ELT1005 Introduction to Phonetics and PhonologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İNGİLİZCE ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ELT1005 Sesletime ve Sesbilime Giriş Bahar
Güz
3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POLAT
Opsiyonel Program Bileşenleri: None
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere IPA (Uluslararası Fonetik Alfabesi) sembollerini ve bu sembollere ait heceleri kelime ve cümle bazında kullanmasına sağlamak, kelime ve kelime öbeklerindeki heceleri bulabilmelerine, ritmik olarak düzgün cümleler kurmalarını, ve kelime, kelime öbeklerinde ve cümleler içindeki tonlamaları tespit edip, uygun tonlamayı kullanmalarını amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Öğrenciler hem algılamada hem de üretmede İngilizce ünsüz ve ünlülerin söyleyiş açısından ve IPA (Uluslararası Fonetik Alfabe) sembolleriyle okuyabilecektir.
2. Öğrenci IPA kullanarak konuşmaları yazıya dökecektir
3. Öğrenciler bağlı konuşma ve İngilizce aksanları ile aşinalık kazanacak.
5. Kendi telaffuz becerilerini geliştirecek ve İngilizce telaffuz öğretimini daha iyi anlayacaklar.
6. Konuşma organlarını belirleyeceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders fiziksel varlıklar (fonetik) olarak ve dilsel birimleri (fonoloji) olarak konuşma seslerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Seslerin fiziksel elemanları açısından, bu sorulara cevap verilecektir: Konuşma sesleri nasıl orataya çıkar? Vokal yolu hareketleri ve yapılandırmaları dünya dillerinde sesleri üretmek için nasıl kullanılır?
Dersin ses bilgisi bölümünde, belirli bir dil sisteminin üyeleri olarak sesler incelenir. Fonolojik veri analizi yapılır. Ders boyunca, konuşma seslerinin ayrıca fiziksel ve dilbilim unsurları oldukları ve ses yapısının bu iki yönünün birbirine bağlı olduğu gerçeği büyük bir önemle vurgulanır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Fonetik alfabe ve konuşma anatomisi
3) Konuşma seslerinin üretimi
4) İngilizce ünsüzler ve IPA çözülümü
5) İngilizce ünlüler ve IPA transkripsiyon
6) Seslerin üretim biçimleri ve ağızdaki yerleri
7) Sesler ve sesbirimcikleri(seslik kuralları)
8) IPA pratiği ve arasınav hazırlığı
9) Kelime vurgusu
10) Cümle vurgusu
11) Hece ve parçalarüstü özellikleri
12) Bağlı konuşma-asimilasyon, yuvarlama, zayıf formlar
13) Ulusal ve bölgesel aksanlar
14) Diğer konular: İngilizce öğrenenlerin telaffuz sorunları Öğrenci proje sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge.
Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell.
Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press.
Other Resources:
Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.
Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2).
Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525
Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold.
Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition).
Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell.
Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press.
Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press.
O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin.
Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press.

Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html

American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html
Diğer Kaynaklar: Ashby, P. (1995). Speech sounds. London: Routledge.
Ladefoged, P. (1993). A course in phonetics (3rd ed.). Fort Worth, TX: Harcourt Brace Jovanovich.
Ladefoged, P. (2001). Vowels and consonants. Oxford: Blackwell.
Roach, P. (2007) (3rd ed.). English phonetics and phonology: a practical course. Cambridge University Press.
Other Resources:
Ashby, M and Maidment, J. (2005). Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.
Bayraktaroglu, S. (2008). Orthographic Interference and the Teaching of British Pronunciation to Turkish Learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2).
Clark, J. and Yallop, C. (1995). An introduction to phonetics and phonology. Second edition. Oxford: Blackwell. ISBN: 0631194525
Davenport & Hannahs. (2005) (2nd ed).. Introducing Phonetics & Phonology. Hodder Arnold.
Ladefoged, P. (2001). A course in phonetics. Harcourt Brace Jovanovich, Inc. 4th edition (or any earlier edition).
Ladefoged, P. and Maddieson, I. (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell.
Laver, J. (1994). Principles of phonetics. Cambridge: Cambridge University Press.
Nolan, F. et al., (1999). Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge: Cambridge University Press.
O'Connor, J.D. (1973). Phonetics. Harmondsworth: Penguin.
Roach, P. (2001). Phonetics. Oxford: Oxford University Press.

Online tutorial at Animation Sounds of Library is an excellent resource. You need to practice a lot. http://www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/english/frameset.html

American English Varieties http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/ and online quiz, http://www.pbs.org/speak/seatosea/americanvarieties/map/map.html

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 60
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 60

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 8 32
Proje 1 3 3
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.Ulusal ve uluslararası standartlar açısından öğretmenlik meslegi, İngilizce öğretmenliği ve eğitim teknolojilerine yönelik en yeni bilgiler, araçlar ve diğer bilimsel kaynaklara ilişkin kavramları tanımlamak.
2) 2.İngilizce dilinin seslerine, eklerine, dilbilgisine, kelimelerine hakim bir biçimde dili etkin olarak kullanır.
3) 3. Dil edinimi teorileri konusundaki bilgisi ile teorileri ve bu alandaki araştırmaları dil öğretiminine uygular.
4) 4. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek materyal ve kaynaklara eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşarak, sınıf ve öğrenci ihtiyaçlarına göre gerekli biçimde materyal geliştirebilir.
5) 5. İngilizce öğretiminde kullanılabilecek etkili yazılım ve teknolojik kaynaklara ulaşıp bunların uygunluğuna karar vererek etkin biçimde sınıf içinde ve dışında bu kaynakları kullanabilir.
6) 6.Öğrencilerin konuşma, dinleme, okuma ve yazma becerilerini geliştirmek için çeşitli yöntem ve metodları kullanır.
7) 7. İngilizce öğretim süreçlerini planlar.
8) 8. İngilizce öğretimine uygun sınıf ortamları organize eder.
9) 9. İngilizce bilgi ve kullanma becerisini ölçmek ve değerlendirmek için farklı materyaller ve testler geliştirerek ve öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
10) 10. Dil öğrenmede kültürün rolünü ve etkisini ele alan araştırmalara, prensiplere ve metotlara ilişkin bilgisiyle öğrencilerin kültürlerarası iletişim ve pragmatik becerilerini geliştirmek için bunları uygular.
11) 11. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, işbirliği içinde çalışarak sorumluluklarını yerine getirir. 4
12) 12. Mesleki ve etik kural ve ilkeleri göz önünde bulundurur.
13) 13. Dil öğrenimi ve öğretimi alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip ederek çalışmaların pedagojik etkilerini uygular.
14) 14. Yansıtıcı düşünme ve öğretme kullanarak öğretim becerilerini ve öğretmenlik mesleki yeterliliklerini irdeler.
15) 15. Yaşam boyu öğrenme bilgi ve becerisine ve bilgiye ulaşma yollarına ilişkin bilgisiyle etkili üst bilişsel teknikleri kullanarak bunu öğrencilere aktarır. 4
16) 16. İlk ve ortaöğretimdeki öğrencilerin ilgilerine, ihtiyaçlarına, bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine uygun öğrenme stratejilerini ve teknoloji kaynaklarını değerlendirerek kullanır.