| AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI (TÜRKÇE) | |||||
| Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey | ||
| Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
| GEP1810 | System-Tasarım Düşüncesi ve Yönetim | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 4 |
| Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
| Öğretim Dili: | Türkçe |
| Dersin Türü: | GE-Elective |
| Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
| Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
| Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI |
| Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
| Dersin Amacı: | Düşünme sürecini, yöntem ve yöntembilim kavramlarını, bütünsel düşünmeyi, tasarım düşüncesinden yararlanmayı ve amaçlı sistemlerin tasarımında dikkat edilmesi gereken temel ilkeler konusunda öğrencide farkındalık yaratmak. |
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenci: -Düşünme süreci -Sorunun formülasyonu -Ne, nasıl ve niçin sorularına nasıl yanıt verileceği -Geri besleme, kaos ve karmaşıklık kavramlarını -Amaçlı sistemlerle amaçsız sistemler arasındaki farkı -Tasarım düşüncesini -Etkileşimli planlama kavramı -Yönetim destek sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
| Düşünme süreci, sistem düşüncesi, kaos ve karmaşıklık, sosyo- kültürel sistemlerin tasarımında izlenecek yöntembilim, sosyo-kültürel sistemler, aşamalı bütünsel sorgulama, tasarım düşüncesi ve etkileşimli planlama, yönetim destek sistemi. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması , örnek olay inceleme, proje hazırlama, uygulama ve dijital kaynakların kullanımıdır. |
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | Düşünme süreci: hayal, metafor, sorgulama, zihniyet, sınır kavramı | Amaçlı Canlılar |
| 2) | Sorgulama: ne, nasıl ve niçin sorularının yanıtların nasıl bulunur, analiz ve bütünsel sorgulamanın temel adımları. | Amaçlı Canlılar |
| 3) | Sistem düşüncesi:sistem tanımı ve sistem kavramın temel özelliklerinin uygulamadaki yeri | Amaçlı Canlılar |
| 4) | Sistem ilkeleri | Amaçlı Canlılar |
| 5) | Kaos ve karmaşıklık kuramı | Amaçlı Canlılar |
| 6) | Sosyo- kültürel sistemlerin genel nitelikleri | Amaçlı Canlılar |
| 7) | Genel tekrar | Amaçlı Canlılar |
| 8) | Ara Sınav Haftası | |
| 9) | Aşamalı bütünsel sorgulama | Amaçlı Canlılar |
| 10) | Tasarım düşüncesi | Amaçlı Canlılar |
| 11) | İdealleştirilmiş tasarım | Amaçlı Canlılar |
| 12) | Bir örnek tasarım | Amaçlı Canlılar |
| 13) | Bir örnek tasarım | Amaçlı Canlılar |
| 14) | Karar destek sistemi (yapmayı, olmayı ve öğrenmeyi öğrenmek) | Amaçlı Canlılar |
| Ders Notları / Kitaplar: | |
| Diğer Kaynaklar: | CAPRA, F. (1996) Yaşamın örgüsü : zihin ve maddenin yeni bir örgüsü, (çev. B. KURYEL).İstanbul, Yapı Merkezi. MORGAN, G. (1997) Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor, (çev.G. BULUT). İstanbul, MESS. ACKOFF, R.L. (1999) Re-Creating the corporation : a design of organizations for the 21st centuary. New York, Oxford University Press. GHARAJEDAGHI, J. (2011) Systems thinking : managing chaos and complexity: a platform for designing business architecture. Burlington, Morgan kaufmann. |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Devam | 14 | % 10 |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 50 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | 48 |
| Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 91 | ||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Ağız ve diş sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme | 1 |
| 2) | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme. | 1 |
| 3) | Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata ve etik kurallara uygun davranabilme | 1 |
| 4) | Alanıyla ilgili konularda gerekli teknolojileri ve ekipmanı kullanabilme,mesleki bilgilerini yazılı,sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme | 1 |
| 5) | Alanı ile ilgili bilgi,beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak ifade edebilme | 1 |
| 6) | Alan terminolojisini etkin olarak kullanabilme | 1 |
| 7) | Dental kliniklerde ön büro yönetimi ve hasta ilişkilerini yönetebilme | 1 |
| 8) | Dental tedavi öncesi hastanın hazırlanması ve dört elli dişhekimliği uygulamalarını gerçekleştirme | 1 |
| 9) | Dental kliniklerde sterilizasyon ve dezenfeksiyon sürecini etkin olarak gerçekleştirme | 1 |
| 10) | Dental kliniklerde iş akışının organizasyonu ve çözüm ortaklarıyla iletişiminin yürütülmesi | 1 |