KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HUK6109 | Karşılaştırmalı Anayasa Yargısı | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı son yıllarda giderek etkisini daha çok gösteren iklim değişikliğinin küresel anayasalcılığa ve karşılaştırmalı anayasa yargısına ne şekilde yansıdığını değerlendirmektir. Bu çerçevede çeşitli ülkelerde iklim hukuku konusunda verilmiş anayasa mahkemesi kararları ve İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi'nin ve Birleşmiş Milletler organlarının konuya ilişkin içtihadı incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi alan öğrenciler, İklim değişikliği ile hukuk sistemleri arasındaki bağı anlar, İklim değişikliğinden kaynaklanan felaketlerle insan hakları arasındaki bağlantıyı kurar, İklim değişikliğinin yargısal yollarla engellenmesi için girişilen yargısal aktivizm hakkında bilgi sahibi olur, İklim davalarının mantığı, gidişatı ve çıktıklarını analiz etme kapasitesini geliştirir, Anayasa mahkemelerinin ve uluslararası yargı organlarının iklim değişikliğine ilişkin vermiş olduğu kararlar hakkında bilgi sahibi olur. |
İklim değişikliğinin nedenlerinin hukuksal bakış açısıyla değerlendirilmesi, Mevcut anayasal sistemlerin iklim değişikliğini durdurmada neden başarısız olduğu, Aydınlanma ve hümanizm düşüncelerinin eko-hukuksal perspektiften eleştirisi, Post-kapitalist ve post-hümanist bir hukuksal çerçevenin belirlenmesinde öne çıkan anayasal kriterler, Anayasalcılık hareketinin iklim değişikliğini durdurmak amacıyla kullanılmasının olasılıkları, Ekolojik anayasa kavramının ortaya çıkışı ve pratiğe yansıması, Yeşil anayasalcılık adı verilebilecek bu hareketin ortaya çıkmış örneklerinin değerlendirilmesi, Neubauer ve KlimaSeniorinnen kararlarının incelenmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İklim değişikliğinin varlığı, nedenleri ve sonuçlarının analizi | |
2) | İklim değişikliğinin nedenleri olarak Aydınlanma ve hümanizm düşüncelerinin ve modern devletin ortaya çıkışının analizi | |
3) | Fosil yakıtlara ve büyümeye bağımlı kapitalist ekonomik sistemle mevcut anayasal yapılar arasındaki ilişki | |
4) | Yeşil bir anayasalcılığın kuruluşu ve dayanacağı felsefî temeller | |
5) | Yeşil anayasalcılığın temel ilkeleri olarak sürdürülebilirlik, insan olmayanların haklarının tanınması ve doğayla uyumlu ekonomik altyapı | |
6) | Yeşil anayasalcılığın temel ilkeleri olarak nabüyüme, iklim adaleti ve iyi yaşam ilkesi | |
7) | İklim değişikliği ve uluslararası hukuk | |
8) | Uluslararası yargısal organların iklim değişikliğiyle ilgili kararları: Sacchi ve Diğerleri, Daniel Billy ve Diğerleri, KlimaSeniorinnen ve Diğerleri | |
9) | İklim değişikliği ve anayasalara ve bir ekolojik anayasa örneği olarak Ekvador Anayasası | |
10) | Ekvador Anayasa Mahkemesi'nin Los Cedros kararının analizi | |
11) | Federal Almanya Anayasa Mahkemesi'nin Neubauer kararının analizi | |
12) | Hollanda Yüksek Mahkemesi'nin Urgenda kararının analizi | |
13) | Karşılaştırmalı İklim Davaları | |
14) | Türkiye'de İklim Kanunu ve Davaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Serkan Köybaşı, İklim Değişikliğine Karşı Yeşil Anayasalcılık, On İki Levha, 2023. |
Diğer Kaynaklar: | James R. May, Erin Daly, Dünyada Çevresel Anayasalcılık, Ekoloji Kolektifi, 2018. Lynda Collins, The Ecological Constitution, Routledge, 2021. Fritjof Capra, Ugo Mattei, Hukukun Ekolojisi, Koç Üniversitesi Yayınları, 2019. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 50 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 168 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 216 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1) Alanla ilgili ileri seviyede kuramsal ve olgusal bilgiler ile bunlar arasındaki dinamik ilişkileri karşılaştırmalı hukuk seviyesinde kavrar. 2) Kamu hukuku ile ilgili küresel ve ulusal gelişmeleri analiz eder. 3) Hukuk araştırma metotlarına vakıftır. Analitik düşünme becerisi derinleşir. | 5 |
2) | 1) Kamu hukukunda karar alma ve uygulama süreçlerine ilişkin ileri seviye bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir. 2) Geliştirdiği yenilikçi düşünce ve yöntemi kamu hukukuna ilişkin bir alana aktarma becerisi kazanır. | 5 |
3) | 1)Program her ne kadar Türkçe olsa da alanıyla ilgili yaptığı karşılaştırmalı hukuka ilişkin araştırmalar neticesinde edinilen bilgi ve beceriler öğrenciye en az bir yabancı dili hukuk alanında iyi kullanma becerisi kazandırır. 2) Uzman kişiler ile tartışmalarda alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir diyalog kurar. | 4 |
4) | 1) Kamu hukuku alanında güncel gelişmeleri, yargı kararlarını ve akademik yayınları takip eder. 2) Kamu hukukundaki değişen teori ve uygulamaları fark eder. | 5 |
5) | 1) Kamu hukukunda değişen ve gelişen kuram ve olguları yorumlamada yetkinlik sahibidir. 2) Alana dair sorunların çözümüne gerek ulusal gerekse de uluslararası düzeyde katkıda bulunur. | 4 |
6) | 1) Kamu hukuku alanına katkıda bulunacak yenilikçi bir bakış açısını gerek bağımsız olarak gerekse de ekip çalışmasıyla geliştirir. 2) Kamu hukuku alanı ile ilgili bireysel ya da ekip olarak ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde eserler yayımlar. 3) Kamu hukuku alanıyla ilgili türlü etkinlik ve projeler düzenler. | 3 |