TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TDS1003 | Tıbbi Terminoloji | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. FIRAT KARA |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SEMA KOÇ TÜTÜNCÜ Öğ.Gör. NESLİHAN BEKTAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Arşiv |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin tıbbi terminolojinin önemi, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, ön ekler, tıbbi terimlerin kökleri, son ekler, sık kullanılan anatomik yapılara, hastalıklara, semptomlara, tanı girişimleri ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri anlamalarını sağlamak ve kullanmalarını kolaylaştırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Tıbbi terminolojinin önemini açıklar. 2- Tıbbi terimlerin taşıması gereken temel özellikleri tanımlar. 3- Tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri birleştirir. 4- Vücut sistemlerine özel sık kullanılan anatomik yapıları, hastalıklar, semptomlar, tanı ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri tanımlar. |
Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, ilaçlar ile ilgili tıbbi terimler, kas iskelet sistemi, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kan ve lenf sistemi, sindirim sistemi, üriner sistem, üreme sistemi, endokrin sistem, duyu organları ve sinir sistemi kapsamında sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, Tanışma, Derse giriş Latince kelimelerin okunuş kuralları Sözcüklerin temel yapıları | Yok |
2) | Latince kelimelerin okunuş kuralları Sözcüklerin temel yapıları | Yok |
3) | Sık kullanılan önekler, sonekler ve akronimler | Yok |
4) | Sık kullanılan önekler, sonekler ve akronimler Genel terimler Eponim nedir? | Yok |
5) | Hareket sistemi kas-kemik- eklem terimleri | Yok |
6) | Solunum Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
7) | Kalp ve Dolaşım Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
8) | Kan Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
9) | Lenf Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
10) | Sindirim Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
11) | Üriner Sistem ile ilişkili Terimler | Yok |
12) | Kadın Üreme Sistemi ve Erkek Üreme Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
13) | Endokrin Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
14) | Sinir Sistemi ve Duyu Organları ile ilişkili Terimler | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir. Weekly distributed by the course lecturer. 2- Süzen B. Sağlık Dili. 2. Baskı. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret Ltd. Şti. 2003-2007. İstanbul, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011 2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. 3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 73 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | 5 |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | 1 |
8) | Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme | |
9) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilme, preparatları hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme | |
10) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlama |