygören Dirim, İlkyardım, Esin yayınları, 1999 5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme yayıncılık, 2007 6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 71 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. |