EAP5104 Eğitim Kurumlarında Çatışma ve YönetimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EAP5104 Eğitim Kurumlarında Çatışma ve Yönetimi Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATAKAN ATA
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU
Doç. Dr. EBRU OĞUZ
Dr. Öğr. Üyesi SABİHA DULAY
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı:
Dersin amacı; Örgütlerde çatışma ve çözme yönetimi hakkında bilgi verme ve analizler sunmak, yönetici ve personelin çatışma yönetimi becerilerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak, farkındalık kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

I.Çatışma günlük yaşantının bir parçası olarak kabul edilmektedir ve çatışmanın çok yıkıcı hale gelmesini önlemeye yardımcı olacak süreçleri bilmek, denemek ve geliştirmek genel kazanım olacaktır.
II.Çatışmaların faaliyette bulunduğu dış çevre ve iç çevrelerini dikkate alarak çözüm yaklaşımları ile analiz edebilecek, sorunları kavrayabilecek ve uzun dönemli çözümler üretebilecektir.
III.Çatışmalarda ki çevresel unsurlarını dikkate alarak uzun dönemde yapılandırabilecek ve çözme becerilerindeki üstünlüğü sağlamaya yönelik gerekli değişim/dönüşümleri önerebilecek.
IV.Çatışma yönetim stratejileri doğrultusunda sorumluluk bilinci ile Çatışma Yönetimi ve Çatışmaların Ortaya Çıkarılması, becerilerini kavrayabilecek ve bunların ışığı altında çözümlerin işletmenin uzun dönemde sağlanmasını gerçekleştirebilecektir.

V. Kaynaklara dayalı öğrenim sürecinde bireysel ve takım halinde çatışma süreçlerinde ki iletişim, arabuluculuk, kontrol becerileri çeşitli örnek ve araştırmaların kazanmış olacaklardır.

Dersin İçeriği

Ders içeriği ; örgütlerde çatışmayı yönetme tekniklerini ve mantığını geliştirme ve bu mantığa ulaşan yönetici veya adayların kendi kurumlarındaki çatışmayı sezinleyip çözümlemeleri daha üst bir yeterlilik kazanarak çatışmayı yönetmek için gerekli temel araçları kullanmalarını sağlamaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) giriş tanışma, ders hakkında bilgi verme
2) Çatışma Kavramına giriş Çatışma nedir?
3) Çatışma Özellikleri Çatışma Evreleri, Çatışma Türleri, Kaynakları, Sonuçları
4) Çatışma Yönetim Stratejileri Bütünleştirme, Uyma-İtaat Etme,
5) Çatışma Yönetimi Stratejileri Çatışma Yönetimi, Çatışmaların Ortaya Çıkarılması, Çatışmayı Etkileyen Etkenler,
6) Çatışma Yönetim Stratejileri Hükmetme, Kaçınma,
7) Çatışma Yönetim Stratejileri Uzlaşma-Karşılıklı Ödün Verme, Uygun Stratejinin Seçimi,
8) ara sınav -
9) Çatışmada Kızgınlığın Kontrol Altına Alınması Kızgınlık Duygusu, Tepkileri, Farkına Varma, Nedeni, Bireyin Kendini Güçlendirmesi, Kızgınlığı İfade Etme,
10) Çatışma Sürecinde İletişim İletinin Algılanması, Güven Oluşturma, Dinleme
11) Arabuluculuk Çatışmada Üçüncü Tarafın Rolleri, Destek Rolleri, Anlaşma Rolleri, Arabuluculuk Biçimleri, Süreci,
12) Anlaşmazlıkların Tartışılması Müzakere, Pazarlık Kavramları, Karar Verme, Ön Koşullar, Hazırlık, Çıkarlar, Haklar, Güç, İlkeli Müzakere,
13) Okullarda Çatışma Yönetimi Üzerine Bir Araştırma Kritik Olat Analizi Tekniği, Çatışma Konuları ve Nedenleri, Yönetim Stratejileri, Çatışmanın Etkileri,
14) Örnek olay Analizleri Sunumu -
15) Örnek olay Analizleri Sunumu -
16) final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Atay, Osman, İşletme Programı Ders Notları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Aydın, Mustafa, Eğitim Yönetimi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara 1991

Canlı, Ebru,“Örgütlerde Kişilerarası Çatışmalar”, İ.Ü. S.B.F. Psik. Böl.,Y. Lisans Tezi, 2
Kindler, Herbert S., İş Yaşamında Anlaşmazlıkların Yapıcı Çözümü, Rota Yay., İst. 1997
Onaran, Oğuz, Örgütlerde Karar Verme, A.Ü. S.B.F. Yayınları No:321, Ankara 1971
Öncü, Ayşe, Örgüt Sosyolojisi, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları : G- 7,Ankara 1976
Sabuncuoğlu,Zeyyat, Örgütsel Psikoloji, Alfa Kitabevi, Bursa 1998
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 4 3 12
Proje 6 8 48
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek).
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak.
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak.
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak.
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek.
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek.