YAPAY ZEKA MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EAP5104 | Eğitim Kurumlarında Çatışma ve Yönetimi | Bahar |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU Doç. Dr. EBRU OĞUZ Dr. Öğr. Üyesi SABİHA DULAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; Örgütlerde çatışma ve çözme yönetimi hakkında bilgi verme ve analizler sunmak, yönetici ve personelin çatışma yönetimi becerilerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak, farkındalık kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I.Çatışma günlük yaşantının bir parçası olarak kabul edilmektedir ve çatışmanın çok yıkıcı hale gelmesini önlemeye yardımcı olacak süreçleri bilmek, denemek ve geliştirmek genel kazanım olacaktır. II.Çatışmaların faaliyette bulunduğu dış çevre ve iç çevrelerini dikkate alarak çözüm yaklaşımları ile analiz edebilecek, sorunları kavrayabilecek ve uzun dönemli çözümler üretebilecektir. III.Çatışmalarda ki çevresel unsurlarını dikkate alarak uzun dönemde yapılandırabilecek ve çözme becerilerindeki üstünlüğü sağlamaya yönelik gerekli değişim/dönüşümleri önerebilecek. IV.Çatışma yönetim stratejileri doğrultusunda sorumluluk bilinci ile Çatışma Yönetimi ve Çatışmaların Ortaya Çıkarılması, becerilerini kavrayabilecek ve bunların ışığı altında çözümlerin işletmenin uzun dönemde sağlanmasını gerçekleştirebilecektir. V. Kaynaklara dayalı öğrenim sürecinde bireysel ve takım halinde çatışma süreçlerinde ki iletişim, arabuluculuk, kontrol becerileri çeşitli örnek ve araştırmaların kazanmış olacaklardır. |
Ders içeriği ; örgütlerde çatışmayı yönetme tekniklerini ve mantığını geliştirme ve bu mantığa ulaşan yönetici veya adayların kendi kurumlarındaki çatışmayı sezinleyip çözümlemeleri daha üst bir yeterlilik kazanarak çatışmayı yönetmek için gerekli temel araçları kullanmalarını sağlamaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | giriş | tanışma, ders hakkında bilgi verme |
2) | Çatışma Kavramına giriş | Çatışma nedir? |
3) | Çatışma Özellikleri | Çatışma Evreleri, Çatışma Türleri, Kaynakları, Sonuçları |
4) | Çatışma Yönetim Stratejileri | Bütünleştirme, Uyma-İtaat Etme, |
5) | Çatışma Yönetimi Stratejileri | Çatışma Yönetimi, Çatışmaların Ortaya Çıkarılması, Çatışmayı Etkileyen Etkenler, |
6) | Çatışma Yönetim Stratejileri | Hükmetme, Kaçınma, |
7) | Çatışma Yönetim Stratejileri | Uzlaşma-Karşılıklı Ödün Verme, Uygun Stratejinin Seçimi, |
8) | ara sınav | - |
9) | Çatışmada Kızgınlığın Kontrol Altına Alınması | Kızgınlık Duygusu, Tepkileri, Farkına Varma, Nedeni, Bireyin Kendini Güçlendirmesi, Kızgınlığı İfade Etme, |
10) | Çatışma Sürecinde İletişim | İletinin Algılanması, Güven Oluşturma, Dinleme |
11) | Arabuluculuk | Çatışmada Üçüncü Tarafın Rolleri, Destek Rolleri, Anlaşma Rolleri, Arabuluculuk Biçimleri, Süreci, |
12) | Anlaşmazlıkların Tartışılması | Müzakere, Pazarlık Kavramları, Karar Verme, Ön Koşullar, Hazırlık, Çıkarlar, Haklar, Güç, İlkeli Müzakere, |
13) | Okullarda Çatışma Yönetimi Üzerine Bir Araştırma | Kritik Olat Analizi Tekniği, Çatışma Konuları ve Nedenleri, Yönetim Stratejileri, Çatışmanın Etkileri, |
14) | Örnek olay Analizleri Sunumu | - |
15) | Örnek olay Analizleri Sunumu | - |
16) | final sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Atay, Osman, İşletme Programı Ders Notları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Aydın, Mustafa, Eğitim Yönetimi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara 1991 Canlı, Ebru,“Örgütlerde Kişilerarası Çatışmalar”, İ.Ü. S.B.F. Psik. Böl.,Y. Lisans Tezi, 2 Kindler, Herbert S., İş Yaşamında Anlaşmazlıkların Yapıcı Çözümü, Rota Yay., İst. 1997 Onaran, Oğuz, Örgütlerde Karar Verme, A.Ü. S.B.F. Yayınları No:321, Ankara 1971 Öncü, Ayşe, Örgüt Sosyolojisi, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları : G- 7,Ankara 1976 Sabuncuoğlu,Zeyyat, Örgütsel Psikoloji, Alfa Kitabevi, Bursa 1998 |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Sunum / Seminer | 4 | 3 | 12 |
Proje | 6 | 8 | 48 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 192 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahiptir. | |
2) | Matematik, fen bilimleri ve yapay zeka mühendisliği alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. | |
3) | Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. | |
4) | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. | |
5) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. | |
6) | Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
7) | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. | |
8) | Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
12) | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | |
14) | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |