EĞİTSEL TASARIM VE DEĞERLENDİRME (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EAP5101 | Eğitim Yönetimi ve Organizasyon | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SABİHA DULAY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. SİNEM VATANARTIRAN Dr. Öğr. Üyesi BETÜL TARHAN ALKAN Prof. Dr. SELAHATTİN TURAN Dr. Öğr. Üyesi RESUL BALTACI Prof. Dr. ENİSA MEDE Prof. Dr. HATİCE NECLA KELEŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencinin, yönetim disiplininin temelini oluşturan yönetim kuram ve süreçlerini kavrayarak, geçmişten günümüze nasıl değişim gösterdikleri hakkında özgün yorumlarda bulunacak duruma gelmesinin sağlanmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Öğrenciler çeşitli yönetim ve örgütsel davranış teorilerini okul bağlamında tartışıp analiz edeceklerdir. I. Öğrenciler yönetimle ilgili planlama, karar verme, hedef koyma, iletişim, kontrol ve liderlik etme gibi önemli kavramları öğrenecek ve tartışacaklardır. II. Öğrenciler yönetim ve örgütsel davranış teorilerini, vakalar ve tartışmalar yoluyla çeşitli okul kademelerine ve durumlarına uygulayıp örneklendireceklerdir. III. Öğrenciler eğitim kurumlarını, yönetimsel bakış açıları ile yönetilmesi gereken örgütler olarak göreceklerdir. |
Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi Planlama, Karar Verme, Örgütleme, Liderlik ve Yönetim, Motivasyon Teorileri, İletişim, Kontrol, Yüksek Öğretim Çerçevesinden Tartışmalar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yeni yüzyılda insanı ve örgütleri yönetmek – rakiplere karşı avantaj için yönetim | |
2) | Yönetimsel Bakış Açıları: Bilimsel Yönetim (Fredrick W.Taylor, Frank and Lillian Gilbreth), İnsan İlişkileri (Elton Mayo, Douglas Mc Gregor’un X ve Y Teorisi, William Ouchi’nin Z Teorisi) | |
3) | Sistem Yaklaşımı, Contingency Yaklaşımı, McKinsey’in 7-S Çerçevesi | |
4) | Planlama: Planlamanın doğası, adımları, seviyeleri – Planlama Süreci, Amerika, Japonya ve Çin’de Planlama uygulamaları | |
5) | Karar Verme: Problem ve Fırsat Bulma, Yönetimsel karar vermenin doğası, Rasyonel karar verme modeli, rasyonel modelin zorlukları | |
6) | Karar Verme Araçlarının Etkililiğini Geliştirmek, Kurulların ve Komitelerin Rolü, Yurtdışından Örnekler | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Örgütleme: örgütlemenin doğası, seviyeleri, örgütsel tasarım ve yapılar, yetkilendirme, ademi merkeziyetçilik, yeniden merkeziyetçilik. | |
9) | Liderlik ve Yönetim – liderlik becerileri geliştirme – kültürler arası ve çok kültürlü ortamlarda liderlik – Lideri değerlendirme – Kadın Liderliği ve Kurumsal Liderlik | |
10) | Motivasyon Teorileri – Gruplardan Takımlar oluşturma, grup içi ve gruplar arası davranış, çatışma ve uzlaşma – Global liderlik | |
11) | İletişim: Örgütlerde İletişim, Çatışma yönetimi için iletişim becerileri kullanma | |
12) | Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller | |
13) | Kontrol: Temel control süreçleri – geri bildirim sistemi olarak control – İleriye Yönelik Kontrol – etkin control için gereklilikler – toplam ve önleyici controller | |
14) | Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışmalar | |
15) | Okul Örgütü Çerçevesinden Tartışma | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Brown, M. C., J. E. Lane, & E. M. Zamani-Gallaher. (2010). Organization and Governance in Higher Education (6th Edition). Ashe Reader. Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex |
Diğer Kaynaklar: | Mullins, L. J., G. Christy. (2010). Management and Organisational Behaviour. Pearson: Essex |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 48 | % 15 |
Projeler | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Final | 3 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 4 | 4 | 16 |
Ödevler | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 196 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenme ve öğretim uygulamalarında tasarım ilkelerini kullanarak etkili öğretim süreçleri geliştirebilir. | |
2) | Öğrenme sistemleri tasarımına ilişkin kuramları ve modelleri analiz ederek yenilikçi eğitim ortamları oluşturabilir. | |
3) | Eğitimde ölçme ve değerlendirme süreçlerini bilimsel temellere dayandırarak geçerli ve güvenilir ölçüm araçları geliştirebilir. | |
4) | Eğitsel değişimi desteklemek amacıyla tasarım ve eylem araştırmaları yürüterek kanıta dayalı çözümler | |
5) | Güncel eğitsel tasarım araştırmalarını takip ederek yeni yaklaşımları değerlendirebilir ve uygulamaya entegre edebilir. | |
6) | Eğitimde ölçme ve değerlendirme yöntemlerini analiz ederek uygun modelleri seçebilir ve uygulayabilir. | |
7) | Bilgisayar destekli sınav sistemlerini analiz ederek teknoloji tabanlı değerlendirme süreçlerini geliştirebilir. | |
8) | Eğitsel değerlendirmelerde çok değişkenli araştırma yöntemlerini kullanarak kapsamlı analizler yapabilir. | |
9) | Bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri değerlendirmek için uygun ölçme araçları geliştirebilir ve uygulayabilir. | |
10) | Eğitsel ölçme ve değerlendirmedeki güncel gelişmeleri inceleyerek ulusal ve uluslararası bağlamda eleştirel bir bakış açısı kazanabilir. | 2 |
11) | Eğitim programlarının etkinliğini artırmak için öğretim kurgusu oluşturma ve öğrenme tasarımı süreçlerini yönetebilir. | 1 |
12) | Eğitimde veri analitiği ve araştırma tekniklerini kullanarak ölçme ve değerlendirme süreçlerini iyileştirebilir. | |
13) | Disiplinler arası yaklaşımları kullanarak eğitim politikaları ve öğrenme sistemlerine yönelik özgün çözümler üretebilir. | 1 |
14) | Eğitimde etik ve adil değerlendirme ilkelerini gözeterek kapsayıcı ölçme-değerlendirme uygulamaları geliştirebilir. | |
15) | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak eğitsel tasarım ve değerlendirme alanında özgün bir tez çalışması yürütebilir. | |
16) | Araştırma bulgularını akademik ve profesyonel platformlarda paylaşarak eğitim alanına katkıda bulunabilir. |